Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

Inlägg av Klas-Kenny »

Då måste de helt klart ha missat att packa en svamp med min station...

Får ta och slå dem en pling imorgon :)

Var sugen på en sådan spets, men 300:- +moms för en spets kändes lite väl mycket just nu, har dessutom inte speciellt mycket ytade komponenter att löda nu så, men någon gång när man känner sig rik igen så kanske :D
Köpte bara en extra spets, rund, 832BD.
Lite synd att det inte verkar finnas någon lite smalare mejselformad spets bara, den medföljande 842CD är lite för grov på sina ställen.
beangan

Inlägg av beangan »

Ja den kostade lite men det sket jag i, Löder en hel del ytade kretsar och då är det smidigt med draglödning.

Jag letade efter en 0.8 mejsel eller något, hade varit lagom men det fick bli en rund förlängd 1mm istället
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fick min WS-81t idag! Kan säga att jag är mycket nöjd hittils- inte samma färg som på försäljarens bild, men nu fick jag äkta Weller blå. :)

Tar 10 sekunder för lodet att börja smälta, 15 sekunder för att nå 350 grader. Nåågot snabbare än min gamla som tog en minut. :D

Potentiometern på stationen känns raspig och trög. Dock litar jag på Weller att den kommer att hålla. Lyxigt med WDH10T stativet som stänger av stationen när man lägger dit pennan, dock kan det vara lätt att glömma på stationen.

Pennan är ganska bra, fast inte så bekväm som jag hade hoppats, men den är lätt, och kabeln är mycket mjuk. Greppet fram på som ser ut som gummi är plast. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

elf98 skrev:Fuktig svamp förkortar livslängden avsevärt på spetsen. Bättre med en mässingsboll.
Vad baserar du det på ? jag har uppfattningen att det omvända gäller.

Fast jag föredrar svamp oavsett, gillar inte alls "spånbollarna".
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

beangan skrev:Jag hämtade min idag och där fanns en svamp med. Den låg i stället. den går inte att missa, vanlig svamp under och disktraseliknande yta på toppen som är blå. funkar helt ok.
..Med risk att starta ett religiöst krig[1], disktrasan ska vara NEDÅT, svampytan UPPÅT :)

[1] Vilket håll svampen ska vara är ju ungefär som vilken editor man ska använda, folk har starka åsikter..
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Glenn skrev:
elf98 skrev:Fuktig svamp förkortar livslängden avsevärt på spetsen. Bättre med en mässingsboll.
Vad baserar du det på ? jag har uppfattningen att det omvända gäller.
Kraftig upphettning/nedkylning kan ge små sprickor i ytskicktet vilket på sikt gör att spetsen slits fortare. Löder man någon timme i veckan lär det kanske kvitta. Löder man många timmar varje dag är det nog en annan femma.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det handlar ju inte om nån kraftig nedkylning, det är ju själva poängen med en svamp, man doppar ju inte ner spetsen i isvatten direkt.

Isåfall borde ju den mekaniska nötningen av spånen vara värre, även om dom är av mässing (fast det känns som nåt hårdare)

Jag använde f.ö lödsvamp på den tiden jag satt och lödde hela dagarna på jobbet också :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Glenn: disktrasan ska vara uppåt! Svampdelen är till för att hålla fukten och fibersidan är till för att klara avtorkning även om det hela inte är så fuktigt. Detta är den information jag har sett då jag köpte min Weller (instruktionsboken), under min utbildning i militären (fick lödcert. till "högstabil lödning" där) samt fått veta av olika försäljare av lödutrustning.

Och svampen ska inte vara blöt, den ska vara fuktig!

Det har inget med religion eller liknande att göra, det är rent logisk: det är billigare att bara ta en svamp, alltså måste det finnas en anledning till att man har fiberytan på - och den anledning är just att fiberytan tål värmen under avtorkningen mycket bättre. Dom som placerar svampsidan uppåt får alltid en urholkat svamp men placerar man fibersidan uppåt håller den länge. Min svamp har jag för mig att jag köpte runt '97, den är lite smutsig men i skick som ny annars.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Spånorna i som kom med min station känns mycket mjukare och bättre än mässingsullen från DX… känns inte som det skulle nöta på spetsen så mycket.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev:Glenn: disktrasan ska vara uppåt! Svampdelen är till för att hålla fukten och fibersidan är till för att klara avtorkning även om det hela inte är så fuktigt. Detta är den information jag har sett då jag köpte min Weller (instruktionsboken), under min utbildning i militären (fick lödcert. till "högstabil lödning" där) samt fått veta av olika försäljare av lödutrustning.
Haha, ja detta *ÄR* religion, jag har diskuterat detta på flera ställen, bland annat i news (usenet) och då letade folk fram en massa bilder från weller där dom i vissa fall hade trasan uppåt, och då letade andra fram bilder när trasan var neråt, folk kom med "Jag har minsan lärt mej löda i militären och där sa man att trasan skulle vara uppåt" varvid nån kom med "jag har lödit ihop radar till stridsflygplan, och vi lärde oss att svampen skulle vara uppåt" som kontrades med "När jag byggde satelliter på NASA då.." osv osv i all evighet.

Jag har också pratat med en försäljare av lödutrustning som tyckte att det var SJÄLVKLART att svampen skulle vara uppåt, "tidigare svampar hade inte ens trasan utan var svamp rätt igenom, trasan tillkom för att suga upp och hålla kvar fukten undertill".

Jag baserar dock mitt tyckande mest på att jag testat båda hållen och det fungerar MYCKET bättre med svampen uppåt, jag hade även tidigare en äldre svamp som inte hade trasan utan bara svamp, den fungerade också väldigt bra, anledningen att jag bytte ut den var att jag spillde nåt på den när den var torr, typ olja eller vad det var och då var jag tvungen att köpa en ny, varvid jag fick den "nya" modellen.
Och svampen ska inte vara blöt, den ska vara fuktig!
Japp, jag brukar spola den under kranen, och sen vika den och trycka till (med trassidan utåt) och på så sätt krama ur vattnet, sen fungerar den bäst.
Det har inget med religion eller liknande att göra, det är rent logisk: det är billigare att bara ta en svamp, alltså måste det finnas en anledning till att man har fiberytan på - och den anledning är just att fiberytan tål värmen under avtorkningen mycket bättre. Dom som placerar svampsidan uppåt får alltid en urholkat svamp men placerar man fibersidan uppåt håller den länge. Min svamp har jag för mig att jag köpte runt '97, den är lite smutsig men i skick som ny annars.
Vill du ha foton på min som jag använt ungefär lika länge med svampsidan uppåt ? :) ..den är också skitig men det är väl det enda felet med den.

Anledningen till trasytan är att suga upp vattnet i "koppen" bättre och transportera detta upp till svampen.

Jag har f.ö "Mellanmodellen", alltså den med svamp+trasa men utan hål i mitten, när nu den kom, min gamla var bara svamp, och dom nuvarande har ju svamp+trasa med hål i mitten (som jag aldrig riktigt förstått poängen med), en sån hade jag på förrförra jobbet när jag satt och lödde på arbetstid, detta var i slutet av 90-talet så min svamp hemma måste vara äldre än så. (Vet att jag åkte buss till elfa när jag köpte den iaf, så det borde vara innan 1995 när jag tog körkort :) )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kankki skrev:Spånorna i som kom med min station känns mycket mjukare och bättre än mässingsullen från DX… känns inte som det skulle nöta på spetsen så mycket.
Nej, efterssom dom är avsedda för det så är det säkert okej, däremot tror jag det sliter mera, men ganska marginellt, båda fungerar, det är mer en smaksak, personligen tycker jag svamp fungerar mycket bättre dock, därför använder jag det.
arvidbjorkstrom

Inlägg av arvidbjorkstrom »

Tråden är lite till åren kommen, och har ju ändrat ämne lite, men jag tänkte ändå jag skulle dela med mig av sidan jag hittade om hur en snubbe bytta sladd på sin RDS 80: http://www.jave.de/blog2/?p=130 :)
Skriv svar