Hur vet ATC om vart pottorna är
- CNC Viking
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
"-japp, alias Peter. Får ta mej en titt på detta. Peter -noggranheten själv"
Tackar, DW & labmaster.
DW's ATC är i mångt och mycket uppbyggd som min. De brukar bara "skicka med" ett simpelt plåt- eller glasfiberskydd mot spånor som vill in till verktygskonorna.
Jag lade visserligen ett antal timmar på min automatiska spånrida, men den har fungerat helt felfritt i snart 2 år nu.
Den drivs inte av någon motor, utan är mekaniskt tvångsstyrd. Detta ses tydligt i slutet av youtube-klippet nedan.
Körs utan överkåpan för att visa konstruktionen bättre.
Lite mer på sid. 9 här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=120
Förebyggande underhåll av ATC, i alla fall när man nyss tagit över en okänd maskin:
Jag tror att det är viktigt att kolla över och smörja lagringen till Genevehjulet, kolla drivmotorn, induktiv givare, tryckluftkolven, ventiler mm.
När den växlar verktyg, skall både de linjära och roterande rörelserna låta "välsmort" och inte ha missljud som härstammar från mekanisk misär...
Tackar, DW & labmaster.
DW's ATC är i mångt och mycket uppbyggd som min. De brukar bara "skicka med" ett simpelt plåt- eller glasfiberskydd mot spånor som vill in till verktygskonorna.
Jag lade visserligen ett antal timmar på min automatiska spånrida, men den har fungerat helt felfritt i snart 2 år nu.
Den drivs inte av någon motor, utan är mekaniskt tvångsstyrd. Detta ses tydligt i slutet av youtube-klippet nedan.
Körs utan överkåpan för att visa konstruktionen bättre.
Lite mer på sid. 9 här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=120
Förebyggande underhåll av ATC, i alla fall när man nyss tagit över en okänd maskin:
Jag tror att det är viktigt att kolla över och smörja lagringen till Genevehjulet, kolla drivmotorn, induktiv givare, tryckluftkolven, ventiler mm.
När den växlar verktyg, skall både de linjära och roterande rörelserna låta "välsmort" och inte ha missljud som härstammar från mekanisk misär...
Nu funkar växlarn igen
Det är den vita detaljen på andra bilden som är bytt.
Det var ett jäkla slit att byta verktyg manuellt blää!
Gick väl hyffsat att få dit karusellen igen men det var rätt mycket jobb med att
få den inriktat mm,sen var det problem att få dom avslitna kablarna kopplade rätt igen men det löste sig till slut.
mvh tommy

Det är den vita detaljen på andra bilden som är bytt.
Det var ett jäkla slit att byta verktyg manuellt blää!
Gick väl hyffsat att få dit karusellen igen men det var rätt mycket jobb med att
få den inriktat mm,sen var det problem att få dom avslitna kablarna kopplade rätt igen men det löste sig till slut.
mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En månad. Det tycker jag var rätt hyffsat ändå.
Handväxla 50-konor i en vertikalare, usch.
Du kanske är vältränad så det det inte bekommer dig något?
Själv har man bara "lampsladdar" till armar.
Handväxla 50-konor i en vertikalare, usch.
Du kanske är vältränad så det det inte bekommer dig något?
Själv har man bara "lampsladdar" till armar.

Nja jag är nog den raka motsatsen till vältränad
En månad är ju som sagt helt ok, man får nog vara glad att tawaineserna hade delarna på hyllan fortfarande.
Tror denna VMC modellen slutade tillverkas för ca 15 år sedan.
mvh tommy

En månad är ju som sagt helt ok, man får nog vara glad att tawaineserna hade delarna på hyllan fortfarande.
Tror denna VMC modellen slutade tillverkas för ca 15 år sedan.
mvh tommy
Tack, då lärde jag mig varför PP'n (som jag använder till vår OMZ-fräs) i MC alltid kör en G0 G91 G28 Z0 innan verktygsbyte. Inte bara helt onödigt till den maskinen, utan det blir onekligen en krasch om följande verktyg är längre än det som det byttes ifrån. Detta eftersom den kör ner verktyget till Z0 (top of stock) och sedan drar igång revolvermagasinet..I den maskinen måste man innan verktygsbyte själv se till att maskinen befinner sig i en position där följande verktyg EJ kommer krascha in i något, innan man kör en M6.tkgb skrev:På den maskinen med Fanuc O-M som jag kör så finns verktygsväxlarens position på parameter
470 och 471 har jag för mig.
Krånglar någonting med den induktiva givaren eller att man glömmer skriva koden g0 g91 g28 z0(kör upp z-axeln till verktygsväxlarpositionen)
innan man skriver m6 t(verktygsnummer)
så kommer 470 o 471 ur synkoch man får gå in och ändra i parametrarna.
DW maskin ser ut att ha samma växlingsystem så det kanske är samma parametrar för verktygsväxlaren på den?
mvh tommy
Men detta gav mig lite kunskap för att ev. kunna redigera PP'n så det kan funka som det ska.
- DW
- Kontakt:
Här står all stilla utom tiden, före jul tvättade jag ATC delarna men de är kvar på golvet ännu.
Sedan när jag behövde min Siemens 810 hade backuptiden passerat, så där vart det godnatt i skärmen
Den har säkert larmat men fått stå ostörd i 5-6 månader för att sedan gå i björnide.
Armar o ben vill ut till verkstaden men inte ryggen så det är bara o vänta till alla är överens, så därför inga nya bilder.
Men ATC´n blev ju ren som synes.
Sedan när jag behövde min Siemens 810 hade backuptiden passerat, så där vart det godnatt i skärmen

Den har säkert larmat men fått stå ostörd i 5-6 månader för att sedan gå i björnide.
Armar o ben vill ut till verkstaden men inte ryggen så det är bara o vänta till alla är överens, så därför inga nya bilder.
Men ATC´n blev ju ren som synes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blir ju som nytt det där
Tyvärr finns det ingen tid till någon seriösare rengöring på företaget jag arbetar men jag fick väl skrapat av den värsta skiten iallafall.
mvh tommy

Tyvärr finns det ingen tid till någon seriösare rengöring på företaget jag arbetar men jag fick väl skrapat av den värsta skiten iallafall.
mvh tommy
#på företaget jag arbetar#
Jag besökte en verkstad i Falkenberg för några år sedan.
De hade 3st Cincinnati 10HC som jag kikade på.
Är det samma verkstad du jobbar på?
Jag besökte en verkstad i Falkenberg för några år sedan.
De hade 3st Cincinnati 10HC som jag kikade på.
Är det samma verkstad du jobbar på?
Nä några Cincinnati har jag inte sett till.
3 st dessutom kan undra var det var någonstans
mvh tommy
3 st dessutom kan undra var det var någonstans

mvh tommy
Minnet sviker, men det kan väl inte finnas såå många verkstäder i Falkenberg.
Jag tror killen hette Magnus. MK-mekaniska kanske?
Man svängde av motorvägen vid McDonalds, vidare in på ett industriområde.
Jag tror killen hette Magnus. MK-mekaniska kanske?
Man svängde av motorvägen vid McDonalds, vidare in på ett industriområde.
Ja det stämmer Magnus Karlsson,för ett par år sedan köpte han Fa-tec den största mekaniska
verktaden i Falkenberg så nu har han en väldigt stor maskinpark och ca 40 anställda.
mvh tommy
verktaden i Falkenberg så nu har han en väldigt stor maskinpark och ca 40 anställda.
mvh tommy