En ny op-förstärkare. Kan man driva ett par hörlurar med
Vad är Op2 till för? Jo det ska finnas ett aktivt diskant filter också. Skaffar nog en dual op och använder första som förstärkning och op nr2 som aktivt filter/buffert för hörlurarna

Denna krets verkade funka rätt bra. Om jag satt en meter från micen och visslade gav det ca 1Vac ut. Han som ska ha den här ska ju lyssna på fåglar med den så jag hoppas det ska räcka för att höra nånting (ca 30mW?)
Denna krets verkade funka rätt bra. Om jag satt en meter från micen och visslade gav det ca 1Vac ut. Han som ska ha den här ska ju lyssna på fåglar med den så jag hoppas det ska räcka för att höra nånting (ca 30mW?)
Ja fast 471 ggrs förstärkning lär han inte kunna nyttja...låt säga att din vän vill kunna spela in ljud med frekvenser ända upp till 20kHz. Då behöver man en OP-förstärkare med en "Gain-bandwidht" på 20000*471 = 9,42 MHz. Dessutom så kan det nog vara svårt att nyttja 100%.....å då krävs det GBW på kanske 15 Mhz eller så. Men om man förstärker i två steg, så går det bättre.
Edit: missade din text angående diskantfilter (läste bara texten under bilden). Skall du filtrera bort diskant..eller tvärt om....fåglar. Ja då menar du nog att låga frekvenser skall filtreras bort. Ska kolla lite på det.
Edit2: Nu hitttade jag en kretskopling i min bok som påminner om din koppling du hade i början av tråden(din första schemabild på tråden).
Den sista OP-koppling möjliggör att du kan REGLERA diskanten är det nåt sånt du behöver?
Edit: missade din text angående diskantfilter (läste bara texten under bilden). Skall du filtrera bort diskant..eller tvärt om....fåglar. Ja då menar du nog att låga frekvenser skall filtreras bort. Ska kolla lite på det.
Edit2: Nu hitttade jag en kretskopling i min bok som påminner om din koppling du hade i början av tråden(din första schemabild på tråden).
Den sista OP-koppling möjliggör att du kan REGLERA diskanten är det nåt sånt du behöver?
Där sa du nått. TS922 har ett typvärde på 4Mhz vilket ger upp till 20khz ca 200ggr effektiv förstärkning. Sätter nog en 100k potentiometer och 560ohms motstånd till överkopplingen istället. (hade det liggandes)
Det skall vara ett aktivt diskant filter, han ville kunna förstärka "extra" på höga frekvenser och lyssna på vissa fågelljud. Man skulle ju kunna använda op1 till att förstärka (200ggr) och op2 att förstärka 200ggr till fast bara på dom högre frekvensbanden. Frågan är om det räcker med 200ggrs förstärkning (ca 500mVAC) för att ge något ljud.. ska testa och mäta hur mycket spänning min förförstärkare ger ut som jag har till förstärkarn
Det skall vara ett aktivt diskant filter, han ville kunna förstärka "extra" på höga frekvenser och lyssna på vissa fågelljud. Man skulle ju kunna använda op1 till att förstärka (200ggr) och op2 att förstärka 200ggr till fast bara på dom högre frekvensbanden. Frågan är om det räcker med 200ggrs förstärkning (ca 500mVAC) för att ge något ljud.. ska testa och mäta hur mycket spänning min förförstärkare ger ut som jag har till förstärkarn
200*200=40000ggr. Det behövs inte - det är jag nästan säker på. Annars så får du använda dig av en OP-krets med 4st OP
Jag tror att det kan vara klokt att ha ungefär 150 ggr på OP1 och max 5 ggr förstärkning på op2. Vid tung last (som hörlurar med last impedans på 32 Ohm) så är inte GBW så stor som vid lätt last. Dessutom ökar utgångsimpedansen vid hög förstärkning.
150*5 = 750ggr förstärkning
Om förstärkaren inte skall driva en hörlur utan istället kopplas till en lågnivåingång så kan förstärkningen på OP2 nog vara högre, men där är behovet av en kraftig utsignal kanske inte så stort.
Sen vet jag ju inte vilken typ av mikrofon du har. Det kan löna sig att öka värdet på resistorerna på ingången till det dubbla eller mer. Man får helt enkelt experimentera lite
Edit: Sen hittade jag detta schema: http://www.bobblick.com/techref/project ... reamp.html
Det som är intressant är väl just mikrofon-kopplingen. Jag skulle nog välja ett motstånd (2,2kOhm) istället för 2 st LED´s.
Jag tror att det kan vara klokt att ha ungefär 150 ggr på OP1 och max 5 ggr förstärkning på op2. Vid tung last (som hörlurar med last impedans på 32 Ohm) så är inte GBW så stor som vid lätt last. Dessutom ökar utgångsimpedansen vid hög förstärkning.
150*5 = 750ggr förstärkning
Om förstärkaren inte skall driva en hörlur utan istället kopplas till en lågnivåingång så kan förstärkningen på OP2 nog vara högre, men där är behovet av en kraftig utsignal kanske inte så stort.
Sen vet jag ju inte vilken typ av mikrofon du har. Det kan löna sig att öka värdet på resistorerna på ingången till det dubbla eller mer. Man får helt enkelt experimentera lite

Edit: Sen hittade jag detta schema: http://www.bobblick.com/techref/project ... reamp.html
Det som är intressant är väl just mikrofon-kopplingen. Jag skulle nog välja ett motstånd (2,2kOhm) istället för 2 st LED´s.
Heheh näe 40000ggr förstärkning behövs nog inte!
(tänkte lite fel, 200+200 istället för 200*200) Jag testade förut att driva ett par hörlurar med förförstärkarn (ser ungefär likadan ut, lite lägre förstärkning på op1 och ett aktivt filter på op2) och det hade inga problem med att driva hörlurarna trots att det är 741:er. Bara ca 100mVac hörs tydligt i lurarna så ca 150ggrs förstärkning på min op nu blir nog lagom, och sen mindre på filtret. Ska prova och se om Ca3140 orkar driva hörlurarna lika bra... återkommer
Hm vad är lysdioderna till för?
edit: Öhh CA3140 orkade driva hörlurarna men det blev väldigt svag volym och äcklig distortion redan vid 50mV
Fast det är klart nu både belastade jag den och förstärkte 100ggr.

Hm vad är lysdioderna till för?
edit: Öhh CA3140 orkade driva hörlurarna men det blev väldigt svag volym och äcklig distortion redan vid 50mV

En grov uppskattning är att detta kräver en ökad förstärkning på 20-30 dB(gissning). 30 dB motsvarar 31ggs förstärkning. Om du redan innan förstärker 500 ggr blir total förstärkningen: 500*31 = 15500ggr!
25 dB = 17,8 > 500* 17,8 = 8900 ggr.
20 dB = 10 ggr > 500*10 = 5000 ggr
Edit: detta gör det än mer nödvändigt att optimera mikrofoningången. Öka då värdet på resistorerna i spänningsdelaren vid mikrofonen, om denna åtgärd gör att signalnivån ökar 10-20% så sjunker ju kravet på förstärkning något.
25 dB = 17,8 > 500* 17,8 = 8900 ggr.
20 dB = 10 ggr > 500*10 = 5000 ggr
Edit: detta gör det än mer nödvändigt att optimera mikrofoningången. Öka då värdet på resistorerna i spänningsdelaren vid mikrofonen, om denna åtgärd gör att signalnivån ökar 10-20% så sjunker ju kravet på förstärkning något.
Hmm men det knepiga är ju att när jag använder förförstärkarn (den med dubbelmatade 741:er) som är en helt vanlig negativt återkopplad op med 250ggr förstärkning och sedan ett diskant filter efter det ger hur bra ljud som helst, man kan lätt dra på rundgång om man har hörlurarna typ 1 meter från micen! Det kanske rentav är det att ca3140 inte är gjord för ljud helt enkelt, eller så är det så att man får en annan typ av förstärkning när man kör på enkelmatning 

Jo
Gjorde en liten test idag och fick rätt intressanta resultat. Använde en ca3140 som mic förstärkare (100k-100k ingång och ca 220ggrs förstärkning på återkopplingen) och kopplade sen den vidare till filter 741:an på förstärkarn och använde den som buffer/spänningsföljare till hörlurarnam, och jag kan säga att då vart det ljud som hette duga. Blev rundgång om man höll micen 1meter från hörlurarna! Fast dock distade den ganska lätt. Och spänningen var samma före bufferten som efter så det var ingen extra förstärkning på 741:an.
Sen använde jag den andra ca3140 som buffer istället för 741. Det blev en märkbar skillnad, mycket lägre ljud. och hade man ingen buffer alls blev det naturligtvis nästan inget ljud.
Jag tror att om jag använder TS922 istället för ca3140 kan jag nog få lika bra ljud/förstärkning som med 741:erna
Gjorde en liten test idag och fick rätt intressanta resultat. Använde en ca3140 som mic förstärkare (100k-100k ingång och ca 220ggrs förstärkning på återkopplingen) och kopplade sen den vidare till filter 741:an på förstärkarn och använde den som buffer/spänningsföljare till hörlurarnam, och jag kan säga att då vart det ljud som hette duga. Blev rundgång om man höll micen 1meter från hörlurarna! Fast dock distade den ganska lätt. Och spänningen var samma före bufferten som efter så det var ingen extra förstärkning på 741:an.
Sen använde jag den andra ca3140 som buffer istället för 741. Det blev en märkbar skillnad, mycket lägre ljud. och hade man ingen buffer alls blev det naturligtvis nästan inget ljud.
Jag tror att om jag använder TS922 istället för ca3140 kan jag nog få lika bra ljud/förstärkning som med 741:erna
I och med att 741:an har en ganska liten GBW - 1MHz eller vad det nu är jör ju att det inte går att förstärka så mycket med den. Det kan mycket väl vara så att det går bra att köra med CA3140 som förstärkare och sen använda TS922 som buffer......men men går det köra direkt med en TS922 så är det ju kanon.
Tror det borde gå. Ts922 har ju 4Mhz i bandbredd. Dessutom kostar en Ts922 (dual op) MINDRE än om man köper en enkel op =) Men som sagt man iomed att jag isåfall har bägge kan jag ju testa vilken som är bäst.
edit:
lade till databladet
http://www.alldatasheet.co.kr/datasheet ... TS922.html
edit:
lade till databladet
http://www.alldatasheet.co.kr/datasheet ... TS922.html