Det borde väl innebära 1/2-steg? Därför jag bad om att kolla detta en extra gång.Rayman skrev:I programmet kör jag 80 steps/mm med 400 pulse/rev (5mm delning på kulskruvarna)
Koppla in stegmotordrivare
Re: Koppla in stegmotordrivare
ja drivmodulerna är satta på 400 steg per varv. det ger ju halvsteg.
Det var nog för sent när jag svarade eller för tidigt. Då bör du klara 5 gånger högre hastighet med andra ord.
Lägg upp skärmdump på dina inställningsdialoger i Mach3 så är det enklare att lösa det!
här kommer några skärmdumpar:

under "Input signals" är bara EStop aktiverat, port 1 pin 15. testad och fungerar
Under "Output signals" är bara Enable1 aktiverad, port 1, pin 1, kopplad till ENBL+ på alla drivmoduler.
Inget ändrat under varken Encoder/MPG, Spidle setup eller mill options.
en sak är lite konstig då jag nu kan köra den motorn som är inkopplad i 1900 mm/min. den är monterad i en tjock aluminiumbit som i sin tur sitter fast i ramen av aluminiumprofiler, så den sitter stabilt som fan. när jag testkört motorerna innan så har de legat löst eller vart halvmonterade och kom bara upp i 1640. finns det någon förklaring på det?

under "Input signals" är bara EStop aktiverat, port 1 pin 15. testad och fungerar
Under "Output signals" är bara Enable1 aktiverad, port 1, pin 1, kopplad till ENBL+ på alla drivmoduler.
Inget ändrat under varken Encoder/MPG, Spidle setup eller mill options.
en sak är lite konstig då jag nu kan köra den motorn som är inkopplad i 1900 mm/min. den är monterad i en tjock aluminiumbit som i sin tur sitter fast i ramen av aluminiumprofiler, så den sitter stabilt som fan. när jag testkört motorerna innan så har de legat löst eller vart halvmonterade och kom bara upp i 1640. finns det någon förklaring på det?
Step pulse och Dir pulse är 0 på första bilden nu hade du ju redan provat olika med 0 är nog lite för lite Step pulse.
På Motor Tuning and Setup har du 1000.2 i max hastighet på denna bild.
Velocity slidern står nästan i botten, kan du dra upp den?
Om du ökar kernel speed tillfälligt kan du då köra snabbare?
Velocity slidern står nästan i botten, kan du dra upp den?
Om du ökar kernel speed tillfälligt kan du då köra snabbare?
ja hastigheten kan jag köra med max 1900 mm/min utan att motorerna låser sig.
Fältet Step pulse borde döpas om till Additional step pulse length ellet nått sånt. Även 0 ger i runda slängar 2-3us steg-puls beroende lite på hur snabb dator man har. Manualen för motor-drivaren ska ha uppgift på hur lång pulsen måste vara. Dir pulse är hur lång tid i "förväg" som riktningssignalen sätts och behöver endast ökas från 0 om man har problem med att positionen "driver" i samband med reversering av axeln.
Det låter mer som att begränsningen ligger i motorn och inte i Mach3, stegmotorer har sina begränsningar. Vilket varvtal har du räknat ut att motorn gör vid 1900 mm/min?Rayman skrev:ja hastigheten kan jag köra med max 1900 mm/min utan att motorerna låser sig.
Eller så har du problem med driver, har du någon annan du kan testa?
Motorerna varvar alltså ca 380rpm som max?
Jag kanske har missat det, men vad för spänning driver du motorerna med?
EDIT: Ändrade varvtalet då jag skrev fel.
Jag kanske har missat det, men vad för spänning driver du motorerna med?
EDIT: Ändrade varvtalet då jag skrev fel.
ett nätagg på 24V 17A.
mm dom ligger på runt 380 rpm som max.
Jag har 4 drivmoduler och 4 motorer. alla beter sig likadant. fast just nu bara 1 inkopplad.
mm dom ligger på runt 380 rpm som max.
Jag har 4 drivmoduler och 4 motorer. alla beter sig likadant. fast just nu bara 1 inkopplad.