Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset

Inlägg av LHelge »

Nu har jag ritat om planet lite, största skillnaderna är att jag ökat vingspannet till 120 cm så jag utnyttjar ett helt depronflak, förlängt nosen samt gett nosen lite mer stöd i sidled där jag tror att batteriet kommer sitta. Inte helt omöjligt att det behövs lite kolfiber till nosen också. Tyngdpunkten ser mycket bättre ut nu tycker jag, borde inte vara några problem att justera in den med batteriet även om motorn är relativt tung.

Måste säga än en gång att jag är imponerad av halvskalamodelles flygegenskaper! Mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Den känns desutom väldigt stabil, trots att den inte är förstärkt på något sätt annat än lite tejp. Får nog ge mig på att bygga in radiostyrning i den också så småningom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Fick just mail från hk att mot paket är på väg. Kan nog bli en projekttråd av det här snart.

Tur att det är ett billigt flygplan, jag har en känsla av att jag knappast kommer orka harva i en simulator någon längre stund.
Senast redigerad av LHelge 4 oktober 2010, 15:53:50, redigerad totalt 1 gång.
grahn

Inlägg av grahn »

Servon:
Jag reagerade lite på att du tänker köra hxt500:or på en såpass stor och tung kärra.
Hxt900 är betydligt bättre på att centrera,har fler steg och orkar dessutom mer än hxt500.
Jag kör hxt500 på mina inomhusplan men då pratar vi 100-200gram totaltvikt.

Prop:
Jag skulle välja en SF 10x4.7 (11 om det ryms) för bättre grepp och mindre fart.
Om man läser lite tror jag även att 10x7x3 är lite väl stort då 11x4,7 landar väldigt nära 17A (max).
Volymen de olika propparna ger per varv (ja jag vet att de är slip och annat inblandat men det ger iaf en fingervisning):
10x4,7 (5*5*3.14*4.7*2) = 737.9cui
11x4,7 (5.5*5.5*3.14*4.7*2) = 892.9cui
10x7x3 (5*5*3,14*7*3)=1648.5cui (ca 85% volym mer än rekommenderade 11x4,7)

FYI det har ingen funktion på en enkelmotorig kärra att köra pusher utan man vänder helt enkelt den vanliga proppen och växlar 2 kontakter på motorn.

edit: stavfel
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag hade tänkt HXT900 från början, men de var slut så jag fick ta de dyrare och svagare HXT500 istället eftersom jag ville att de skulle skicka grejerna direkt. Jag får helt enkelt göra en till beställning på restnoterade grejer med bl a servon, kraftigare fartreglage, bättre laddare och lite nya propellrar.

Vad gäller propellrar tycker jag att den trebladiga var snygg, och i kommentarerna på den läste jag att någon använt den med den liknande motor och fått ca 1 kg dragkraft vilket borde vara tillräckligt. Jag har grovt räknat kommit fram till att denna kommer väga ca 500 g när den är klar. Propellern har 30 cm att spela på så 11" borde gå, men det är inte mycket marginal innan den börjar tugga på flygplanet. Får skaffa lite olika att testa med.

Så en vanlig (inte pusher) propeller går lika bra att köra baklänges? Bra isåfall, för jag tycker utbudet av pushers är relativt dåligt. Då kan jag ju iaf använda de två trebladiga tillsammans med två likadana icke-pushers till något framtida quadrocopterbygge.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag kör 10x4,7 på min och det ger ORDENTLIGT med skjuts. Utan FPV utrustning stiger den vertikalt hur långt som helst.
Men som grahn skriver bör du ta det lugnt med den proppen innan du skaffat ett ordentligare fartreglage. Motorn orkar säkert med, men fartreglaget gör det nog inte. ;-)

HXT500 fungerar säkert bra om du flyger lugnt. Dock blir det rätt spännande om du gör en fullfartsdykning och upptäcker att servona inte orkar räta upp kärran innan marken kommer.. (testat)

Här har du HXT900 hemma, i Sverige:
http://rubinrc.se/product_info.php?cPat ... ucts_id=96
grahn

Inlägg av grahn »

LHelge skrev:Så en vanlig (inte pusher) propeller går lika bra att köra baklänges? Bra isåfall, för jag tycker utbudet av pushers är relativt dåligt. Då kan jag ju iaf använda de två trebladiga tillsammans med två likadana icke-pushers till något framtida quadrocopterbygge.
Tja baklänges går dom inte att köra ;-)
Men dom går att sätta bakom motorn med samma sida på bladen framåt. (konvexa framåt)
Det som kan vara klurigt ibland är hur proppen fästs men alla de gws (och liknande) proppar jag provar funkar bra.
Propsaver+gummiband (o-ringar) funkar klockrent om du vill slippa långa (=sköra) landningsställ. Man låter helt enkelt proppen vika åt sidan när den tar i backen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag byggde landningsställ på min, med skidor. Gjorde skidor av VP-rör (tack grahn) och ställ i kolfiberrör. Det fungerade jättebra, tills jag landade första gången. Gjorde en helt perfekt landning, ingen motor - gled in över plogvallen, rättade upp den över vägen, prickade precis på en isfläck med nästan ingen fart nedåt... Skidorna tog mark och stannade, flygplanet fortsatte 4-5 meter till... ;-)

Det är ett stort problem att fästa landställ i depron, särskilt när man har lite vikt på kärran.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

grahn skrev: Tja baklänges går dom inte att köra ;-)
Men dom går att sätta bakom motorn med samma sida på bladen framåt. (konvexa framåt)
Nu känner jag mig korkad! Självklart är det så! :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, landningsställ är rätt onödigt på depronplan. Ett problem är ju t.ex. att man måste ha hjul som är enorma i jämförelse med flygplanet om de ska rulla lätt över något som är grövre än nylagd fin asfalt..

Att landa på marken/i gräs utan ställ är sällan några problem om man har propsaver. Vill man så kan man limma dit ett par "slitbitar" av balsa eller kolfiber eller nåt. Men när man har lärt sig flyga ordentligt kan man lika gärna landa i handen. Brukar även landa lite tyngre/snabbare plan i handen (alltså fånga), t.ex. min gamla TwinJet.

Det finns ett trix man kan göra för att servona ska orka bättre, och det är att låta rodret ha en hel del yta framför "gångjärnet". Med 25% roderyta framför gångjärnet behöver servot bara använda 75% av kraften det annars hade behövt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag kommit igång att bygga! Ett litet missöde bara, jag litade på någon här på forumet som skrev att hornbachs depronskivor var 1200 x 600 mm istället för att mäta själv. När jag började rita ut konturerna insåg jag att de bara var 1195 x 500 mm. Pga detta blev nosen lite kortare, men jag passade på att göra den lite stabilare i sidled och göra lite större vinge. Förhoppningsvis ska den hålla för att sätta batteriet lite längre fram istället.

Nu har jag iaf skurit ut vinge och cockpit, är väldigt nöjd med resultatet. Skar ut dem med en vanlig brytbladskniv och med rätt teknik blev snitten perfekta. Passformen blev också mycket bättre än på det första planet jag byggde. Jag har inte limmat ihop vingarna än, hoppas jag hinner göra det imorgon. Först måste jag bara skära ut skevroder, jag har hittat små gångjärn i nylon som jag tänker använda till rodren. Dessa tänkte jag limma mellan skivorna i vingen.

Lägger upp två bilder, en på slutgiltiga CAD-ritningen och en på den stora vingen tillsammans med lillebror och en ölburk för storleksreferens.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

ÅHNEJ! :doh: lessen för min ögonmåttshöftning!!!! (fasen! jag borde veta bättre, att mäta är att veta!)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

5 mm på längden kan jag förlåta men 100 mm på bredden... :evil:

Nävars, får skylla mig själv att jag inte kontrollmätte helt enkelt.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag kan ju försvara Paxmax med att de sålde större skivor när jag var där. Om det var 600 eller 800 låter jag vara osagt då jag inte har kvar någon hel, men skivorna jag köpte sist var på 1200(ish)x500 och är mindre än de gamla jag hade!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

I så fal får jag be om ursäkt. Nu står förpackningen uppe på vinden, men jag har för mig att dessa hette Ebisol eller något liknande.

Nu har jag gett mig på att limma vingen, ska bli intressant att se hur stabil den blir med kolfiberstaven. När den är limmad tänkte jag slipa till lite profil på den i fram och bakkant. och tejpa kanterna med packtejp.

Under tiden jag väntar på att limmet ska torka så har jag testat FMS (Flying Model Simulator) lite. Med tangentbord var det värdelös känsla så jag kopplade in en PS3 handkontroll till datorn och låtsades att de analoga spakarna var en sändare. Mycket bättre känsla men jag har kommit fram till att jag måste bygga ett EXTREMT hållbart flygplan om det ens ska överleva sin första dag! Alternativt göra en massa reservdelar.

Lägger upp en bild på limningen. Kan väl säga att den sammanfattar min studietid ganska bra. Med tillräckligt mycket kurslitteratur och alkohol klarar man det mesta.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Kanske dags att lägga ned uppdateringarna av denna tråd till förmån för en projekttråd i rätt forumkategori. Känns som jag kommit förbi det första planeringsstadiet nu.
Skriv svar