Örjans ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Örjans ROV

Inlägg av netrunner »

Många kör med 230V AC i vanlig 2 ledare, växelspänningen överför även TCP/IP data trafik för kamera och styrning.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... k/homeplug

Båt
Bilbatteri 12 -> Omvandlare till 230V -> "dataadapter" -> kabel till ROV

ROV:
230 från båten -> "dataadapter" -> omvandlare till 5V 12V 24V eller vad som kan behövas till elektronik och motorer.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Gäller det inte då att använda en växelriktare med bra sinus? Borde inte en med trappstegssinus generera en massa övertoner som stör homeplugen?
Köra serielt mellan två kort tror jag absolut du reder ut! Jag skulle kört med rs485 drivare för att göra kommunikationen mer okänslig!
Eller jag hadde nog kört Ethernet, sannolikt två separata kanaler med en med Poe för att slippa en switch i rowen och sen kört en kamera med tcpip direkt.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om du inte har beslutat vad du skall ha för styrplatform i din ROV, så kan du kanske använda en RaspberryPi som hjärna och styra den över IP tillsammans med en POE-matning. Då får du USB för att ansluta kameran + GPIO för att styra och du kan till och med styra den över VNC :)

/// Marcus
ojje

Inlägg av ojje »

Tackar för tips. Jag har börjat laborera med Arduino och det känns rätt väg för mig som nybörjare. Tror jag chansar på att jag får till den seriella kommunikationen mellan två kort. Då kan jag förbereda för en vanlig nätverkskabel för att komma ner i pris. Får då också några ledare över som säkert kommer till användning.
Är dock inte övertygad om väg att gå ännu...

Örjan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att köra ethernet och POE är såklart ett alternativ till att köra powerlan, men det är värre med kabel.

Min tanke är att med powerlan använda en trafo 230:120 V, den fyller då två funktioner:

1. Ger en lite ofarligare spänning (lägre spänning och flytande) men som ändå kan driva de flesta power supplies (idag är 95% av grejerna specade 100-240 V 50/60 Hz)
2. Snyggar till sinusen från en inverter om man kör från batteri

Powerlan
======
+ Enbart tvåledare (enklare att hitta billig kabel, troligen flexiblare kabel)
+ Enbart två ledare ger enklare genomföring till ROVen och enklare släpringslösning på land (om man bygger kabeltrumma)
+ AC (minskar korrosionsrisken)
+ Går att överföra högre effekt med samma ledararea
+ Troligen enklare att fördela till flera förbrukare (hur många POE-prylar har utgång för externa förbrukare?)
- Farligare spänning (men det går att köra ex. 120 V flytande)
- Troligen lägre hastighet än ethernet (men de äldre grejerna är specade 80 Mbit/s och nyare 200 Mbit/s, man lär nog klara sig med 10 Mbit/s)
- Powerlanburken tar lite större plats i ROVen
- Behövs nätdelar i ROVen (men kolla på dagens små switchade mobilladdare, 5 V 1 A som är som en halv tändsticksask?)

POE
===
+ "Färdig" teknik
+ Ofarlig spänning (hälften av 120 V ungefär, och DC ger inte muskelkramp som AC)
+ 100 Mbit/s på 2 par, 1 Gbit/s på 4 par
+ Med en enhet som stöder POE krävs ingen extra burk
- Kräver minst 2-pars kabel (dyrare, styvare)
- 4 ledare ger svårare genomföring (om man inte nöjer sig med att täta utanför manteln)
- Begränsad effekt (standarden begränsar till 25 W, även om man kör en egen lösning begränsar ledararean)
- DC (ökar korrosionsrisken)
- Svårare att fördela till fler förbrukare (matar troligen bara den enhet som har POE-stöd, behövs eventuellt extra regulatorer)

Bägge lösningarna kan kräva en nätverksswitch i ROVen om man ska ha flera grejer anslutna, med POE kan man iofs använda en 4 pars kabel och få två "kanaler" ner.

Jag skulle nog sikta på nån liten burk som har flera nätverksuttag som går att brygga (det optimala vore ju att kunna utgå från t.ex. en hemmarouter med inbyggd switch).

Bägge lösningarna fixar väl nätverksbootning också om man vill det. Det hänger mer på vad man kör för plattform i ROVen. Jag skulle ju gärna ha nån liten "PC" (PXE-boot, USB-portar och gärna en massa I/O, men de senare går ju att hänga på via USB i värsta fall).

Med Arduino finns ju annars det här som låter rätt intressant http://openrov.com/page/software-1

Fast den kör väl inte Ethernet vad jag förstått.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

>hur många POE-prylar har utgång för externa förbrukare
Jag tänkte mig typ Dlinks DWL-P200, en injektor och dejektor eller vad det kan tänkas heta :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, men då faller ju några av de andra fördelarna bort: Du får en extra burk nere i ROVen.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Bygger man en egen POE-dejektor så behöver den inte bli så stor.

/// Marcus
ojje

Motorfästen

Inlägg av ojje »

Testat lite att rördelar och motorfästen stämmer överens mellan tanke och verklighet. Tror detta skall fungera. Har gängat 6 mm in i botteplattan för att fästa vertikalmotorn. Gick förvånansvärt bra.

Kommer att köra med 0,75 kvadrats ledningar till motorerna för att få en snyggare installation. Det bör räcka med tanke på de korta ledningarna samt att detta är en farkost som inte kommer att gå länge med full belastning.

Satte ett rör i svarven för att vidga innerdiametern något så att LED-armaturerna får plats. Svårt att få en snygg yta i plast…

Lagt en beställning till ELFA med kabelgenomföringar, kontakdon, mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojje

Lackering

Inlägg av ojje »

Har inte hunnit testat skrovet på något större djup ännu, men tror på ett fortsatt projekt.

Att lacka PVC är inte lätt. Började om med Biltemas plastprimer. Svårsprutat med rinningar som följd. Har sedan lagt på ny färg, men tycker att Biltemas färg inte håller måttet. Den täcker otroligt dåligt så jag har förbrukat massor med färg får få och små detaljer.

Är inte nöjd, men får räcka till min första ROV.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Riktigt spännande att följa din tråd! :tumupp:
ojje

Paus

Inlägg av ojje »

Tog lite paus från ROV-byggandet i dag och mixtrade med ett litet annat projekt. Resultatet ser ni här (förhoppningsvis vinner jag lite tid... ;-)

http://youtu.be/24b_ySuHIM4
_kim_

Inlägg av _kim_ »

HAHA, fy fan va grymt :D

//Kim
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

:tumupp: till båda projekten!!
Bola

Re: Paus

Inlägg av Bola »

ojje skrev:Tog lite paus från ROV-byggandet i dag och mixtrade med ett litet annat projekt. Resultatet ser ni här (förhoppningsvis vinner jag lite tid... ;-)

http://youtu.be/24b_ySuHIM4
Haha fruktansvärt kul! Speciellt eftersom pappa byggde något liknande som körde mig i en vagn över en tröskel fram och tillbaka, somnade tydligen gott då.

PS. Följer givetvit ROV projektet också ;)
Skriv svar