Dual-Tracking ±19V Power Supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Dual-Tracking ±19V Power Supply

Inlägg av 4kTRB »

Precis vad jag tänkt, hämta idéer från detta schema och bygg något som går
bränna på med full effekt över hela registret.

Bild
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Tack för schemat.

Jag funderar bara på vad indikatorn "drop out" skall visa. Det ser ut som den startar om det blir rippel på likspänningen och det lär det ju bli vid utspänning över 15 V om man tar ut lite mer ström.

I övrigt är ju konstruktionen ganska basic. Förspänningarna till ADJ för att få ner utspänningen till noll var lite fiffigt gjord. Men som sagts förut, med bättre kylning och 2x24 V AC blir det betydligt bättre resultat. Sedan har vi lite olika uppfattning om hur stor transformator man skall ta.

Om man vill ta ut lika stor ström över hela registret, så får man nog gå ner i ambitioner med ström. Ett sätt är då att ha en transformator med flera lindningar t. ex 12 och 24 V eller 8 - 16 -24 V och lägga in kretsar som kopplar om till rätta lindningar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

” Sedan har vi lite olika uppfattning om hur stor transformator man skall ta.”

Det går ju bra att räkna ut!
Kan man inte det själv så har ju kimmen visat på ett mycket bra sätt hur det går till.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Gustav180 skrev:Deratingkurvan visar också en annan intrssant sak. Maximal effekt får man ut vid ca 11 V. Med en transformator på 15 V, så är det 4 V mellan transformatorspänning och utspänning. Jag brukar dimensionera med minst 3 V vilket jag räknade med när jag förslog 2x24 V.
3V högre transformatorspänning (RMS) än utspänning efter reglering (DC) låter ganska rimligt, och är väl vad jag kommit fram till också vid utspänningar kring 12V. T.ex. 15V trafo för 12V efter reglering. Ska man ha 15V så är nog en 18V trafo ganska lagom.

Däremot om man börjar komma upp i lite högre spänningar, typ 24V och högre efter reglering verkar det ofta räcka med samma trafospänning som reglerad utspänning.
Skriv svar