Behöver hjälp med en uppgift (elektromanget + brytare åk8)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salle

Re: Behöver hjälp med en uppgift (elektromanget + brytare åk

Inlägg av salle »

Jaha då fattar jag, det är av vördnad för kungahuset då :D

Salle

(Tror att trådskaparens prov redan varit så han ursäktar förhoppningsvis ännu mera OT i sin tråd.... )
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Det är nog ställt utom allt tvivel att dagens skola ej lyckas förmedla ens de mest grundläggande kunskaper inom kärnämnen som svenska, läs- och skrivförståelse eller elementär matematik.

Skrämmande, när man som jag ser fram emot att bli försörjd av denna generation under min förhoppningsvis långa pensionering...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Salle:
"Ursäkta OT, men jag fattar inte varför ni (tecno och laban12) skriver svenska med stort S :? (Får intrycket att fler skulle varit med på svenskalektionerna......)"

Syftar man till namnet på ämnet så är det rätt att skriva met stort "S".
Men nu har ju Laban12 skrivit "fysiken" och "tekniken", så det är nog som du skriver. :)

För övrigt så känner jag igen mig i det Laban12 skriver.
Minns inte vilket år jag gick i 8an (född 1974), men vi läste också lite grundläggande elektronik på fysiklektionerna.
Sedan fick man välja ett ämne (bl.a språk, teknik, elektronik, osv) att läsa i klass 7 - 9.
Där valde jag elektronik och vi fick lära oss väldigt mycket tycker jag. (Det är den enda elektronikutbildningen jag har.)
Diverse lagar, binärmatte, IC-kretsar, diskreta uppkopplingar, osv osv. Ja kort sagt de tre första grundböckerna i "Elektronik För alla"-serien. Sedan var man förstås så nyfiken att man plöjde igenom en massa andra böcker och datablad på egen hand och gjorde diverse projekt, till lärarens stora glädje.
Det var där man kom i kontakt med labplattor, exprimentkort, Elfa, osv. Happy days.. :D
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

SM3BDZ skrev:Det är nog ställt utom allt tvivel att dagens skola ej lyckas förmedla ens de mest grundläggande kunskaper inom kärnämnen som svenska, läs- och skrivförståelse eller elementär matematik.

Skrämmande, när man som jag ser fram emot att bli försörjd av denna generation under min förhoppningsvis långa pensionering...
Jag tror man sagt så i alla tider om skolan, så inget nytt under solen.

En gång i tiden fick man ett rapp av pekpinnen om man inte kunde stava, som väl är är den tiden över nu. Skulle man inte kunna latin också?

Så om du ska ha en chans att bli försörjd framöver så skall du nog inte tjata om att stavning tex skulle vara det viktigaste man ska kunna. För övrigt så behöver man inte vara världsbäst i stavning för att torka en skröplig åldring(men som engång i tiden var duktig på stavning) i rumpan som inte klarar av att ta hand om sig själv. :wink:
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

:D Bra svar! Uppfriskande att se att debattlusten lever på forumet! Och, jag ska inte tjata, då det räcker att påtala en sanning en gång. Lögner däremot, måste som bekant upprepas ett antal gånger innan dessa närmar sig att betraktas som sanning... 8)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju inte åldervården det handlar om utan att pensions-systemet bygger på att de som blir pensionärer i framtiden får pension som betalas av de som jobbar då... Så dagens ungdomar ska alltså dra in skattepengar till våra pensioner i framtiden.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

SM3BDZ skrev::D Bra svar! Uppfriskande att se att debattlusten lever på forumet! Och, jag ska inte tjata, då det räcker att påtala en sanning en gång. Lögner däremot, måste som bekant upprepas ett antal gånger innan dessa närmar sig att betraktas som sanning... 8)
:mrgreen: snyggt att du kan få till det så. :mrgreen:

Jag får erkänna att jag får spuck när jag ser påståenden som "Det är nog ställt utom allt tvivel att .."
alt "All erfarenhet visar att.." så jag kunde inte låta ditt påstående stå oemotsagt, det började dunka i hela kroppen :lol:
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Det låter lite oroväckande...se upp med blodtrycket..! :lol:
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

det är lugnt, käkar medicin för blodtrycket. Varje dag är ju blodtryckshöjande när man kör bil :roll:
Skriv svar