Matsuura CNC fräs inköpt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: Matsuura CNC fräs inköpt

Inlägg av labmaster »

Nej du skall inte köpa den.
cinc

Inlägg av cinc »

Avstå!!
Stene

Inlägg av Stene »

Ok då struntar nog jag i den. Bara att fortsätta leta :( Va till garaget i kväll o tog kort på grejorna. Lägge ut dom så fort jag kan!
Stene

Re: Matsuura CNC fräs inköpt (bilder)

Inlägg av Stene »

Såja nu har vi lagt upp bilderna. Här är härligheten :D
Bild

Bild på växlarn. Om jag inte har fel så vad det plats för 16 verktyg.
Bild

Styrpanelen från insidan. kretskortet uppe till vänster är grafikkortet o som ni ser så saknas den elendiga skärmen :(
Bild

styrsystemet
Bild

Jag pratade med display försäljarn i dag o han ville inte pruta så mycket som jag ville på den tappade skärmen så då struntade jag i han. Någon som vet vad det systemet med monokroma skärmar heter. Jag letar efter en omvandlare till vanlig data skärm men vet inte riktigt vad jag ska söka på.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det ser ju ganska bra ut det där. :tumupp:

Är det en tallriksväxlare den är utrustad med?
Matsuura fanns väl med både armväxlare och tallriksväxel.

#Någon som vet vad det systemet med monokroma skärmar heter.#
Jag vet inte om det har något speciellt namn. De monokromskärmar jag har till PC, matas med med ett Hercules grafikkort.
Om detta är lika vad betr. linjefrekvens osv, som på övriga monokromskärmar vet jag inte.
Har du ingen dokumentation där det står vilken typ av skärm det ska vara?

#Jag letar efter en omvandlare till vanlig data skärm men vet inte riktigt vad jag ska söka på.#
Finns det verkligen sådana? Med vanlig dataskärm, menar du VGA då?
Stene

Inlägg av Stene »

Ja det är av talriksmodell. Styrs med tryckluft.
Nej har ingenting vad det ska vara för skärm. Ja det är är VGA modell jag syftar på. Tycker att det skulle vara flera än mig i värden som har haft samma problem så det borda finnas någon form av omvandlare.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du skall söka efter en bildskärm med ingång för horisontalsynk och vertikalsynk samt videosignal. Om det inte vore för storleken så skulle du troligtvis kunna använda en gammal TV.

Det var dock evigheter sedan jag pysslade TV-apparater och bildskärmar så jag kan inte svara exakt hur du skall göra.
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

En vanlig vga har det mesta utan brightness
http://sv.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array
men en skärm från en bärbar dator dom kan du ju styra brigtness på
Swemill

Inlägg av Swemill »

Fin maskin, den fick även jag ett litet köpsug på!
Påminner om mina egna Kitamura Mycenter men det är kanske inte så konstigt då båda är gamla små Japanska flerop vmc maskiner...
Ser dock inte riktigt hur spindel / Z-axel motor sitter... Är spindelmotorn direktmonterad utan rem och avskruvad på bilden och Z-axel motorn sitter även den på spindelhuvudet? Eller är det spindelmotorn som syns och Z-motorn sitter bakom eller under "tornet"?

På min sitter spindelmotorn förskjuten och drivs med remmar. Z-motorn sitter direkt på axeln / ovanpå tornet och är högsta punkten på maskinen. Den fick monteras genom ett hål i taket när maskinen var på plats... :badgrin:

Är det BT35 verktyg på denna också? Vilken årsmodell?

Instämmer också att du ska försöka behålla styrsystemet! Har det funkat i ca 25år tidigare så är det ju ganska driftsäkert... Vet dock inte hur "dåligt" Yasnac systemet är men kan du köra online med det så bör det räcka! Vet att somliga tycker Yasnac är bättre / enklare än Fanuc även om de ska va ganska lika.
Stene

Inlägg av Stene »

Spindelmotorn sitter med rem. Z-motorn sitter bakon spindelmotorn i tornet. På bilden har jag skruvat bort en kåpa runt spindelmotorn. Ville se hur den va byggd.
Det är BT35 kona till den. fick runt 35 hållare med i köpet. Den ska vara en -81.
Jag har hört mig för lite om att kasta ur yasnac systemet men det va fruktansvärt mycket att göra för att bygga om den så det blir inte så. Letar efter skärm till den. Tänkte åka förbi en gammal bekant till min far som är tv reperatör o höra med honom om han kan hjälpa mig.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok, tyckte inte jag såg någon Z-motor.
Har själv funderingar på att "dreva" om min spindel och halvera maxvarv för att få den starkare på låga varvtal. 6500v/m hade räckt länge till mig och det hade nog gjort nytta för styrkan.

Ett tips är att även kolla efter skärm hos någon som sysslar med radarsystem. Vet att vi fick tag på en till en gammal svarv på det viset!
Stene

Inlägg av Stene »

vad tror ni om den här omvandlarn? http://www.jammaboards.com/store/cga-eg ... d_313.html
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den ser misstänkt lika ut som den MoraTrådgnist stoppade i.
Stene

Inlägg av Stene »

Jag tror också att det är lika apparat. Ska kontakta han o höra hur den fungerar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att den fungerar för honom är ingen garanti för att det fungerar för dig.
Du borde först och främst göra som som Grym säger, mäta upp befintliga signaler.

Annars verkar Kinaskärmarna vara bästa alternativet. De passar i panelen också.
Skriv svar