Jag har skummat igenom den första länken nu. Där mäter man 400 stycken metallfilm för hålmontage. Resultatet visar att de helt klart är normalfördelade precis som jag antog från början.Klas-Kenny skrev:Sevärt:
Motståndstoleranser?
Re: Motståndstoleranser?
Är det någon som bygger en testrigg så kan jag låna ut en rulle med 5000 hålmonterade motstånd. Egentligen borde det inte vara så svårt att mäta om man har en komponenträknare för bandade komponenter eller en cut-and-bendmaskin. Man sätter en släpsko av koppar på respektive sida, kopplar en ohmmeter med loggning och stegar matningen framåt. Sen är det bara att analysera.
Eller så håller man sig till 1% komponenter.
Eller så håller man sig till 1% komponenter.
Problemet uppstår när man vill ha högre precision genom parallellkoppling. Lägger man ihop stokastiska variabler (eventuellt tänkta resistorer) med normalfördelning minskar standardavvikelsen med ökat antal. Då mycket inom statistik och sannolikhet grundar sig på normalfördelning blir det väldigt komplicerat om vi skulle ha en annan fördelning.
Tillbaka till grundfrågan. Tyvärr kan man inte ta något för givet då jag stötte på nedanstående precis.
Dock är det tydligt vad som gäller för denna komponenten men skrivsättet som AndersG undrade över förekommer helt klart.
http://www.farnell.com/datasheets/1475792.pdftolerance matching down to 0.1 % (± 0.05 %)
Dock är det tydligt vad som gäller för denna komponenten men skrivsättet som AndersG undrade över förekommer helt klart.
Bland alla motstånd Elfa säljer så är så gott som alla angivna med ±1% osv. Hittade en tillverkare av precisionsmotstånd som skrev att toleransen var tex 0.1%, ingen förklaring om det är ± eller inte.
Metallfilmsmotstånd trimmas med laser till önskad tolerans i tillverkningsprocessen. Så det är absolut inte orimligt att mäta varje komponent. Tvärtom, det är det enklaste och billigaste sättet att tillverka.
En 1% på 1000 ohm klarar kravet om den är 990 ohm eller 1010 ohm.
Alltså +/- 1%.
0.99 x 1000 < R < 1.01 x 1000
Här finns en bra text att läsa: http://tangentsoft.net/audio/resmatch.html
Alltså +/- 1%.
0.99 x 1000 < R < 1.01 x 1000
Här finns en bra text att läsa: http://tangentsoft.net/audio/resmatch.html
Har faktiskt läst samma men det låg långt bak i huvudet, iaf var det snarare sorteringen jag var skeptiskt mot. Artikeln från EDN beskrev en händelse år 1983 med resistorer från en för oss okänd tillverkare. Dock skulle det inte förvåna mig om liknande toleranssortering sker med komponenter som handlas på E-bay. Sedan har halvledarindustrin stor erfarenhet av sortering då andelen defekta komponenter med gamla tillverkningsprocesser var stor.anders_w skrev:Metallfilmsmotstånd trimmas med laser till önskad tolerans i tillverkningsprocessen. Så det är absolut inte orimligt att mäta varje komponent. Tvärtom, det är det enklaste och billigaste sättet att tillverka.
...fast när man mäter på rullar så tycker jag att dom inte verkar oberoende / slumpmässigt / normalfördelade. På en rulle kan man få tio-tjugo stycken efter varandra som ligger väldigt lika, sedan ett hopp till ett lite annat värde och det fortsätter med ett antal nära det värdet etc. Det är säkert en anna sak med ytisar där dom förmodligen blandas huller om buller i produktionen. Jag använder mest 0805 ytisar i tunnfilm, 0.5% men dom ligger ofta inom 0.1% fån nominellt värde.psynoise skrev:Problemet uppstår när man vill ha högre precision genom parallellkoppling. Lägger man ihop stokastiska variabler (eventuellt tänkta resistorer) med normalfördelning minskar standardavvikelsen med ökat antal. Då mycket inom statistik och sannolikhet grundar sig på normalfördelning blir det väldigt komplicerat om vi skulle ha en annan fördelning.
Är det någon som behöver 1W 2.2K så har jag en halv rulle? 0.05% ... Eller var det 0.02% ....
Testade att parallellkoppla 3st 1k 1%.
Värsta fallet nedåt, idealt, värsta fallet uppåt och så en mix.
Som synes aviker aldrig totalströmmen från det ideala (30mA) med mer än 1%.
Vill man t.ex. vill ha ett 1ohms effektmotstånd med ett värde nära 1 ohm så
kan det vara ett bra val att koppla 10st 10ohm 1% lågeffekt i parallell. Det kan i vilket fall
aldrig bli sämre än att ha ett 1ohm 1% effektmotstånd.

Värsta fallet nedåt, idealt, värsta fallet uppåt och så en mix.
Som synes aviker aldrig totalströmmen från det ideala (30mA) med mer än 1%.
Vill man t.ex. vill ha ett 1ohms effektmotstånd med ett värde nära 1 ohm så
kan det vara ett bra val att koppla 10st 10ohm 1% lågeffekt i parallell. Det kan i vilket fall
aldrig bli sämre än att ha ett 1ohm 1% effektmotstånd.

Kör man medelvärdet på en serie så får man bättre tolerans än toleransen om man bara tar ett enda slumpmässigt sampel.
Så med 10 stycken motstånd med 1% tolerans för var och ett så borde väl toleransen för medelvärdet hos 10 stycken sådan motstånd teoretiskt bli 0,31 % om man antar att spridningen är normalfördelad (vilket vi nu inte visste om så var fallet). För att komma ner till 0,1 % så skulle vi behöva 100 stycken 1% motstånd.
Vi håller på med en hel del kalibreringar på mitt jobb (ni kanske kan gissa var jag jobbar med tanke på min hemort) och ett sätt att minska mätosäkerheten är att ta medelvärdet av massor av mätningar. Sedan tillkommer det systematiska felet. Är din multimeter (eller vad du nu använder) kalibrerad? Vilken mätosäkerhet var angiven i kalibreringsbeviset? Går det att kalibrera bort det systematiska felet genom någon jämförelsemätning mot en kalibrerad referens i samma mätuppkoppling? Man kan ju kompensera för kalibreringsfel...
Källa: kurslab.fysik.lth.se/F3fysik/labinstruktioner/Matfelsbehandling.pdfNotera det viktiga resultatet att osäkerheten i medelvärdet minskar som 1 / sqrt(n) när
antalet mätningar öka. Att osäkerheten bör minska med fler mätningar är väl ganska
intuitivt men vi ser också att det är ”dyrbart”, en förbättring med en faktor 10 kostar
100 nya mätningar.
Så med 10 stycken motstånd med 1% tolerans för var och ett så borde väl toleransen för medelvärdet hos 10 stycken sådan motstånd teoretiskt bli 0,31 % om man antar att spridningen är normalfördelad (vilket vi nu inte visste om så var fallet). För att komma ner till 0,1 % så skulle vi behöva 100 stycken 1% motstånd.
Vi håller på med en hel del kalibreringar på mitt jobb (ni kanske kan gissa var jag jobbar med tanke på min hemort) och ett sätt att minska mätosäkerheten är att ta medelvärdet av massor av mätningar. Sedan tillkommer det systematiska felet. Är din multimeter (eller vad du nu använder) kalibrerad? Vilken mätosäkerhet var angiven i kalibreringsbeviset? Går det att kalibrera bort det systematiska felet genom någon jämförelsemätning mot en kalibrerad referens i samma mätuppkoppling? Man kan ju kompensera för kalibreringsfel...
Åter till sakfrågan.... Pratade med en mattelärare (gymnasiematte) i dag och han höll helt med. "Varierar inom 10% kan tolkas som +/- 5".
Eller för att ta ett annat exempel: "Min lön är 4000€ men kan variera inom 10%". 10% av 4000€ är 400 euro, dvs +/-200
Eller för att ta ett annat exempel: "Min lön är 4000€ men kan variera inom 10%". 10% av 4000€ är 400 euro, dvs +/-200
Fast säger man att något "varierar inom 10%" generellt kan man inte anta att variationen är centrerad. Det ända vi vet är att värdet kan variera 10% men inget mer. Påstår man att det betyder ±5 % har man lagt till egen påhittad information. En annan sak var det när vi talade om resistorer. Då handlar det om hur tillverkarna brukar göra.
Nej, det kan lika bra vara +2/-8 etc och motståndstillverkare anger ju aldrig "inom", utan skriver +/-10% vilket entydigt definierar spannet. Således vidhåller jag att formuleringen "inom" är olämplig i en elevuppgift. Speciellt om det är frågan om en grundkurs där man inte kan förutsätta att alla elever vet hur tillverkare gör."varierar inom 10%" generellt kan man inte anta att variationen är centrerad
Problemet är väl att "inom" innebär att man refererar till ett intervall, men om man bara anger en siffra så framgår inte intervallets gränser.
"Spänningen skall ligga inom 10-20 V" är väl solklart?
"Spänningen skall ligga inom 10% från 20 V" blir kanske lite otydligare, men jag kan inte tolka det som annat än +/- 10%.
Men att bara säga "Spänningen skall ligga inom 10%" innebär att det saknas information. 10% av vad? Från vad?
"Spänningen skall ligga inom 10-20 V" är väl solklart?
"Spänningen skall ligga inom 10% från 20 V" blir kanske lite otydligare, men jag kan inte tolka det som annat än +/- 10%.
Men att bara säga "Spänningen skall ligga inom 10%" innebär att det saknas information. 10% av vad? Från vad?