"standardnamnet" verkar utgår ifrån 'vidix'sen finns xvidix och tydligen även cvidix. Den funkade ju bra om det inte vore för "vända rader" i bilden...
Har ännu inte fått igång xv: bilden blinkar till en kvarts sekund och mplayer krashar med:
X11 error: BadAccess (attempt to access private resource denied)
Har hittat en lösning till detta OM jag hade haftett intel-kort, men så var de ju inte nu

Ska erkänna att jag inte kört gentoo likalänge som debian och andra, så jag känner inte igen mig helt riktigt överallt än, och jag skulle behöva svar på ett par snabba:
- "radeon-ucode" är Masked, vilket de förståss inte rekomenderar att man installerar, men om man vill göra det, hur skriver jag då?
- Jag får blockeringsproblem när jag ska installera mesa, kan jag lösa detta:
Kod: Markera allt
[blocks b ] <x11-base/xorg-server-1.7 ("<x11-base/xorg-server-1.7" is blocking media-libs/mesa-7.7.1)
[blocks B ] <x11-libs/libXext-1.0.99 ("<x11-libs/libXext-1.0.99" is blocking x11-proto/xextproto-7.1.1)
med den raden jag skulle skriva där, var det i princip en hint till pakethanteraren att installera den drivern som nyare än 'stable'?
- Xorg -configure, avslutadeds snabbt med ett meddelande som verkade tyda på att jag behövde KMS enablat, minns inte helt 100.. Jag skapade nuvarande xorg.conf med ett annat konfigurerings script tidigare, minns ej heller vilket det var.
Har även testat att slå av samtliga "options" i xorg jag nämnde tidigare.