PowerPC - Linux - Ati

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Re: PowerPC - Linux - Ati

Inlägg av Jolles »

Ja det är ju klart, hade missat det där om att somliga paket behöver omkompilleras efter byte av kärna, de slog mig sen :-)

"standardnamnet" verkar utgår ifrån 'vidix'sen finns xvidix och tydligen även cvidix. Den funkade ju bra om det inte vore för "vända rader" i bilden...

Har ännu inte fått igång xv: bilden blinkar till en kvarts sekund och mplayer krashar med:
X11 error: BadAccess (attempt to access private resource denied)

Har hittat en lösning till detta OM jag hade haftett intel-kort, men så var de ju inte nu :-)

Ska erkänna att jag inte kört gentoo likalänge som debian och andra, så jag känner inte igen mig helt riktigt överallt än, och jag skulle behöva svar på ett par snabba:

- "radeon-ucode" är Masked, vilket de förståss inte rekomenderar att man installerar, men om man vill göra det, hur skriver jag då?

- Jag får blockeringsproblem när jag ska installera mesa, kan jag lösa detta:

Kod: Markera allt

[blocks b     ] <x11-base/xorg-server-1.7 ("<x11-base/xorg-server-1.7" is blocking media-libs/mesa-7.7.1)
[blocks B     ] <x11-libs/libXext-1.0.99 ("<x11-libs/libXext-1.0.99" is blocking x11-proto/xextproto-7.1.1)
- filen du ville att jag skulle redigera (/etc/portage/package.keywords) är en katalog.
med den raden jag skulle skriva där, var det i princip en hint till pakethanteraren att installera den drivern som nyare än 'stable'?

- Xorg -configure, avslutadeds snabbt med ett meddelande som verkade tyda på att jag behövde KMS enablat, minns inte helt 100.. Jag skapade nuvarande xorg.conf med ett annat konfigurerings script tidigare, minns ej heller vilket det var.

Har även testat att slå av samtliga "options" i xorg jag nämnde tidigare.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

- "radeon-ucode" är Masked, vilket de förståss inte rekomenderar att man installerar, men om man vill göra det, hur skriver jag då?

Om paketet är "hard masked" så måste du skriva in paketets nam i filen /etc/portage/package.unmask (men är det hard masked så finns det ofta en bra anledning - kolla upp varför innan du gör detta!). Om paketet är maskat av ett keyword ("masked by: ~ppc keyword") så anger du paketets namn plus det keyword du vill tillåta i /etc/portage/package.keywords - på samma sätt som jag beskrev med xf86-video-ati tidigare. "~<arch>" betyder alltså att paketet anses unstable/otestat för <arch>.

- Jag får blockeringsproblem när jag ska installera mesa, kan jag lösa detta:

Blockeringsproblem brukar man kunna lösa genom att temporärt avinstallera något av de problematiska paketen (i detta fall antagligen x11-libs/libXext). Det kan vara bra att googa det specifika problemet först så att man inte gör nåt dumt (det har hänt att paket som behövs för att kompilera eller hämta paket har varit inblandade i blockeringar, och då vill man gärna lösa det i rätt ordning... :roll: ).

- filen du ville att jag skulle redigera (/etc/portage/package.keywords) är en katalog.

Är du säker? I så fall är det en ändring de har gjort sedan jag installerade mitt system; kolla i så fall Gentoo Handbook på gentoos hemsida för info om hur du gör.

- Xorg -configure, avslutadeds snabbt med ett meddelande som verkade tyda på att jag behövde KMS enablat...

Ja, något verkar ju inte vara friskt i ditt system. :humm: Har du slängt på andra CFLAGS än de rekommenderade för ditt system på Gentoo Safe CFLAGS?

Annars gissar jag på att du antingen har konfigurerat kärnan fel eller, mer troligt, att något är knas med dina USE flags. Eller att du har byggt om saker i fel ordning. ;)

Mina use flags:

USE="mmx sse sse2 ssse3 \
    ldap offensive gnutls \
    -acl -nls -ipv6 -tcpd -gpm -gdbm -samba -slp \ 
    theora vorbis x264 xvid mp3 \
    hal dbus alsa -oss cairo \
    X xv opengl xcomposite xinerama \
    threads \
    truetype png svg jpeg jpeg2k tiff flac ogg \
    startup-notification thunar"
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Jo som jag skrev tidigare så har ju ju inte kört gentoo riktigt så länge än, vilket innebär att jag kör nuvarande system lite i testing-syfte, och går nått snett så, "aj fan dedär gick inte alls" :lol: så får man blåsa datorn i värsta fall. Men hittills har allting fungerat över mina förväntningar och allt har hittills gått att laga.
Jag har som du säger antagligen för många use-flags, ska man ladda in ett nytt program, kollar man vad det ska "använda" med -vp och alternativt skriver in nån ny use-flagga.

Kan inte minnas att dessa är ändrade:

CFLAGS="-O2 -mcpu=powerpc -mtune=powerpc -fno-strict-aliasing -pipe"
CXXFLAGS="-O2 -mcpu=powerpc -mtune=powerpc -fno-strict-aliasing -pipe"
Installationen på den lilla mac'en var ju inte helt problemfri från början, och jag gjorde en kopia av hela systemet innan jag kom till att installera mer än vim och xorg i princip. Det är kanske dax att utnyttja den ändå.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Hej

Jag vet att tråden är ganska gammal, men jag höll på att kladda med detta för ett tag sen, dock med ett nvidia kort.
Har dock för mig att mplayer tillexempel har en växel för att stödja altivec som din ppc-propp faktiskt har, prova med dessa i make.conf

CFLAGS=" -O2 -mcpu=7400 -mtune=7400 -fno-strict-aliasing -pipe -maltivec -mabi=altivec"
Om det nu är en ppc 7400

cat /proc/cpuinfo
kan vara en 7410 också.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Intressant! Har personligen inget emot att öppna en gammal tråd, och jag hade mac'en liggandes vid sidan av där den vart ett tag efterssom den knappt klarade av divx-video (med software-render då)
Men den kopplades snabbt in igen, men den gillade varken -mcpu=7447 eller 7447A, vilket detta är, och stannar förståss direkt.

Som jag skrev sistnämnt i tråden i Juli var att jag hade en kopia av första installationen - vilken jag använde mig av, men med samma fel i slutändan, därav har den varit orörd sedan dess.

EDIT: Ahh, var lite väl snabb i nävarna där gick upp för mig att 7447A är förståss 7400 eller 7410 doh! :P Kör en update nu med 7400 (lär väl ta hela natten, på den burken med tanke på hur mycket det är)
Skriv svar