Openbeam, aluprofilsbyggsystem i miniatyr
Re: Openbeam, aluprofilsbyggsystem i miniatyr
Bör nog tillägga att detaljen ovan var i 6060 T6 aluminium och levererades helt utan ytbehandling, för en pressning av OpenBeam så skulle jag nog vilja ha anodiserad yta.
Och precis som Andax säger så är OpenBeam designad för att inte behöva något mer avancerat än ett "öppet" verktyg och på så sätt reducera tillverkningskostnad.
Och precis som Andax säger så är OpenBeam designad för att inte behöva något mer avancerat än ett "öppet" verktyg och på så sätt reducera tillverkningskostnad.
-
Hur mycket påverkas vridstyvheten negativt av att OpenBeam inte har en sluten profil?
Läs Handbok för konstruktörer av SAPA, den tar upp allt du behöver veta om
strängpressning.
Här lite förklaring:
http://www.sapagroup.com/sv/company-sit ... pressning/

limpan4all: Den är redan ganska dålig på den här typen av profiler.
strängpressning.
Här lite förklaring:
http://www.sapagroup.com/sv/company-sit ... pressning/

limpan4all: Den är redan ganska dålig på den här typen av profiler.
limpan4all, lite svårt att räkna på eftersom det beror på hur andra profiler är monterade på den. Med ett profilsystem som detta gör man ju ofta en typ av fackverkskonstruktion (kanske inte med 45 graders stag, men däremot 90 grader) som stadgar upp det hela mycket. Med tanke på att profilen har ett yttermått på 15 mm är den väl inte tänkt för att bära jätte tunga saker.
I jobbet har vi använt 30 mm profiler till en del ramar etc och det blir mycket stabilt med en rimlig vikt.
I jobbet har vi använt 30 mm profiler till en del ramar etc och det blir mycket stabilt med en rimlig vikt.
De är väldigt stabila på det mesta, just förutom vridning.
-
Det jag väl var mest nyfiken på är skillnaden mellan en öppen profil och en sluten.
Behöver inga nivåer och bara rent allmänt nyfiken.
Rent instinktivt känns det som att en öppen profil är betydligt sämre än en sluten på just vridstyvheten, men jag kan inte kvantifiera skillnaden mentalt sett, därför frågar jag.
Att man sen skall försöka att bygga så att vridstyvheten blir så gott som ointressant är en helt annan sak.
Behöver inga nivåer och bara rent allmänt nyfiken.
Rent instinktivt känns det som att en öppen profil är betydligt sämre än en sluten på just vridstyvheten, men jag kan inte kvantifiera skillnaden mentalt sett, därför frågar jag.
Att man sen skall försöka att bygga så att vridstyvheten blir så gott som ointressant är en helt annan sak.
Det beror på hur man jämför. För en given vikt / materialmängd så har ett tunnväggigt runt rör bäst ur vridstyvhet.
Jämför man en profil som openbeam med en liknande profil med ett mindre hål i mitten så är nog skillnaden marginell. Det går att räkna på om man vet vad & hur man ska jämföra med.
Jämför man en profil som openbeam med en liknande profil med ett mindre hål i mitten så är nog skillnaden marginell. Det går att räkna på om man vet vad & hur man ska jämföra med.
Precis janaf.
Jag har för mig att vridstyvheten sticker som radien i kvadrat eller ännu snabbare, och eftersom man bara slitsat upp ett 3 mm hål på ena sidan så är ju radien ganska liten på det "rör" man ska jämföra med.
Jag har för mig att vridstyvheten sticker som radien i kvadrat eller ännu snabbare, och eftersom man bara slitsat upp ett 3 mm hål på ena sidan så är ju radien ganska liten på det "rör" man ska jämföra med.
-
Andax, skall man inte räkna på ytterdiametern (och godstjockleken) snarare än innerdiametern?
Man ska räkna på hela tvärsnittet och det kan man om man har geometrin. Men för att det ska vara någon vits med att räkna så ska man veta vad man ska göra med resultatet, vad man ska jämföra med.
Jag har haft kontakter med KickStarter för att se vilka lösningar som finns för sammarbete med dem kontra att beställa egna profiler.
Dom kommer att släppa ritningarna när dom verkligen fått in betalningarna på minst 30.000 dollar på sitt konto. Dom räknar med att det kommer att vara i mitten / slutet av maj.
Dom kommer att släppa ritningarna när dom verkligen fått in betalningarna på minst 30.000 dollar på sitt konto. Dom räknar med att det kommer att vara i mitten / slutet av maj.
Jo, ytterdiametern är ju det som till 90% bestämmer vridstyvheten, men eftersom den är slitsad på ena sidan vet jag inte hur det blir.limpan4all skrev:Andax, skall man inte räkna på ytterdiametern (och godstjockleken) snarare än innerdiametern?