Nu har jag testflugit planet och det slutade som jag hade väntat... inte så bra. Jag vet att jag borde övat mer i simulator innan, men jag hade iaf lyckats lyfta och landa ett plan där några gånger.
Jag åkte iväg till ett område med några fotbollsplaner i närheten av där jag bor och min sambo med kameran i högsta hugg hängde med. Första flygturen blev så kort att hon inte ens hann med att filma kraschen. Planet steg rakt upp ca 5 meter och jag överkompenserade och det gick rakt ned i backen med ett avbrutet akterparti som följd.
Det var inte värre än att det gick att laga med lite lim och tejp.
trasig akter 1.jpg
trasig akter 2.jpg
Nytt försök och jag försöker starta på samma sätt igen men tänker låta det få lite mer höjd innan jag gör något.
http://www.youtube.com/watch?v=2mPWXpo_j98
Som ni ser flyger det näst intill okontrollerat, om det beror på planet eller mina färdigheter låter jag vara osagt men jag kan iaf beskriva vissa tendenser.
Till att börja med vände sig planet upp-och-ned jag tror det beror på att jag hade batteri, fartreglage och mottagare ovanpå planet så den sidan var ju självklart tyngre. Kanske inte så smart såhär i efterhand. Dessutom så verkade det som att planet ville dyka och rolla åt ena hållet. min teori här är att motorn inte satt helt rakt efter första kraschen. Det saknades dessutom ett par bitar av "kabinen" ovanpå vingen vilket skulle kunna gjort att den böjde sig lite nedåt. Dessutom var akterpartit allt annat än rakt efter första kraschen.
Slutresultatet blev iaf detta.
trasigt höjdroder.jpg
Sprucken vinge.jpg
trasig nos.jpg
kaputt.jpg
Jag ska väl spara de delar som kanske går att rädda, och jag kanske kommer försöka laga det och göra ett nytt försök någon gång i framtiden. Annars får jag väl bygga ett plan efter någon befintlig ritning, sett att många rekommenderat en F22. Jag har ju två nästan fulla förpackningar Depron kvar på vinden.
Men först kommer jag lägga den tid jag har på att bygga en
Quadrocopter istället. Jag är helt övertygad på att mina kunskaper i reglerteknik och signalbehandlig är mycket bättre än mina pilot/flygplanskonstruktör-kunskaper så det kan vara en bra idé att bygga något åt det hållet istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.