Hjälp med beställning hos Olimex
-
kristoffer
- Kontakt:
Re: Hjälp med beställning hos Olimex
Du kan ändra i eagles LBR-fil som innehåller komponenten, eller så kan du kopiera komponenten till ett eget komponentbibliotek och redigera den där.
Risken att redigera Eagles bibliotek är att dina ändringar av dem blir överskrivna då du uppgraderar programvaran.
Risken att redigera Eagles bibliotek är att dina ändringar av dem blir överskrivna då du uppgraderar programvaran.
Jag lyckades göra en egen komponent efter följt en tutorial på internet. Så nu är alla hål större eller lika med 0,7mm.
Men jag har ju "massor" med hål som inte tillhör standarden för Olimex. Hur hittar jag till ex. hålen med 1.02mm ?
Sätter jag DRC drillsize till 1.03 så kommer jag ju ändå få en hel massa hål som är korrekta?
Men jag har ju "massor" med hål som inte tillhör standarden för Olimex. Hur hittar jag till ex. hålen med 1.02mm ?
Sätter jag DRC drillsize till 1.03 så kommer jag ju ändå få en hel massa hål som är korrekta?
Vilka borrstorlekar som faktiskt kommer att användas sedan bestäms av en tool-lista som du själv skickar med. T.ex:
T01 0.7mm
T02 1.0mm
osv.
När du exporterar borrfilen sedan så får du välja att ha några procents marginal. Då kommer t.ex. 1,02 mm att väljas som 1,0 mm, vilket borde funka.
T01 0.7mm
T02 1.0mm
osv.
När du exporterar borrfilen sedan så får du välja att ha några procents marginal. Då kommer t.ex. 1,02 mm att väljas som 1,0 mm, vilket borde funka.
-
kristoffer
- Kontakt:
I fallet med Olimex så skickar man bara Eagle's .BRD-fil, så möjligheten att påverka med separata drill-filer är begränsad. Dessutom skulle jag inte ändra borrstorlekar separat från CAD-programmet eftersom man då kan äventyra produktionsbegränsningarna såsom minimalt kvarvarande koppar efter borrhålen har borrats.
Att skicka EAGLEs board-filer är ett alternativ. Dock inget bra i de flesta fall då man inte kan styra över just sådana saker som borrstorlekar.
Genererar man gerber-filer så kommer det inte att vara några hål alls i kopparen. Denna tar bort endast när kortet borras, därmed finns ingen risk med kvarvarande koppar.
Genererar man gerber-filer så kommer det inte att vara några hål alls i kopparen. Denna tar bort endast när kortet borras, därmed finns ingen risk med kvarvarande koppar.
-
kristoffer
- Kontakt:
Det jag menade var att det finns risk att det blir för lite koppar kvar på kortet om man caddar för ett 0.6mm hål och lämnar 10mil koppar kvar runt hålet, och sedan skickar en drill-fil där man specat att 0.6mm-hålen skall borras med en 0.7mm-borr. Då blir det mindre än 10 mils koppar kvar, och vips har man brutit mot tillverkarens begränsningar (givet minimum 10mil koppar)
Ja givetvis måste padden vara tillräckligt stor får hålet.
Maila Olimex och fråga vad som gäller om hålet är annat än deras borrstorlekar, tex 1.02mm osv.
Annars finns det väl alltid andra tillverkar utan dessa "idiotiska" begränsningar/extra kostnader.
Maila Olimex och fråga vad som gäller om hålet är annat än deras borrstorlekar, tex 1.02mm osv.
Annars finns det väl alltid andra tillverkar utan dessa "idiotiska" begränsningar/extra kostnader.
-
kristoffer
- Kontakt:
Absolut, men det är lite som att flyga med Ryanair. Själva sittplatsen i flygplanet är billig, men sen tillkommer extraavgifter för bagage, te/kaffe, mat, toalettbesök, skrymmande frisyrer, val av sittplats osv...
Vad gäller 1.02mm-borrarna behöver man inte maila dem för att fråga, det är bara att kolla deras webbplats där de skriver så här:
Vad gäller 1.02mm-borrarna behöver man inte maila dem för att fråga, det är bara att kolla deras webbplats där de skriver så här:
We are using METRIC drill sizes with step of 0.1 mm and all drill sizes are to be rounded to the nearest metric drill size. For instance if you are using 27 mils, 28 mils and 29 mils drill sizes they all will be rounded to 0.7 mm. To convert from IMPERIAL to METRIC you should divide your IMPERIAL drill size to 39.37 i.e. 130 mils / 39.37 = 3.3 mm and vice versa 1.0 mm = 39.37 mils after rounding = 39 mils. If this rounding is not taken into consideration you can easily make DRC violations - for instance you can use 34 mils drill with 50 mils pad/via which should pass the annular ring copper check as the pad-drill is 16 mils, but 34 mils drill = 0.86 mm will be rounded to 0.9 mm and the 1.27 mm pad/via will fail on the DRC check.
Jag menar självklart inte att man ska skita i att konvertera hålstorlekar. Dock, ifall komponenten har ett 1,02 mm-hål så finns det inga praktiska hinder för att låta konverteringen använda 1mm-hål istället.
0,7 mm och 0,6 mm är ju oftast för stor skillnad för att det ska bli bra.
0,7 mm och 0,6 mm är ju oftast för stor skillnad för att det ska bli bra.
Hmmmm, Så om jag fattar det rätt så borde jag kunna lägga en order. Då dom avrundar till närmaste drillsizen?
med avrundningen kommer det blir så här för mig:
(i mm)
0.81 -> 1.0
1.02 -> 1.0
1.10 -> 1.0
1.20 -> 1.0
dom andra är enligt deras standard (0.7 1.0 3.3).
med avrundningen kommer det blir så här för mig:
(i mm)
0.81 -> 1.0
1.02 -> 1.0
1.10 -> 1.0
1.20 -> 1.0
dom andra är enligt deras standard (0.7 1.0 3.3).
-
kristoffer
- Kontakt:
Nej, de avrundar till närmaste tiondels millimeter. Blir det en storlek de inte har i sitt "rack" så får du betala extra för den. Så, 0.81mm blir 0.8mm, 1.02mm blir 1mm och de andra blir oförändrade.
Aha okej. Då måste jag ändra dom på något sätt.
Jag tänkte jag kunde följa koordinaterna som skrivs ner i txt filen som genereras när man kör CAM.
I board läget i eagle. Men gick inge bra. Till exempel:
T02 <- 0.81mm borren
X6802Y24702 <- Koordinaterna antar jag?
Har försökt med inches som grid size, mm, mil. Men jag hamnar inte på något håll.. inte ens nära i visa fall.
Jag tänkte jag kunde följa koordinaterna som skrivs ner i txt filen som genereras när man kör CAM.
I board läget i eagle. Men gick inge bra. Till exempel:
T02 <- 0.81mm borren
X6802Y24702 <- Koordinaterna antar jag?
Har försökt med inches som grid size, mm, mil. Men jag hamnar inte på något håll.. inte ens nära i visa fall.
-
kristoffer
- Kontakt:
Men om man gör så här då. I text filen, så flyttar jag till exempel alla koordinater under T02 (0.81mm borren) och lägger dom under T01 (0.7mm borren) ?
I värsta fall får jag borra och tricksa hemma ifall benen är för tjocka för ju dom hålen.
I värsta fall får jag borra och tricksa hemma ifall benen är för tjocka för ju dom hålen.
-
kristoffer
- Kontakt:
Olimex kommer inte att titta i filen du har ändrat i om du skickar in BRD-filen. Då tar de fram Gerber+drillunderlaget själva från BRD-filen.
Alternativt får du helt enkelt hosta upp de tio kronorna. Det är ju inte värt att lägga ner oproportionerligt mycket arbete för en relativt sett minimal kostnad det handlar om.
Alternativt får du helt enkelt hosta upp de tio kronorna. Det är ju inte värt att lägga ner oproportionerligt mycket arbete för en relativt sett minimal kostnad det handlar om.