Fokuserad UV stråle för kunna rita direkt på P20 med CNC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fokuserad UV stråle för kunna rita direkt på P20 med CNC

Inlägg av tecno »

dar303 skrev:
tecno skrev:Här nåt att titta på, fick länken från en kompis nere i Europa

Wow, vilket fantastiskt snyggt ful-hack! :) Bra resultat dessutom!

Frågan är hur det blir med lite större kortbredd med den metoden.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Fokuserad UV stråle för kunna rita direkt på P20 med CNC

Inlägg av dar303 »

Barry_Lyndon skrev:Intressant tråd, när jag byggt min mendelmax och fått ordning på plastjoxandet tänkte jag köpa en lasermodul på ebay och hacka in den.
Duger en komplett modul från aixiz eller behöver man snofsigare doningar? 5 mW är kanske i klenaste laget?

Optimalt vore ju en laser som klarar att "märka" resisten tillfredställande när stegmotorerna kör i full sula.
Vad maxhastigheten på mitt bygge blir kan jag bara spekulera i, liknande byggen har kommit upp i 725 mm/s, men det är med snofsigare elektronik...
Det finns såklart kraftigare moduler med, 20 mW är fortfarande överkomligt, och till den storleken på modul finns 405 nm glaslins som tillbehör.
Till att börja med blir det ju bara proof of concept, men man kanske skulle slå till på 20 mW direkt, prisskillnaden är ju inte jättestor.
Jag kan inte mycket om lasrar, går det att pwm-driva dom för lägre effekt om nödvändigt?

Jag har även en gammal pennplotter som enkelt skulle gå att konvertera till detta, man får nog bygga om y-matningen en del bara (lettrad rulle).
Du behöver ändå göra en drivare med extern av/på så då kan du ju passa på att köpa den på 20mW och sedan bara justera drivaren för att testa vilken effekt som behövs. Dr Lava Flexdrive är ett bra tips, enkel, liten och klarar högre ström om du t.ex behöver driva en 1W 445nm eller nåt annat.
Skriv svar