Feedrates i mm/min egentligen cm/min?
-
Re: Feedrates i mm/min egentligen cm/min?
En sådan vanlig operation jag gör är en sådan som jag nu visar en bild, har gjort 300 sådana hittills under 2011.
Så det är en återkommande operation, varje tidsvinst och uppspänningsbyte spar tid liksom uppriktning.
12-15mm djupa spår, fräsen har gått bra med en matning om F150-200 men som sagt runouten ställer till en hel del.
Säter: jag har spännhylsor varje jämna mm upp till 10mm, men max 4mm fräs vill jag nog ha, annars räcker inte utrymmet till.
Så det är en återkommande operation, varje tidsvinst och uppspänningsbyte spar tid liksom uppriktning.
12-15mm djupa spår, fräsen har gått bra med en matning om F150-200 men som sagt runouten ställer till en hel del.
Säter: jag har spännhylsor varje jämna mm upp till 10mm, men max 4mm fräs vill jag nog ha, annars räcker inte utrymmet till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur går nedmatningen i Z till mellan varje pass?
Rampar du, eller står du stilla och bara matar ned med Z?
Det borde ju gå att köra med en Ø4mm fräs. Förutsatt att toleranserna tillåter att man tar ett "finslick" runt hela, det sista man gör, för att få slätt.
När du kör med Ø3.175mm fräs, måste du sänka matningen avsevärt där du vänder med en cirkulärfräsning.
Jag har en del Ø4mm fräsar, både HSS och HM. Beg. men i gott skick.
Rampar du, eller står du stilla och bara matar ned med Z?
Det borde ju gå att köra med en Ø4mm fräs. Förutsatt att toleranserna tillåter att man tar ett "finslick" runt hela, det sista man gör, för att få slätt.
När du kör med Ø3.175mm fräs, måste du sänka matningen avsevärt där du vänder med en cirkulärfräsning.
Jag har en del Ø4mm fräsar, både HSS och HM. Beg. men i gott skick.
-
Matas ner mha rampning 0.5mm 5% varje gång, använder sheetcam som CAM så där vet jag att feedraten inte sänks vid vändning.
Jag kan använda en 4mm fräs och öka måttet till 4.1 eller 4.2 vid behov för finishfräsningen.
Jag vill ha bättre livslängd och snabbare cykeltid, för närvarande ca 30 min per bit.
HSS är nog välkommet, billigare än 100 spänn per st är intressant då.
Jag kan använda en 4mm fräs och öka måttet till 4.1 eller 4.2 vid behov för finishfräsningen.
Jag vill ha bättre livslängd och snabbare cykeltid, för närvarande ca 30 min per bit.
HSS är nog välkommet, billigare än 100 spänn per st är intressant då.
Jag har inga fräsar till salu.
Jag tänkte ifall du ville ha någon hyffsad beg. att prova med.
Jag tänkte ifall du ville ha någon hyffsad beg. att prova med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Som sagt, har du testat dynamisk bearbetning istället?
-
Dynamisk bearbetning är väl det som dyrare CAM mjukvaror gör? Budgeten räcker inte till att köpa en dylik mjukvara för 50.000 uppåt faktiskt.
Man får sätta den prislappen mot vad man egentligen behöver och hur ofta behovet finns.
Visst finns piratkopior men det sysslar vi inte med här på EF vet jag, så om CAM mjukvara för upp mot 10.000 kan det vara intressant faktiskt.
Säter: dom där ser ju bra ut, vad är effektiv skärlängd på dom?
Man får sätta den prislappen mot vad man egentligen behöver och hur ofta behovet finns.
Visst finns piratkopior men det sysslar vi inte med här på EF vet jag, så om CAM mjukvara för upp mot 10.000 kan det vara intressant faktiskt.
Säter: dom där ser ju bra ut, vad är effektiv skärlängd på dom?
-
Sheetcam för det mesta som är 2.5D fräsning, provar nu Meshcam och Vectric cut3d , funderar på att köpa någon av dom senare.
Då får du testa fattigmansvarianten av "dynamisk bearbetning", göra det själv. Har du testat att köra med väldigt små skär på dina jobb med med högre hastighet (den som står beskriven i dina tabeller)?
Ett exempel
Ett exempel
-
Hummel: så du menar att jag borde öka feedraten men rampa bara 0.25 varje gång?
F 300 men S10.000 och Z djup 0.25 varje gång?
Värt att prova.
F 300 men S10.000 och Z djup 0.25 varje gång?
Värt att prova.
Du ska fräsa med fullt Z-djup, men ta några tiodelar i varje skär i X och Y. Så som videon jag länkade till visar.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Om du tar dig en titt på biten han ska göra så kan han ju inte göra som du beskriver!
Prova det du skrev Mattias
Prova det du skrev Mattias
Bör väl gå att göra om man först gör en liten ficka med fullt djup och sedan jobbar vidare från det.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, men hur ska han bereda på fattigmanvis från det läget? Hand koda rad för rad? Nej det duger inte, innan han är klar med det så har han redan gjort jobbet klart (inte riktigt men nästan).
Dom där fickorna skulle jag rampa med litet ingrepp och hög feedrate, bereda med en till två finishing pass därefter med fullt skärdjup dvs 3.175 verktyget grovt rampat med 0.1 med hög feedrate till 0.2 från färdigt mått på fickan och sen ta finishing passen med fullt djup.
Bereder själv i Sheetcam
Dom där fickorna skulle jag rampa med litet ingrepp och hög feedrate, bereda med en till två finishing pass därefter med fullt skärdjup dvs 3.175 verktyget grovt rampat med 0.1 med hög feedrate till 0.2 från färdigt mått på fickan och sen ta finishing passen med fullt djup.
Bereder själv i Sheetcam