Observaqras bör att man måste ha B-körkort för klass ett (om det inte ändrats), det är endast för att slippa C-, groteska skattesatser osv till avreggade(och spärrade) lastbilar för maskintransport och liknande.
Klass två med stum bakaxel vet jag inte om de får nyreggas längre, dessa var ursprungligen baserade på drevförhållande och ramlängd, etc
moderna "epa" med fjädrad upphängning mm av dentyper som får nyreggas får som sagt inte har varesig lastflak eller baksäte, etc samt måste ha "tvingad" begränsning av maxhastighet (läs fast omdrevning eller motsvarande (tex dubbla lådor) mm. Kan inte alla detaljer då det ändras nästan varje kvbartal men allt bör stå i länken som sagt.
Har själv länge funderat över en sådan lastbils epa, det är som sagt annan klassning och bil kortet som gäller för de med eget lastflak, MEN, man får ha en kärra, inkluderat semitrailers och liknande, för "äkta" epor är det också andra last/vikt begränsningar än för vanliga personbilar och liknande beroende på typ har jag för mig, dock räknas de inte till samma som vanliga jordbrukstraktorer vad gäller last kontra viktförhållande om jag minns rätt, möjligen undantaget de som är byggda på lastbilsramar och motsvarande (längdbegränsningen är numera borttagen har jag för mig).
Men, som sagt, läs noga de senaste bestämmelserna med tillägg för eventuella ändringar så ser du exakt vad som gäller.
Sitter själv fast i liknande problematik just nu...
Traktorlicensen måste du dock fortfarande ha om du skall kunna köra lagligt på vägarna med tunga fordon!
Dessa får endast korsas och köras mindre sträckor till och från tex åkrar och liknande arbetsfält utan traktorkortet.
Jag vet inte varför men så ser reglerna ut, många av dessa fordon är betydligt svårare att köra än en vanlig sketen personbil som en full sjuåring kan köra idag då allt är mer eller mindre idiotsäkrat på moderna personbilar anser jag en del av reglerna enbart fåniga, man blir inte en bättre förare av en styv plånka och en rik farsa, man blir det genom övning och träning, träning och åter träning enligt min uppfattning!
_
_