Icecap skrev:Glenn: disktrasan ska vara uppåt! Svampdelen är till för att hålla fukten och fibersidan är till för att klara avtorkning även om det hela inte är så fuktigt. Detta är den information jag har sett då jag köpte min Weller (instruktionsboken), under min utbildning i militären (fick lödcert. till "högstabil lödning" där) samt fått veta av olika försäljare av lödutrustning.
Haha, ja detta *ÄR* religion, jag har diskuterat detta på flera ställen, bland annat i news (usenet) och då letade folk fram en massa bilder från weller där dom i vissa fall hade trasan uppåt, och då letade andra fram bilder när trasan var neråt, folk kom med "Jag har minsan lärt mej löda i militären och där sa man att trasan skulle vara uppåt" varvid nån kom med "jag har lödit ihop radar till stridsflygplan, och vi lärde oss att svampen skulle vara uppåt" som kontrades med "När jag byggde satelliter på NASA då.." osv osv i all evighet.
Jag har också pratat med en försäljare av lödutrustning som tyckte att det var SJÄLVKLART att svampen skulle vara uppåt, "tidigare svampar hade inte ens trasan utan var svamp rätt igenom, trasan tillkom för att suga upp och hålla kvar fukten undertill".
Jag baserar dock mitt tyckande mest på att jag testat båda hållen och det fungerar MYCKET bättre med svampen uppåt, jag hade även tidigare en äldre svamp som inte hade trasan utan bara svamp, den fungerade också väldigt bra, anledningen att jag bytte ut den var att jag spillde nåt på den när den var torr, typ olja eller vad det var och då var jag tvungen att köpa en ny, varvid jag fick den "nya" modellen.
Och svampen ska inte vara blöt, den ska vara fuktig!
Japp, jag brukar spola den under kranen, och sen vika den och trycka till (med trassidan utåt) och på så sätt krama ur vattnet, sen fungerar den bäst.
Det har inget med religion eller liknande att göra, det är rent logisk: det är billigare att bara ta en svamp, alltså måste det finnas en anledning till att man har fiberytan på - och den anledning är just att fiberytan tål värmen under avtorkningen mycket bättre. Dom som placerar svampsidan uppåt får alltid en urholkat svamp men placerar man fibersidan uppåt håller den länge. Min svamp har jag för mig att jag köpte runt '97, den är lite smutsig men i skick som ny annars.
Vill du ha foton på min som jag använt ungefär lika länge med svampsidan uppåt ?

..den är också skitig men det är väl det enda felet med den.
Anledningen till trasytan är att suga upp vattnet i "koppen" bättre och transportera detta upp till svampen.
Jag har f.ö "Mellanmodellen", alltså den med svamp+trasa men utan hål i mitten, när nu den kom, min gamla var bara svamp, och dom nuvarande har ju svamp+trasa med hål i mitten (som jag aldrig riktigt förstått poängen med), en sån hade jag på förrförra jobbet när jag satt och lödde på arbetstid, detta var i slutet av 90-talet så min svamp hemma måste vara äldre än så. (Vet att jag åkte buss till elfa när jag köpte den iaf, så det borde vara innan 1995 när jag tog körkort

)