Råkade bara ramla över detta och undrar om detta verkligen stämmerKlas-Kenny skrev:Riktigt vad som är skillnaden vågar jag inte svara på men, skillanden på klass I och klass II är nog bara hastigheten. Sen är det ju inte säkert att det bara är en strypning hit och dit, ett fordon som är konstruerat för max 30km/h (bromsar, chassi etc) kanske inte klarar av 50km/h och så.
För att få köra motorredskap Klass I krävs B-körkort.
Planer på kraftig a-traktor
Re: Planer på kraftig a-traktor
Re: Planer på kraftig a-traktor.
Man får alltså dra med sig släpvagn så fort man behöver last mer än vad man rymmer i kupen.säter skrev:Om jag minns rätt, får man inte lasta på flaket till en A-traktor.
Det är ett barlastflak.
Fö. var jag själv inne på den här idén för ett antal år sedan, trots att jag innehar körkort.
Besiktningsfriheten hägrar.
- FormerMazda
- Inlägg: 6570
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Planer på kraftig a-traktor
Pappas lastbil är reggad som traktor, den drar trailer med maskiner på.
Från Transport Styrelsen:
Vet inte om det tillför nåt dock?
Från Transport Styrelsen:
Kod: Markera allt
Fabrikat: SCANIA-VABIS LS OMBYGGD
Färg: BLÅ
Fordonsslag: TR
Kaross: Ombyggd bil (07)
Skattevikt, kg: 7320
Tjänstevikt, kg: 7320
Totalvikt, kg: 19750
Max lastvikt, kg: 12430
Kopplingsanordning : VÄNDSKIVA
Antal axlar: 3
Garanterat axel/boggitryck 1: 5250
Garanterat axel/boggitryck 2: 14750
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 3800
Max axelavstånd axel 2-3, mm: 1250
Längd, mm: 7150
- FormerMazda
- Inlägg: 6570
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Planer på kraftig a-traktor
Det tycker jag låter konstigt.
Nog krävs det väl traktorkort?
Fordonsslag TR, är det terrängfordon?
Då behövs nog inget kort alls.
Nog krävs det väl traktorkort?
Fordonsslag TR, är det terrängfordon?
Då behövs nog inget kort alls.
Re: Planer på kraftig a-traktor
Mjo det lär det väl behövas ? till och med snöskoter kräver ju kort numera.
Re: Planer på kraftig a-traktor
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... n/Traktor/För att köra traktor ska du ha ett körkort (behörighet AM eller eller högre) eller traktorkort, om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Planer på kraftig a-traktor
Enligt min körkortsbok är det så i alla fall så.zoomyx skrev:Råkade bara ramla över detta och undrar om detta verkligen stämmerFör våra traktorer (reggade som motorredskap klassII) går i 42km/h och när vi kolla med polisen sa dom att jag skulle ha traktor kort eller AM-kort. Jag har AM kort och jag kör fan inte i några 30. Och det är lagligt enligt polisen så länge jag inte lastar för mycket
En Traktor kan få göra 40 km/h, men motorredskap Klass II har "konstruktiv högsta hastighet 30km/h".
- FormerMazda
- Inlägg: 6570
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Planer på kraftig a-traktor
Näe inte utan styrlapp. Men inte ens B i behörighet var kanske felaktigt uttryckt.
Men visst är det spännande, ett moppefucko med trasktorkort får ratta 20ton lastbil lagligt.
Men visst är det spännande, ett moppefucko med trasktorkort får ratta 20ton lastbil lagligt.
- Electricguy
- Inlägg: 12518
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Planer på kraftig a-traktor
För att hålla mig inom ramarna för vad trådskaparen snackar om så skulle jag på en gång säga att en Volvo 440 är inget att bygga traktor på, det är givet inte omöjligt att bygga traktor av framhjulsdrivet med avsevärt mycket krångligare än bakhjulsdirvet. 740 är det bästa alternativet men ha i åtanke att det är bra mycket jobb och lådorna som ska i måste vara spärrade och godkända med intyg för att besiktningen ska godkänna det. Ska du överhuvudtaget få nån ekonomi som är skaplig så rekommenderar jag att du lyfter i en D24 dieselmotor annars kommer du få en katastrofal bränsleförbrukning om du ska köra lagligt, en diesel drar ju hälften så mycket.
Jag har byggt ett flertal A-traktorer i mina dagar och det var bra pilligt även på den tiden (tidigt 90 tal).
Mitt bästa tips är att du köper en färdig som är reggad och kanske funkar bra och bara är att köra.. eller att du köper en som är reggad fast med lite fix innan du kan köra den. För det kommer att dra iväg i kostnader att bygga en helt ny + att du ska ta traktorkortet åxå.
Jag har byggt ett flertal A-traktorer i mina dagar och det var bra pilligt även på den tiden (tidigt 90 tal).
Mitt bästa tips är att du köper en färdig som är reggad och kanske funkar bra och bara är att köra.. eller att du köper en som är reggad fast med lite fix innan du kan köra den. För det kommer att dra iväg i kostnader att bygga en helt ny + att du ska ta traktorkortet åxå.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 23807
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Planer på kraftig a-traktor
Observaqras bör att man måste ha B-körkort för klass ett (om det inte ändrats), det är endast för att slippa C-, groteska skattesatser osv till avreggade(och spärrade) lastbilar för maskintransport och liknande.
Klass två med stum bakaxel vet jag inte om de får nyreggas längre, dessa var ursprungligen baserade på drevförhållande och ramlängd, etc
moderna "epa" med fjädrad upphängning mm av dentyper som får nyreggas får som sagt inte har varesig lastflak eller baksäte, etc samt måste ha "tvingad" begränsning av maxhastighet (läs fast omdrevning eller motsvarande (tex dubbla lådor) mm. Kan inte alla detaljer då det ändras nästan varje kvbartal men allt bör stå i länken som sagt.
Har själv länge funderat över en sådan lastbils epa, det är som sagt annan klassning och bil kortet som gäller för de med eget lastflak, MEN, man får ha en kärra, inkluderat semitrailers och liknande, för "äkta" epor är det också andra last/vikt begränsningar än för vanliga personbilar och liknande beroende på typ har jag för mig, dock räknas de inte till samma som vanliga jordbrukstraktorer vad gäller last kontra viktförhållande om jag minns rätt, möjligen undantaget de som är byggda på lastbilsramar och motsvarande (längdbegränsningen är numera borttagen har jag för mig).
Men, som sagt, läs noga de senaste bestämmelserna med tillägg för eventuella ändringar så ser du exakt vad som gäller.
Sitter själv fast i liknande problematik just nu...
Traktorlicensen måste du dock fortfarande ha om du skall kunna köra lagligt på vägarna med tunga fordon!
Dessa får endast korsas och köras mindre sträckor till och från tex åkrar och liknande arbetsfält utan traktorkortet.
Jag vet inte varför men så ser reglerna ut, många av dessa fordon är betydligt svårare att köra än en vanlig sketen personbil som en full sjuåring kan köra idag då allt är mer eller mindre idiotsäkrat på moderna personbilar anser jag en del av reglerna enbart fåniga, man blir inte en bättre förare av en styv plånka och en rik farsa, man blir det genom övning och träning, träning och åter träning enligt min uppfattning!
_
_
Klass två med stum bakaxel vet jag inte om de får nyreggas längre, dessa var ursprungligen baserade på drevförhållande och ramlängd, etc
moderna "epa" med fjädrad upphängning mm av dentyper som får nyreggas får som sagt inte har varesig lastflak eller baksäte, etc samt måste ha "tvingad" begränsning av maxhastighet (läs fast omdrevning eller motsvarande (tex dubbla lådor) mm. Kan inte alla detaljer då det ändras nästan varje kvbartal men allt bör stå i länken som sagt.
Har själv länge funderat över en sådan lastbils epa, det är som sagt annan klassning och bil kortet som gäller för de med eget lastflak, MEN, man får ha en kärra, inkluderat semitrailers och liknande, för "äkta" epor är det också andra last/vikt begränsningar än för vanliga personbilar och liknande beroende på typ har jag för mig, dock räknas de inte till samma som vanliga jordbrukstraktorer vad gäller last kontra viktförhållande om jag minns rätt, möjligen undantaget de som är byggda på lastbilsramar och motsvarande (längdbegränsningen är numera borttagen har jag för mig).
Men, som sagt, läs noga de senaste bestämmelserna med tillägg för eventuella ändringar så ser du exakt vad som gäller.
Sitter själv fast i liknande problematik just nu...
Traktorlicensen måste du dock fortfarande ha om du skall kunna köra lagligt på vägarna med tunga fordon!
Dessa får endast korsas och köras mindre sträckor till och från tex åkrar och liknande arbetsfält utan traktorkortet.
Jag vet inte varför men så ser reglerna ut, många av dessa fordon är betydligt svårare att köra än en vanlig sketen personbil som en full sjuåring kan köra idag då allt är mer eller mindre idiotsäkrat på moderna personbilar anser jag en del av reglerna enbart fåniga, man blir inte en bättre förare av en styv plånka och en rik farsa, man blir det genom övning och träning, träning och åter träning enligt min uppfattning!
_
_
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Planer på kraftig a-traktor
Mizza: Den äldre typen med stum bakaxel är just EPA-traktorn, och går som du säger inte att registrera nu för tiden. De nya heter A-traktor 
Och det stämmer att man måste ha B-kort för Klass I, som jag nämnt i tråden.
Och det stämmer att man måste ha B-kort för Klass I, som jag nämnt i tråden.
