Transceiver i fordon, startar om vid motorstart. Hur Lösa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Transceiver i fordon, startar om vid motorstart. Hur Lös

Inlägg av Mindmapper »

labmaster skrev:Hej SM7CZR!

Nej det är inget missförstånd. Utgångspunkten är att finna värdet på en kondensator som kan ge tillräckligt med energi så att spänningen inte sjunker under 11V inom 3 sekunder.

I teorin går det att bygga en förenklad modell av verkligen som ger en tillräckligt bra approximation för kondensatorn C.
Med en så pass stor kondensator så blir det dyrt.
BRL tar 895kr för en 1F bilkondensator. Visst går det hitta billigare.
Men frågan är om inte ett litet MC-batteri skulle göra det billigare, naturligtvis till lite större dimensioner. Frågan är vad blir billigare på lång sikt. Ska flera tranceivrar kopplas in behövs ett batteri men flera kondensatorer, t.ex.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag hade hade en miniups me kondingar och diod till mcen som hade stereo/gps - det var inte några farad som behövdes för att slippa total reset - var ett knippe 4700 uF tror jag.

Gjorde så för att slippa tjacka nytt batteri när det börja dippa så fett vid start

Annars finns la 1,2Ah 12V blyaccar om du vill ha lite mera kräm för att även driva sändning.
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Transceiver i fordon, startarom vid motorstart. Hur Lösa

Inlägg av Variosboy »

Gustav180 skrev:Variosboy: Ner till 4 V är inget onormalt när du skall starta en diesel i -40°C. Det var den spänningen vi utgick från när jag designade elekrtonik på Autoliv.
Att designa för en låg spänning är en sak, det gör man ju för att ha marginal till verkligheten, Men jag vidhåller fortfarande att ett batteri som dippar till 4V under ett startförssök är dödsdömt..

Labmaster:

Varför skulle det vara svårt att få tag på kondensatorer i den storleken? 1, 5 och 10F är som sagt vanliga när det gäller bilstereobyggen av lite kalliber..

Nu verkar det ju dock inte spela någon roll efterssom Kricka inte får plats med något mer i sin bil...

Kricka:

Hur menar du att startmotorn skulle "suga ur" ström ur radiomottagarna?????

Steg ett är att sätta en diod i serie med matningen till radioprylarna, vad händer? (Min gissning är att inget blir bättre för det).
Steg två, sätt en kondensator parallellt med radioprylarna efter dioden, vad händer nu?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag är inte inne i bilstereovärlden så jag känner inte till vilka produkter det finns där. Men då är det ju bra att köpa en kondensatorer där de säljer bilstereo modell större.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

kricka skrev:Andy: Har haft bilen i tre år. Bytte batteri direkt när jag köpte bilen, bytte även batteri i vintras. Under hela tiden så har jag mitt problem.
Jag har också det största batteriet som går att få ner i batteri platsen. Org ska det vara 61-72aH, men fått ner ett 85aH/800en.
Och startmotorn har jag haft på service / kört i testbänk. Inga problem där. Men en gammal dieselmotor från 2002, kan gå ganska tungt.

Jag mätte precis där jag blev ombedd att mäta, vid transceivern/förbrukaren.
Det är ju också där problemet finns just nu. Bilen startar fint och allt annat går som det ska.
Tänk också på att jag har fem glödstift som snor lite ström också vid start.

Och jag har 3meter 16mm2 pluskabel och 3meter 16mm2 minuskabel för att få så lite förluster som möjligt.
I mitt fall så kan jag inte lägga tjockare kablage än mina 2x 16mm2. Tycker jag gjort allt jag kan. (Söker då alternativ lösning)
Jag vet också ett flertal med samma problem, fler med bilar som är 1-2år gamla. Bara så att jag fick för mig att försöka lösa irritations momentet.

Och sist men inte minst. i flera kundfordon har jag monterat extra batteri. Men i min bil finns ingen stans att montera extra batteri.
Stolarna är vridbara så under stolarna är det lagerskenor. Och ovanför hjulen bak så sitter klimatanläggningen för bakre delen av bilen.
Jag får inte ens in radio grejorna bak, Har fått göra en alu plått och skruvafast i bagaget.

Sist blev visst om förluster i kablarna, och någon förlust blir det nog eftersom det är totalt 6meter 16mm2.
Men när jag räknar på det får jag bara fram ca 30mV. Och sen kontakter etc. så kanske en förlust på 200-400mV.

Edit:
Det kan möjligtvis inte blir så att startmotorn suger ur strömmen som finns kvar i radion när man startar.
Man kanske skulle prova med några mindre kondensatorer och ett gäng likriktardiodrar som spärrar. Eller så säger det "poff"
Var har du dina 16 mm2 kablar anslutna? direkt på batteriets poler? har du mätt spänningsfallet mellan batteri minuspol och chassi medan startmotorn drar?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Variosboy: Design för 4V batterispänning säger inget om att vi skulle designa för ett färskt batteri. Men troligen är det som du säger, om batteriet är så svagt startar inte bilen, men nödutrustningen skall alltid fungera. Och varför skall man man designa för ett friskt batteri i det här fallet? krickas batteri kan ju också bli dåligt och då vill han troligen ropa på hjälp med radion. För de som har kortvåg använder väl ingen nalle.... :wink:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag skulle köra på ett litet blyack som går över en diod som klarar typ 25A. Eftersom man då får ett spänningsfall över dioden så kan nog blyacken sitta på konstant underhållsladdning utan att ta skada, men det blir troligtvis inte heller laddat till 100%.

En fråga bara. Hur är radion kopplad idag, direkt på + pol eller via tändningen? För det är ju så att mitt förslag ger ju radion ständig plus och glömmer man slå av den så tömmer den det lilla batteriet med ganska hög laddström när man sedan startar igen.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Gustav180 skrev:Variosboy: Design för 4V batterispänning säger inget om att vi skulle designa för ett färskt batteri. Men troligen är det som du säger, om batteriet är så svagt startar inte bilen, men nödutrustningen skall alltid fungera. Och varför skall man man designa för ett friskt batteri i det här fallet? krickas batteri kan ju också bli dåligt och då vill han troligen ropa på hjälp med radion. För de som har kortvåg använder väl ingen nalle.... :wink:
Ingen har sagt att det ska designas för ett friskt batteri här heller (inte jag i alla fall), ville bara poängtera faktumet att 4V inte räcker någon vart för att starta en bil (i dom allra flesta fall).

Och den lösningen som är bäst för Kricka funkar ju ändå inte efterssom han inte har någon plats för ett litet extrabatteri (vilket jag i och för sig betvivlar starkt att det inte finns plats för, men det är en annan fråga!)
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Micke_71: Båda minus och plus är kopplade direkt till batteriet.

Gustav180: Att bygga nått för ett defekt batteri, är väl att flytta på ett problem. Ett defekt batteri ska utbytas.

Variosboy: Du får gärna betvivla min platsbrist. Du är välkommen förbi Finspång/Norrköping och titta i min bil,
så får du se min plats brist. Jag hade gärna monterat mina radio burkar dolt någonstans.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Du missuppfattar nog gustav180 en smula, grunden är ju att inte designa en krets så att det är den kretsen som blir avgörande för funktionen, man måste ju designa för att det ska fungera i ytterligheternas lägen.
Och att räkna på matningens spänningssving och ta höjd för det i konstruktionen är ju något bra! Det betyder dock inte att man förutsätter att batteriet är dåligt, men är det dåligt så ska det inte sätta ribban för funktionen hos prylen man kopplar in..

Vad det gäller platsbristen så har jag inte sagt att du har plats för att montera din radioutrustning någon annanstans. Vad jag menade var att det måste finnas plats för ett litet extrabatterinågonstans i bilen..
Det kan ju sitta vart som helst egentligen..

I motorutrymemt, bakom handskfacket, i reserhjulsbaljan, ja kort och gott, någonstans borde ett litet batteri kunna husera!

Det duger ju med ett väldigt litet batteri kan vi ju konstatera efterssom det bara ska lämna några amper i några sekunder..
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Jo det i och för sig. Det håller jag med om ska det byggas
så kan man ju passa på att konstruera så det täcker in hela området.

Jag förstod vad du menade. Men jag påpekade bara att det är så lite plats,
så jag får inte ens in radiogrejorna! Än mindre ett batteri.

I mitt fall är det en VW Sharan, och dom har snålat med extra utrymmen. Understolarna fram sitter kransarna med förstärkning för att kunna vrida på stolarna. Och reservhjulsbalja finns ingen tyvärr. Hjulet vevar man upp med en vajer under bilen. Ovan hjulhusen finns fack som redan är fulla. På ena sidan sitter ventilations anläggningen för baken. Och på andra sidan sitter massa stag plåt för förstärkning och för bränslepåfyllningen. Och handfacket är så litet så där får jag in en förpackning med 500st A4 papper, Bakom handsfacket sitter stora klimatanläggningen. Jag har ett litet fack ovanför passagerar sidans airbag med lock. Men där får man lagom ner en ficklampa och en gps. Och i motorutrymmet är det fullt. Den är till och med så dumt byggd så när man ska arbete runt motorn så måste man lossa ut en stor plåt mellan framruta och motorutrymmet.

Den är byggt för att vara lätt och det ska gå att lasta mycket i den. Inte för att eftermontera saker. Tyvärr :-(

Till min nästa bil är önskan om plats som på te.x. VW Caravelle Där man kan montera ett extra batteri under varje framsäte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Får du inte in ett batteri så kommer du knappast få in en kondensator som räcker. Kondensatorer har såvitt jag vet mycket lägre energitäthet än batterier.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Nerre: Jag börjar närma mig den slutsatsen.
Min första tanken från början var att ha ett paket med kondensatorer fast med
kardborre på radion med några dioder och ett motstånd.
Men behovet av storleken på komponenterna växer sig bara större och större.
1F konding är ju större en ett batteri. Så jag får tänka vilket som blir bäst.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

En sketen blyack på 1,2Ah kan du väl tejpa fast på kablaget?
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Ja det kan jag. Men en så liten ack kan jag väl inte ha.
För när radion sänder och drar 15A Då kommer väl blyacken Dö.
Skriv svar