Termostat/tempgivare
-
- Kontakt:
Den tyska elektroniktidningen Elektor (kanske finns på svenska åxå?) brukar i sina byggen bara kalla sina vanliga standard småsignaltransistorer för TUP (pnp) och TUN (npn), sen kan byggaren själv välja en trissa som har vissa minimivärden på hFE och maxström.
BC547 / BC557 var väl deras rekommenderade standardval om man skulle köpa.
BC547 / BC557 var väl deras rekommenderade standardval om man skulle köpa.
>>Rickeboy>>
Om man tar en lag som heter OHM:s lag, delar 12 (Spänningen i Volt) med 655 (Spolens resistans i ohm) får man ca 0,01846153846153846153846153846 Ampere.
Detta tog jag mig friheten att avrunda till 0.02 A eftersom någon milliampere knappast hade någon betydelse i detta fall.
Förlåt om det störde dig men enligt databladet är det 18,3 mA.
Om man tar en lag som heter OHM:s lag, delar 12 (Spänningen i Volt) med 655 (Spolens resistans i ohm) får man ca 0,01846153846153846153846153846 Ampere.
Detta tog jag mig friheten att avrunda till 0.02 A eftersom någon milliampere knappast hade någon betydelse i detta fall.
Förlåt om det störde dig men enligt databladet är det 18,3 mA.
Eeehhh... Tusse>> Du får ursäkta mig om du på ngt sätt tog det jag skrev innan som stötande... personligen såg jag det jag skrev mer som att dumhetsförklara mig själv då jag inte lyckades komma fram till att själv...
Ohms lag vet jag vad det är ja... jag tänkte dock inte tanken att den skulle kunna användas i detta sammanhanget...
Hoppas jag inte har tolkat dig fel... Tack för hjälpen förresten...
//Rille
Ohms lag vet jag vad det är ja... jag tänkte dock inte tanken att den skulle kunna användas i detta sammanhanget...

Hoppas jag inte har tolkat dig fel... Tack för hjälpen förresten...

//Rille
-
- Kontakt:
Digger: Aha, man lär sig nya saker varja dag... Har dom TUP och TUN i Allt Om Elektronik eller är småsignaltrissorna exakt specade?
$tiff: Jag är lite skeptisk till att citat av Ohms Lag på krogen som raggningsreplik skulle fungera så bra. Men i mer "nördiga" sammanhang så är det nog en annan femma :-)
$tiff: Jag är lite skeptisk till att citat av Ohms Lag på krogen som raggningsreplik skulle fungera så bra. Men i mer "nördiga" sammanhang så är det nog en annan femma :-)
-
- Kontakt:
Raggningsrepliksförsök 1 - Hörrö bruden, jag är så viril att jag behöver elektroniska komponenter i byxfickorna - motstånd! Höhö, fattaru mot-stånd.
Raggningsrepliförsök 2 - Hörru bruden, för att mäta min potens behöver jag en logaritmisk potentiometer. Höhö, fattaru potens-io-meter.
Tur att man inte behöver ragga på krogen längre :-)
Raggningsrepliförsök 2 - Hörru bruden, för att mäta min potens behöver jag en logaritmisk potentiometer. Höhö, fattaru potens-io-meter.
Tur att man inte behöver ragga på krogen längre :-)