POS baublys CNC (4de axel)
Re: POS baublys cnc
Så här ser styrskåpet och drivarna ut, jag har två kompletta så när som på ett tangentbord.
Det här kommer jag sälja, den händige kan kanske plocka ur drivare och nätdel.
Det här kommer jag sälja, den händige kan kanske plocka ur drivare och nätdel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av POS 25 maj 2011, 21:44:32, redigerad totalt 1 gång.
X-IL skrev:Ja det är ju aldrig fel med lite extra, men dubbelt upp är väl lite att ta i överkant. Går motorn att koppla parallellt så blir det ju dubbel ström och då ligger du alltså precis på max. Nu tror jag ju iofs att drivarna klarar det, men de lär väl bli lite varmare än nödvändigt. Jag har kört mina hemmabyggda drivare med enkel och ineffektiv kylning på max vad de är specade för kontinuerligt, inga problem där.
EDIT: Nu hann du emellan POS
Men blir det dubbelt upp, dom ska ju ha 3A/fas och det är två faser?
Ja inte vet jag
Borde dom inte göra det när den står still eller går sakta?

Borde dom inte göra det när den står still eller går sakta?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad är det för fel på original drivers? Har inte lusläst tråden men de bör ju vara step/dir styrda ?
Inget fel, men som sitter med stiftkontakt mot ett "moderkort" och stiften är inte märkta.
Visste jag hur jag skulle koppla så går det säket med dom men det är ju inte så dyrt med nya som är mycket lättare att koppla in.
Visste jag hur jag skulle koppla så går det säket med dom men det är ju inte så dyrt med nya som är mycket lättare att koppla in.
Det är väl lite svårt att avgöra vilka pinnar som gäller, samt signalnivåer osv. Allt går ju att mäta fram, men kan bli lite lätt krångligt att få till om det inte är vanlig TTL. Dessutom vet vi ju inget om hel, halv eller annan mikrostegning. Det enda på drivarna var en liten pot.
Sen är jag fortfarande lite konfunderad att styrsystemet skrev något om ÄR- och BÖRvärden.
Sen är jag fortfarande lite konfunderad att styrsystemet skrev något om ÄR- och BÖRvärden.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men det går ju att mäta sig till vad som är vad. Lite synd att inte försöka ta vara på drivers om dom nu fungerar, de är ju förhoppningsvis anpassade till ändamålet.
Jag tror inte att jag klarar av det, men det betyder inte att det inte skulle gå.
Det blir nog nya drivare frågan är bara hur många A dom ska kunna ge kontinuerligt för att driva en motor
men ca 3-3,5A/fas
Det blir nog nya drivare frågan är bara hur många A dom ska kunna ge kontinuerligt för att driva en motor
men ca 3-3,5A/fas
Jag har alltid levt i tron/villfarelsen att det är just fasströmmen man brukar ange för drivare, inte summan av de båda.
Du har säkert rätt, då kan jag kanske ta lite mindre drivare eller ta stor och begränsa dom.
Så länge man köper ställbara så spelar det ju inger roll om dom klara för mycket, det blir bara lite dyrare.
Så länge man köper ställbara så spelar det ju inger roll om dom klara för mycket, det blir bara lite dyrare.
Idag har det förberetts för nya styrningen!
Jag har testar spindlarna också, mer om det senare.
Jag har testar spindlarna också, mer om det senare.
Lite synd är det ju ändå att inte överdelen av portalen också var stort fyrkantsrör, trodde det gömdes ett sånt under täckplåtarna. Men hur som helst är det som sagt en stabil maskin. Kul att spindlarna funkade också! Lite synd förstås att du bara har en frekvensomformare till dem. Förresten, har du klurat ut om det är dimsmörjning eller luftkylning som skall gå i luftslangen?
EDIT: Ser nu att det är ett ganska grovt plattjärn i alla fall.
EDIT: Ser nu att det är ett ganska grovt plattjärn i alla fall.
Det verkar vara luftkylning.
Det är en rejäl sak som är bultad mellan pelarna, 20x150mm massiv stålplatta så den rör nog inte på sig.
Det är en rejäl sak som är bultad mellan pelarna, 20x150mm massiv stålplatta så den rör nog inte på sig.

Varje axel har en induktiv givare som home och två microbrytare som limit.
Alla kablar är ju dragna upp till lådan i portalen så jag tror det blir till att sätta bob och drivare där.
Det är inte det bästa stället med tanke på damm och vibrationer men jag får väll sätta det i en låda med övertryck som tar "ren" luft till inblåset.
Vad tror ni om det, smart eller slött.
Alla kablar är ju dragna upp till lådan i portalen så jag tror det blir till att sätta bob och drivare där.
Det är inte det bästa stället med tanke på damm och vibrationer men jag får väll sätta det i en låda med övertryck som tar "ren" luft till inblåset.
Vad tror ni om det, smart eller slött.