Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?
Re: Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?
Som sagt, det hela beror nog på vad vi kallar för med "EN lindning".
Vid Y-koppling, är det en fas till en annan som är EN lindning eller är det anslutning till nollan som kallas EN lindning.
Annars är vi nog alla överens om hur det egentligen fungerar.
Vid Y-koppling, är det en fas till en annan som är EN lindning eller är det anslutning till nollan som kallas EN lindning.
Annars är vi nog alla överens om hur det egentligen fungerar.
Var i hela friden fick någon 690volt ifrån
Det är ett trefassystem inga seriekopplade batterier, man kan inte addera spänningen över varje lindning
Det känns som många försökt att förklara och andra tolka. Det är enkelt men man måste förstå hur trefas systemet funkar först.
Det känns som många försökt att förklara och andra tolka. Det är enkelt men man måste förstå hur trefas systemet funkar först.
Oj flera själar och samma tanke.
Motorn har fysiskt tre lindningar med en anslutning i var ända.
Dessa tre lindningar går till kopplingsplinten.
I kopplingsplinten byglar man Y eller D beroende på hur man vill koppla in motorn.
Man ansluter aldrig nollan till någon lindning!
Motorn har fysiskt tre lindningar med en anslutning i var ända.
Dessa tre lindningar går till kopplingsplinten.
I kopplingsplinten byglar man Y eller D beroende på hur man vill koppla in motorn.
Man ansluter aldrig nollan till någon lindning!
Senast redigerad av Josty Kid 1 juni 2011, 22:29:54, redigerad totalt 1 gång.
Om jag har fattat rätt, så är en vanlig 3-fasmotor 400V/690V. Det är detta som används vid Y/D-start.
Riktigt små motorer är 230V/400V, och dessa kan inte Y/D-startas på vanligt sätt.
Riktigt små motorer är 230V/400V, och dessa kan inte Y/D-startas på vanligt sätt.
- prototypen
Små trefasmotorer är 230/400V de får startas direkt (bara tjång in på elnätet). I Sverige så kopplas de alltid i Y koppling. Delar av Norge där har man 130/230 V och då kopplas de i D koppling.
STORA trefasmotorer ( över 5,5 kW eller något sådant) får INTE kopplas in direkt på elnätet, det skulle kantra.
Stora motorer är lindade 400/690 V som först är kopplade för 690V (Y kopplade) men matas med bara 400 V, detta sänker strömmen med ca 30%.
När Motor/maskinen fått upp varvet så kopplas den om till D-koppling och varje lindning får sina 400 volt och motorn kan ge full effekt.
Start apparaten kallas för Y-D kopplare rätt och slätt.
Det fungerar inte om motorn får full belastning direkt från start.
Protte
STORA trefasmotorer ( över 5,5 kW eller något sådant) får INTE kopplas in direkt på elnätet, det skulle kantra.
Stora motorer är lindade 400/690 V som först är kopplade för 690V (Y kopplade) men matas med bara 400 V, detta sänker strömmen med ca 30%.
När Motor/maskinen fått upp varvet så kopplas den om till D-koppling och varje lindning får sina 400 volt och motorn kan ge full effekt.
Start apparaten kallas för Y-D kopplare rätt och slätt.
Det fungerar inte om motorn får full belastning direkt från start.
Protte
- prototypen
Någon som hört uttrycket " Ju fler kockar desto mer soppa"
Att något så enkelt som trefas systemet ska orsaka så mycket förvirring, det är ju bara vanlig växelström fast 3 st som ligger fasförskjutet 120 grader.
Protte
Att något så enkelt som trefas systemet ska orsaka så mycket förvirring, det är ju bara vanlig växelström fast 3 st som ligger fasförskjutet 120 grader.
Protte
Ja, det här blev mycket längre än jag hade trott för en så relativt enkel sak.
Själv vill jag påstå att jag förstår ungefär hur trefas fungerar, förstår fasvinklar och spänningar mellan faserna, och vilka spänningar som uppstår över respektive lindning.
Jag tycker också att det verkar vara en del förvirring om vad man menar med en lindning och också vad man menar med spänningsangivelserna. Tex när vi ser 400/690 V så betyder det ju inte att man HAR 690V över lindningarna, när vi kopplar in dem på 230/400V trefasnätet. Utan det betyder att OM man vill ha ut MAX effekt vid Y-koppling så krävs 690V mellan faserna på ingången. Men det vill vi ju inte ha under uppstart av en stor motor.....
Däremot så vet jag inte vad som är språkmässigt brukligt och vad som är vanliga / ovanliga lösningar men det är nog också rätt utrett i tråden nu så jag får tacka för alla inlägg
Så inget fortsatt tjafs nu, det är min tråd
Själv vill jag påstå att jag förstår ungefär hur trefas fungerar, förstår fasvinklar och spänningar mellan faserna, och vilka spänningar som uppstår över respektive lindning.
Jag tycker också att det verkar vara en del förvirring om vad man menar med en lindning och också vad man menar med spänningsangivelserna. Tex när vi ser 400/690 V så betyder det ju inte att man HAR 690V över lindningarna, när vi kopplar in dem på 230/400V trefasnätet. Utan det betyder att OM man vill ha ut MAX effekt vid Y-koppling så krävs 690V mellan faserna på ingången. Men det vill vi ju inte ha under uppstart av en stor motor.....
Däremot så vet jag inte vad som är språkmässigt brukligt och vad som är vanliga / ovanliga lösningar men det är nog också rätt utrett i tråden nu så jag får tacka för alla inlägg
Så inget fortsatt tjafs nu, det är min tråd
- prototypen
Och du tror att du får ha tråden ifred
<Tex när vi ser 400/690 V så betyder det ju inte att man HAR 690V över lindningarna, när vi kopplar in dem på 230/400V trefasnätet. Utan det betyder att OM man vill ha ut MAX effekt vid Y-koppling så krävs 690V mellan faserna på ingången.>
Jodå visst behöver man 690 för full effekt vid Y-koppling men den ger full effekt vid 400 volt och D-koppling också. 400V är mycket vanligare än 690 i Sverige.
(Umeå energi har en mastodontpump som drivs med någonstans 800 volt)(men den har nog en egen transformatorstation)(kanske du också kan skaffa)
Protte
<Tex när vi ser 400/690 V så betyder det ju inte att man HAR 690V över lindningarna, när vi kopplar in dem på 230/400V trefasnätet. Utan det betyder att OM man vill ha ut MAX effekt vid Y-koppling så krävs 690V mellan faserna på ingången.>
Jodå visst behöver man 690 för full effekt vid Y-koppling men den ger full effekt vid 400 volt och D-koppling också. 400V är mycket vanligare än 690 i Sverige.
(Umeå energi har en mastodontpump som drivs med någonstans 800 volt)(men den har nog en egen transformatorstation)(kanske du också kan skaffa)
Protte
Tänkte vi kunde dra ut på det lite till 
Typisk motorskylt på mindre asynkronmotor: 3 lindningar var och en med 2 ändar, var och en specad för 220V i det här fallet.
* Koppla de i D-konfiguration och kör på en omformare matad med 1*230V (fas och nolla om vi är Sverige).
* Koppla de i Y-konfiguration och kör på en omformare matad med 3*400V (tre faser, ingen nolla ansluten, om vi är i Sverige).
* Koppla de i D-konfiguration och kör på en omformare matad med 3*400V men se till att den inte lämnar mer än 230V.
Typisk installations-schema (det här för en OMRON 3GMV3): Se note beträffande hur de vill att man ansulter omformaren om man ska köra på 1-fas. Om det går att köra din omformare på 230V 1-fas så borde motsvarande information finnas i manualen för den omformaren.
Parameter-inställningar: Här ställer man in den så kallade V/f-kurvan, dvs spänning kontra frekvens. Här skulle du alltså kunna ställa in att omformaren inte ger mer än 230V ut trots att den matas med 400V. (Just den här bilden är tagen ur manualen för en 1-fas matad omformare, därav är maxvärdet för utspänningen lägre än 400V.)
Notera återigen att nollan från nätet aldrig någonsin ansluts till motorn, oavsett om den Y- eller D-kopplas.
Typisk motorskylt på mindre asynkronmotor: 3 lindningar var och en med 2 ändar, var och en specad för 220V i det här fallet.
* Koppla de i D-konfiguration och kör på en omformare matad med 1*230V (fas och nolla om vi är Sverige).
* Koppla de i Y-konfiguration och kör på en omformare matad med 3*400V (tre faser, ingen nolla ansluten, om vi är i Sverige).
* Koppla de i D-konfiguration och kör på en omformare matad med 3*400V men se till att den inte lämnar mer än 230V.
Typisk installations-schema (det här för en OMRON 3GMV3): Se note beträffande hur de vill att man ansulter omformaren om man ska köra på 1-fas. Om det går att köra din omformare på 230V 1-fas så borde motsvarande information finnas i manualen för den omformaren.
Parameter-inställningar: Här ställer man in den så kallade V/f-kurvan, dvs spänning kontra frekvens. Här skulle du alltså kunna ställa in att omformaren inte ger mer än 230V ut trots att den matas med 400V. (Just den här bilden är tagen ur manualen för en 1-fas matad omformare, därav är maxvärdet för utspänningen lägre än 400V.)
Notera återigen att nollan från nätet aldrig någonsin ansluts till motorn, oavsett om den Y- eller D-kopplas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
400 Volt * √3 = 690 Volt - så det är inte prat om seriekopplade batterier här inte.Josty Kid skrev:Var i hela friden fick någon 690volt ifrånDet är ett trefassystem inga seriekopplade batterier, man kan inte addera spänningen över varje lindning
![]()
jag håller med att vi nog försöker beskriva samma sak men utgår från olika startpunkter och därför blir lite missförstånd ibland.
Är motorn med 400V motorlidning Y-kopplad så måste du ha 690 V på huvudspänningen för att få samma dragkraft som när motorn är kopplad i D med 400 Volt på huvudspänningen. I båda fallen så är det 400 Volt spänning per motorlindning i motorn.
Att köra Y-kopplat med 400 Volt på huvudspänningen ger bara 230 Volt per motorlindning och motorn arbetar underspänd och med mycket lägre dragkraft och följdaktligen också med lägre startström om rotor står still.
Det är detta man nyttjar i Y/D start på 3-fas motorer för att hålla nere startströmmarna med först Y-läge i starten för att hålla ned startströmmarna och därefter gå över till D-länge när motorn närma sig driftvarv. dvs. sedd per motorlindning så starta man med 230 Volt i Y-läge (motorn arbetar med underspänning) och när motorn varvat upp så går man över till 400 Volt per motorlindning med koppling i D-läge - skall man starta en 30 hästars elmotor så kan man inte koppla direkt i D-koppling vid start och tro att några säkringar överlever... det är också välkänt att en sådan motor kan inte köras i Y-läge i någon längre tid utan bör drivas i D-läge så fort det är möjligt efter start - annars bränner man rotorn ganska snart om motorn arbetar med last och inte når sin märkvarvtal (typiskt minst 2800/1400/1000 rpm) vid Y-drift.
En motor med 230V motorlindning kan _inte_ startas med Y/D-koppling när den kopplas till huvudspänningen på 400 Volt utan måste alltid arbeta i Y-drift. Skall man ha Y/D-start på en sådan motor så krävs det 230 V i huvudspänning och 133 Volt i fasspänning (förut var det 127 Volt när det var 220 Volt i nätet) och den typen av elnät förekommer inte i Sverige om det inte är löst med en lokal transformator.
små elmotorer kan mycket väl vara med 230 V motorlindning och permanent Y-koppling för direktstart mot trefas 400 Volt huvudstänning utan fasomkoppling (men brukar ge problem med blinkningar i belysning mm. vid start så fort motorn är över 1-2 hästar i landsbyggd med inte så styva nät), och den lösningen kanske man väljer i verktygsmaskiner där man vill ha optionen att kunna driva motorn med en-fas 230 Volt och kondensatorer (och motorn blir också klenare)
Men dom flesta större 3-fas motorer är av 690/400 Volt-typ för att kunna startas med Y/D-koppling till våran 3-fas 400V (förr 380V) huvudspänning och så såg det ut även för 40 år sedan.
Jag tror förvirringen här består i att vissa pratar om olika motorer.
I mitt inlägg pratade jag om en och samma motor.
En och samma motor kan både Y och D-kopplas.
Vårt elnät är specat som 230/400 V, d.v.s. 400 V fas-fas men 230 V fas-nolla.
Om vi kopplar en Y-kopplad motor till vårt elnät så får den 230 V över varje lindning.
Kopplar vi en D-kopplad motor till vårt elnät får den 400 V över varje lindning.
Det innebär att en motor som skall D-kopplas måste ha lindningar som tål minst 400 V. Men en sån motor fungerar utmärkt att Y-koppla (då kommer lindningarna, som är specade för 400 V, att matas med bara 230 V).
Och elnätet är aldrig Y eller D-kopplat, det är bara generatorer, transformatorer eller laster som är Y eller D-kopplade.
Om vi kopplar en Y-kopplad motor till vårt elnät så får den 230 V över varje lindning.
Kopplar vi en D-kopplad motor till vårt elnät får den 400 V över varje lindning.
Det innebär att en motor som skall D-kopplas måste ha lindningar som tål minst 400 V. Men en sån motor fungerar utmärkt att Y-koppla (då kommer lindningarna, som är specade för 400 V, att matas med bara 230 V).
Och elnätet är aldrig Y eller D-kopplat, det är bara generatorer, transformatorer eller laster som är Y eller D-kopplade.
-
Mindmapper
I ditt tidigare inlägg pratade du om att Y/D-koppla en motor med 230V lindning som i Y-läge blir 400V och som du Y/D-startar i ett 230V/400V-nät det är det som orsakar förvirring.Nerre skrev: .
.
Och det brukar ibland skrivas just 230/400 V 3-fas. (Formellt sett är vårt elnät 230 V enfas och 400 V 3-fas.)
Om en motor har lindningar som bara tål 230 V måste den vara Y-kopplad. Om den D-kopplas kommer lindningarna att få 400 V över sig.
En motor vars lindningar klarar 400 V kan köras D-kopplad (400 V per lindning) eller Y-kopplad (230 V per lindning). Det senare använder man vid Y-D-start, motorn startas Y-kopplad och drar därmed inte igång på "fullt ös".
.
.
Fortfarande stämmer inte ditt resonemang.Nerre skrev: Jag tror förvirringen här består i att vissa pratar om olika motorer.
Om en D-kopplad motor har 400V lindning ska den kopplas till 400V dvs vårt trefaselnät. Y-kopplar du den så blir inte spänningen den ska anslutas till mindre utan större. Det är ju fortfarande samma 400V lindning som motorn har. Det är bara det att lindningen kopplas i serie med en annan 400V lindning vid Y-koppling. Eftersom den i vårt elnät utsätts för 120 grader fasvridning mellan faserna kommer spänningen den ska anslutas till i ett trefasnät att kunna vara 400V * (roten ur 3)= 690V om motorn ska gå för fullt. Nu har man ju inte 690V i vårt 3-fas system så den kommer att få bara 400V, och därför dra mindre ström vid uppstart. En sådan motor är märkt 400V/690V och inte 230V/400V som du antyder.
Nu virrar du till det va?
Mäter du mellan två faser i ett 3-fassystem så har du 400 V.
Mäter du mellan fas och nolla får du 230 V. Detta även om nollan inte finns, d.v.s. mittpunkten på en Y-kopplad motor.
I mitt inlägg skriver jag om två motorer, men en i taget så att säga.
Motor A har lindningar som bara tål 230 V. Den måste Y-kopplas, eftersom om man D-kopplar den så får den 400 V över varje lindning och det blir för mycket.
Motor B har lindningar som tål 400 V. Den kan D-kopplas eller Y-kopplas. D-kopplas den får den "full" spänning, medans om den Y-kopplas får den bara 230 V över lindningar som tål 400 V. Den kommer alltså att dra mindre ström, vilket är hela tanken med Y-D-start.
Mäter du mellan fas och nolla får du 230 V. Detta även om nollan inte finns, d.v.s. mittpunkten på en Y-kopplad motor.
Motor A har lindningar som bara tål 230 V. Den måste Y-kopplas, eftersom om man D-kopplar den så får den 400 V över varje lindning och det blir för mycket.
Motor B har lindningar som tål 400 V. Den kan D-kopplas eller Y-kopplas. D-kopplas den får den "full" spänning, medans om den Y-kopplas får den bara 230 V över lindningar som tål 400 V. Den kommer alltså att dra mindre ström, vilket är hela tanken med Y-D-start.
-
Mindmapper
Ge dig nu!Nerre skrev:Jag tror förvirringen här består i att vissa pratar om olika motorer.
.
.
.
Bestäm dig!Nerre skrev: Nu virrar du till det va?
Ibland svamlar du om det ena och ibland om det andra!
Du blandar ihop motorer och trefassystem.
Ja, jag glömde först bort att jag skrev om en motor och sen en annan motor i mitt första inlägg, det kan jag erkänna.
Om vi för en sekund struntar i att det är motorer och säger att det är resistorer istället blir det kanske enklare.
Kopplar du tre lika stora resistorer i D-koppling till vanlig hederlig svensk 3-fas så får du 400 V över varje resistor.
Kopplar du tre lika stora resistorer i Y-koppling till vanlig hederlig svensk 3-fas så får du 230 V över varje resistor.
Mindmapper, är det nedanstående mening som du på något sätt menar skulle vara felaktig??
Om vi för en sekund struntar i att det är motorer och säger att det är resistorer istället blir det kanske enklare.
Kopplar du tre lika stora resistorer i D-koppling till vanlig hederlig svensk 3-fas så får du 400 V över varje resistor.
Kopplar du tre lika stora resistorer i Y-koppling till vanlig hederlig svensk 3-fas så får du 230 V över varje resistor.
Mindmapper, är det nedanstående mening som du på något sätt menar skulle vara felaktig??
Observera att det där står ju en motor (det var det jag syftade på när jag menade att jag pratade om en och samma motor).En motor vars lindningar klarar 400 V kan köras D-kopplad (400 V per lindning) eller Y-kopplad (230 V per lindning). Det senare använder man vid Y-D-start, motorn startas Y-kopplad och drar därmed inte igång på "fullt ös".