Ytterligare ett depronflyg

Berätta om dina pågående projekt.
Paxmax

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av Paxmax »

+1 ang. trebladiga propellrar!

Spelar ingen roll om dom är några % mindre energieffektiva... eller att bladen bara syns när den står på hyllan och samlar damm...

DEN E JUH TRE BLADIG!!! :bravo:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Utseendet är enda anledningen att jag valde en trebladig. Har några vanliga SF-propellrar 11x4,7 och 10x4,7 jag ska testa med också men den trebladiga 10x7 verkar fungera bra. Jag testat lite mer hur mycket kraft den ger. Planet blir rätt tungt när man sätter på motor, batteri, ESC och mottagare men på halv gas lyckas det lyfta sin egen vikt, och vid full gas finns det rejält med kraft uppåt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag limmat fast alla servon så planet är färdigt att testa. Alla servon hade för kort kabel så jag fick förlänga dem. Eftersom jag inte fick ut stiften ur de befintliga kontakterna fick jag skarva in en kabel mitt i den befintliga. Jag blev inte riktigt nöjd med detta så jag får svänga förbi en hobbybutik i veckan och köpa lösa servokontakter tror jag. Det kommer väl vara kolsvart ute när man kommer hem från jobbet i veckan så tidigaste möjligheten för provflygning lär väl vara nästa helg.

Och så de obligatoriska bilderna på kvällens resultat
höjdservo_klart.jpg
skevservo_klart.jpg
undersida_klar.jpg
översida_klar.jpg
Vad gäller översidan ska jag försöka få ordning på ormbot med servokablar när jag fått tag på kontakter.

En film där jag testar servona:
http://www.youtube.com/watch?v=mmYwIHW4ZX0

Ett bekymmer jag har är att höjdrodret inte är speciellt stadigt. Den sida där servot sitter fast rör sig mycket mer än den andra. Jag funderar på att sätta dit ett andra servo på motsatt sida till det första.
http://www.youtube.com/watch?v=FsO8hfO57Bg
Tror ni att det behövs eller kommer det gå bra som det ser ut nu?

Jag börjar bli osäker på om jag verkligen vågar flyga med den här. Jag har lagt ned så mycket arbete på den och förmodligen kommer den totalförstöras under första flygningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

För att få med hela höjdrodret brukar jag lägga in en kolfiberpinne i rodret för att styva upp det. 6x1mm kolfiberlist brukar funka bra!

Öva i simulator innan du kör på riktigt. Fast depron är billigt så det är bara att köra ändå.
Jag brukar jobba enligt principen: Build, fly, crash, repeat :D
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Kolfiberpinne skall testas!

Jag har testat FMS lite både med PlayStation handkontroll konfigurerad som Mode 2 och med den riktiga sändaren. Det fungerar väl hyffsat men är lite dålig känsla på min 14" skärm, hade möjligtvis fungerat på projektor i Full HD. Och jag känner inte för att lägga ut de tusenlappar som bättre simulatorer kostar. Kanske ska testa FMS på TV:n och se om det känns bättre.

Vad gäller kostnaden på depron så är det inte de materiella skadorna jag är orolig för mer de emotionella av all skadeglädje jag kommer att utsättas för från min sambo som lovat att följa med och filma.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=7525
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8456

Då går det lika fort att laga som att krascha. ;-)
På med lite lim - tryck ihop - en dusch accelerator - flyg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag testflugit planet och det slutade som jag hade väntat... inte så bra. Jag vet att jag borde övat mer i simulator innan, men jag hade iaf lyckats lyfta och landa ett plan där några gånger.

Jag åkte iväg till ett område med några fotbollsplaner i närheten av där jag bor och min sambo med kameran i högsta hugg hängde med. Första flygturen blev så kort att hon inte ens hann med att filma kraschen. Planet steg rakt upp ca 5 meter och jag överkompenserade och det gick rakt ned i backen med ett avbrutet akterparti som följd.

Det var inte värre än att det gick att laga med lite lim och tejp.
trasig akter 1.jpg
trasig akter 2.jpg
Nytt försök och jag försöker starta på samma sätt igen men tänker låta det få lite mer höjd innan jag gör något.
http://www.youtube.com/watch?v=2mPWXpo_j98
Som ni ser flyger det näst intill okontrollerat, om det beror på planet eller mina färdigheter låter jag vara osagt men jag kan iaf beskriva vissa tendenser.

Till att börja med vände sig planet upp-och-ned jag tror det beror på att jag hade batteri, fartreglage och mottagare ovanpå planet så den sidan var ju självklart tyngre. Kanske inte så smart såhär i efterhand. Dessutom så verkade det som att planet ville dyka och rolla åt ena hållet. min teori här är att motorn inte satt helt rakt efter första kraschen. Det saknades dessutom ett par bitar av "kabinen" ovanpå vingen vilket skulle kunna gjort att den böjde sig lite nedåt. Dessutom var akterpartit allt annat än rakt efter första kraschen.

Slutresultatet blev iaf detta.
trasigt höjdroder.jpg
Sprucken vinge.jpg
trasig nos.jpg
kaputt.jpg
Jag ska väl spara de delar som kanske går att rädda, och jag kanske kommer försöka laga det och göra ett nytt försök någon gång i framtiden. Annars får jag väl bygga ett plan efter någon befintlig ritning, sett att många rekommenderat en F22. Jag har ju två nästan fulla förpackningar Depron kvar på vinden.

Men först kommer jag lägga den tid jag har på att bygga en Quadrocopter istället. Jag är helt övertygad på att mina kunskaper i reglerteknik och signalbehandlig är mycket bättre än mina pilot/flygplanskonstruktör-kunskaper så det kan vara en bra idé att bygga något åt det hållet istället.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Galen flygning! Jag hade inte velat vara i närheten :rofl
Men vad den låter som en dammsugare, har aldrig hört något plan som låter sådär :shock:

Då får vi väl vänta på "Ytterligare ett depronflyg v2" då ;) hehe

Kanske var det en för svår konstruktion redan från början att flyga? Jag har själv ingen erfarenhet alls, men det verkade
inte vara de mjuka rörelserna som man ser på många andra filmer. Kanske var du bara ovan, men som sagt.. Jag har ingen egen
erfarenhet, så jag vet inte riktigt vad som gick fel :P

Skoj att se dock ;)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Vad tror du själv var felinställt?

propellervridet var väl det som faktiskt jobbade i din favör!
Är det svårt och kompensera "on the fly" med den radion?

Jösses du kämpade in i sista sekunden med att hålla den i luften, kanske skulle "släppt ned den" lite lungt och stilla och skruva lite på trimreglagen...?

Bra kämpat iaf! :tumupp:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Såg svårfluget ut det där.
Med 99% säkerhet skulle jag säga att du hade TP för långt bak. Då blir kärran instabil som tusan. Även om rekommendationerna är 33% av vingkordan så blir det ju lite speciellt när du har halvt V-formad vinge sådär. Flytta fram TP några centimeter (10) så gissar jag att planet blir lättare att flyga.
Anledningen att jag tycker att det ser ut så är att när du flyger långsamt vill den ner med svansen. Ett plan med lagom TP eller lite nostung vill trycka ner nosen istället, och blir på så sätt stabil igen...

Vad gäller att ha TP ovanför vingen så borde det inte vara några bekymmer. Det har jag på många modeller och de flyger bra ändå.
Jag ska sätta igång min kärra och se om jag kan få någon att filma när jag flyger den. Den är lugn som en filbunke...

Att motorn sitter lite snett kompenserar man med roder, kärran blir inte sådär nervös av det. Att den vill dra nedåt/vänster är helt enkelt någonting man får trimma till i radion.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Det ser ut som en typisk flygning där tyngdpunkten ligger för långt bak.

Jag hade oxå det när jag flög senast...

Sedan så är ett tips att inte gasa så mycket. Om man drar av på gasen så lugnar det ofta ner sig lite. En annan bra grej kan vara att minska på roderytornas utslag så blir det inte sådana överkompenseringar.

Tyckte även att jag kunde se att vingarna flexade lite väl mycket. Det kan resultera i att roderytorna (speciellt skevrodren) låser sig i ena ändläget.

Men ge inte upp. Ja tycker att du lyckades flyga riktigt bra för att ha ett så okontrollerbart plan!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tycker den ser såpass baktung ut att du behöver gaspådraget för att hålla den "stabil". Direkt han drar av lite börjar den ju svansa som tusan. En baktung kärra blir instabil av sig självt, så du behöver inte så stora roderutslag för att den ska överkompensera...
Så flytta fram TP så flyger den nog trevligt utan så mycket mer ändringar.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Gjorde ett besök på Aeroseum i helgen och jag blev sugen på att göra ett nytt försök med modellflyg. Jag hade fortfarande en väldig massa depron kvar från förra bygget så jag googlade fram lite ritningar på ett SAAB 35 Draken.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1113351

Lite tejpande, skärande och limmande senare:
IMAG0023.jpg
Denna modell har propellern inuti själva kroppen så det behövs en högvarvig motor med en liten propeller. Dessa är på väg från Kina just nu, men förhoppningsvis kan det bli provflygning nästa vecka. Kan ju hoppas på en mer kontrollerad tur än förra gången.
Skriv svar