USB till RS232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB till RS232

Inlägg av TomasL »

Peppar peppar, nu har våra prolific-donglar börjat krångla. (både 32 och 64-bitars)
TX verkar inte fungera.
RX fungerar som det skall, verkar det som.
Till råga på allt ligger Prolifics hemsida nere.
Installerade drivisarna från din länk Sodjan, och det verkar kunna fungera, vidare tester i morgon.
Dock verkar felet vara konstigt slumpartat.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Spännande. :-)
Jag har postat två USB/RS232 adaptrar idag, så det är ju
bra om drivrutinerna fungerar... :-)
vlad

Inlägg av vlad »

Knopade ihop en gammal dator med rs232 portar. Verkar vara mitt Javelin som har lagt av. Datorn hittar Javelin men det går inte att ladda ner något program på det. Verkar vara ett känt problem om man kollar runt på forum. Några lyckas lösa det och andra inte. Jag har inte lyckats lösa det så nu ska jag köpa något annat istället och det blir nog den här istället.

http://www.netduino.com/netduinoplus/specs.htm

Tack alla som kommit med förslag på lösningar och idéer, det har varit till mycket hjälp på traven.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Jag ska börja utveckla AVR igen och eftersom jag tänkte köra på C den här gången (körde ASM förut, aptrist), så känns det extra viktigt att kunna prata lite med mikrodatorn via en serieport under utvecklandet.

Kommer detta funka till 100%? Kommer jag märka att jag inte har en riktig serieport? Och: hur pratar man med en serieport i W7, finns nåt liknande Terminal-programmet (eller vad det hette)?

Just det, det jag undrade egentligen var ju om jag måste tänka på nåt när jag väljer USB-RS232-adapter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort PC-program som använder COM-port just för att kommunicera med µC. De använder enbart Windows API och fungerar från och med Win98 till o med Win7, dock inte testat på Vista. På datorerna har det varit "riktiga" COM-portar och USB-versioner, ingen skillnad har funnits förutom ett problem med time-out i en kommunikation som var synnerligt tight ställd.

Så länge du inte använder några specialkall men faktisk använder standard API kommer det att fungera bra, tänk dock på att vissa USP-portar kan skena iväg i nummer, COM18 är inte ovanliga, speciellt när folk har fibblat lite väl mycket.

Själv ser jag till att när jag ansluter en nu USB-COM-dongel att ge den rätt COM-nummer direkt drivrutinen är inne, sedan byter jag USB-uttag och ser om detta ska upprepas. Ska det det gör jag det på alla USB-portar på datorn och sedan är det klart, var jag än petar i den kommer den att få samma COM-nummer.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Ok, tack!
Skriv svar