Lundgren's CNC fräs, Arboga Combimatic II 640
Re: Lundgren's CNC fräs, Arboga Combimatic II 640
Man får gratulera till adoptionen! Ser ju bra ut det där. Vart skickar man beställningen? 

Tackar tackar, jo jag hoppas och är ganska säker på att den kommer att trivas hos mig! 
Har fått isär spindeln nu... MISÄR säger jag bara!!! men det viktiga är att axeln är fräsch och fin.
Vilket MAN INTE KAN SÄGA OM LAGREN! det är ett under att det ens har gått så länge som det gjort!

Ur med hela spindelhylsan gick väldigt smidigt faktiskt!

Tittut!

En tvätt senare!

När jag fått ur lagren så insåg jag vilken tur jag haft!

Att det inte har nypit kan jag inte fatta??? Det översta lagret var fullt av rost!

En mystisk sak är att det nedersta lagret är ett Japanskt (NSK?) sen kommer 2 SKF lager och sen kommer 2 Japanska igen?
Enligt min stycklista skall det vara SKF hela vägen, vilket måste betyda att dem är bytta en gång tidigare!

Dem övre lagren är i kanon skick medans dem 3 undre är värre än skit i en spräckt ask!
En kul grej är att det sitter likadana lager som hjullager i denna (71914 ACDGA)
LMP1

Har fått isär spindeln nu... MISÄR säger jag bara!!! men det viktiga är att axeln är fräsch och fin.
Vilket MAN INTE KAN SÄGA OM LAGREN! det är ett under att det ens har gått så länge som det gjort!

Ur med hela spindelhylsan gick väldigt smidigt faktiskt!

Tittut!

En tvätt senare!

När jag fått ur lagren så insåg jag vilken tur jag haft!

Att det inte har nypit kan jag inte fatta??? Det översta lagret var fullt av rost!

En mystisk sak är att det nedersta lagret är ett Japanskt (NSK?) sen kommer 2 SKF lager och sen kommer 2 Japanska igen?
Enligt min stycklista skall det vara SKF hela vägen, vilket måste betyda att dem är bytta en gång tidigare!

Dem övre lagren är i kanon skick medans dem 3 undre är värre än skit i en spräckt ask!
En kul grej är att det sitter likadana lager som hjullager i denna (71914 ACDGA)
LMP1

Är spindeln av "patrontyp", så att man plockar ut hela paketet ur spindeldockan?
Är spindeln olje- eller fettsmord? Är den fettsmord är det väldigt noga med fettmängden.
Blir det att köpa matchade lager eller? Det förenklar ju lite.
Du bör nog kolla upp nedre tätningen. Det verkar ju ha gått in vatten där.
Är spindeln olje- eller fettsmord? Är den fettsmord är det väldigt noga med fettmängden.
Blir det att köpa matchade lager eller? Det förenklar ju lite.
Du bör nog kolla upp nedre tätningen. Det verkar ju ha gått in vatten där.
Hum, har jag tagit sååå dåliga kort att det inte syns att det är en "patronhylsa"
hehe!
Jo då som sagt man plockar ur hela hylsan och kan enkelt byta lagren i en renare miljö!
Att det har kommit in vatten (kylvätska?) är det ju inget snack om!
Fråga är bara var det kommit ifrån och hur jag gör för att det inte skall hända igen
Finns ingen radialtätning mer än stålbrickan som har nr 13 på denna skiss!

Syns även längst ner till vänster under lagren på denna bild!

Funderar på att svarva ett o-ringsspår i bit nr 11 som ligger an emot iso40 hylsan nr 8.

Jo då som sagt man plockar ur hela hylsan och kan enkelt byta lagren i en renare miljö!
Att det har kommit in vatten (kylvätska?) är det ju inget snack om!
Fråga är bara var det kommit ifrån och hur jag gör för att det inte skall hända igen
Finns ingen radialtätning mer än stålbrickan som har nr 13 på denna skiss!

Syns även längst ner till vänster under lagren på denna bild!

Funderar på att svarva ett o-ringsspår i bit nr 11 som ligger an emot iso40 hylsan nr 8.
Hehe precis så här dåliga var lagren!

Borde bli LIIIITE skillnad när jag får i dem nya!
Alla andra bitar är nu tvättade och fina!

Borde bli LIIIITE skillnad när jag får i dem nya!

Alla andra bitar är nu tvättade och fina!

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Huuugaligen vad dom såg ut, att det blir en klar bättring med nya lager den saken är ju klar.
Allt löser sig inte bara med nya lager.
Du får vara noga med att kolla upp inspänningen + smörjningen.
O-ringstätning av spindeln tror jag inte på. Det blir för mycket friktion.
Lite svårt att se vilka positioner du refererar till, men ringen med insexskruvarna, har den ett antal radiella spår invändigt?
Om de är igensatta med smuts fungerar inte tätningsfunktionen.
En bra lösning kan vara att montera en tallrik utvändigt på spindeln, som hindrar vattnet att krypa bakåt.
Jag antar att lagren är dyra, så det vill till att det inte blir samma visa igen.
Du får vara noga med att kolla upp inspänningen + smörjningen.
O-ringstätning av spindeln tror jag inte på. Det blir för mycket friktion.
Lite svårt att se vilka positioner du refererar till, men ringen med insexskruvarna, har den ett antal radiella spår invändigt?
Om de är igensatta med smuts fungerar inte tätningsfunktionen.
En bra lösning kan vara att montera en tallrik utvändigt på spindeln, som hindrar vattnet att krypa bakåt.
Jag antar att lagren är dyra, så det vill till att det inte blir samma visa igen.
Hehe ja du tecno skulle det bli sämre blir jag ledsen på riktigt! 
Absolut Säter! Det har jag full koll på!
Jag kan inte se annat än att detta har skett pga fabrikationsmiss!?
Kollar du på denna bild

Så ligger allt fett i ett skruvmagasin, jag tar för givet att det är tänkt att det skall ta sig in till lagren via fettnipplar man kommer åt utifrån.
MEN <--- VERKLIGEN MEN med stora bokstäver, så finns det inget hål någonstans för det att ta sig in till lagren!???
Kan heller inte se hur det skulle kunna ta sig in genom att kolla på skissen?
Nu kommer jag gå vidare med detta genom att ringa till Arboga i morgon och försöka få reda på hur det skall vara!?
Står ju initialer på ritningen av konstruktör'n!
& ja lagren lär vara dyra så detta MÅSTE fixas först och främst!

Absolut Säter! Det har jag full koll på!
Jag kan inte se annat än att detta har skett pga fabrikationsmiss!?
Kollar du på denna bild

Så ligger allt fett i ett skruvmagasin, jag tar för givet att det är tänkt att det skall ta sig in till lagren via fettnipplar man kommer åt utifrån.
MEN <--- VERKLIGEN MEN med stora bokstäver, så finns det inget hål någonstans för det att ta sig in till lagren!???

Kan heller inte se hur det skulle kunna ta sig in genom att kolla på skissen?
Nu kommer jag gå vidare med detta genom att ringa till Arboga i morgon och försöka få reda på hur det skall vara!?
Står ju initialer på ritningen av konstruktör'n!
& ja lagren lär vara dyra så detta MÅSTE fixas först och främst!
#Så ligger allt fett i ett skruvmagasin, jag tar för givet att det är tänkt att det skall ta sig in till lagren via fettnipplar man kommer åt utifrån.#
Skruvmagasinet, är det gängan man ser utvändigt på spindelpatronen?
Jag tror den gängan är en kylmantel. Det ser ut på ritningen som att skärvätskan tar den vägen genom spindeldockan.
Jag har aldrig hört talas om någon fettsmord spindel som är eftersmörjningsbar med nipplar.
Tvärtom brukar det vara väldigt noga med fettmängden. Varje "klick" som läggs mellan kulorna ska vägas eller volym-mätas.
Skruvmagasinet, är det gängan man ser utvändigt på spindelpatronen?
Jag tror den gängan är en kylmantel. Det ser ut på ritningen som att skärvätskan tar den vägen genom spindeldockan.
Jag har aldrig hört talas om någon fettsmord spindel som är eftersmörjningsbar med nipplar.
Tvärtom brukar det vara väldigt noga med fettmängden. Varje "klick" som läggs mellan kulorna ska vägas eller volym-mätas.
Exakt, "spiralen" utvändigt på spindelpatronen ser som redan sagts ut att vara för kylningen av spindeln, på dom Okuma jag varit i kontakt med så cirkulerar det kylolja men det är inte omöjligt att det är som Säter säger att skärvätskan får gå den vägen och ta hand om kylningen istället.
Mängden fett i lagren ska man som Säter också sa vara väldigt nogrann med.
Nu blev deta inlägg mest en upprepning av vad Säter skrev, men det hoppas jag ni har överseende med.
Mängden fett i lagren ska man som Säter också sa vara väldigt nogrann med.
Nu blev deta inlägg mest en upprepning av vad Säter skrev, men det hoppas jag ni har överseende med.

Inga lager beställda än så länge, väntar på lite priser innan jag bestämmer mig vem som får äran att leverera lager! 
Så jag har roat mig lite med att tillverka ett gäng med dragtappar så länge!

Svarvade och klara, här fräser jag nyckelgreppet.

Här är dem flamhärdade till ca 55-56 hrc och skall nu in i ugnen på anlöpning ner till ca 44-45 hrc.

Anlöpta och avputsade!

Å sist så har jag blonerat dem!

Snitsigt va?

Så jag har roat mig lite med att tillverka ett gäng med dragtappar så länge!

Svarvade och klara, här fräser jag nyckelgreppet.

Här är dem flamhärdade till ca 55-56 hrc och skall nu in i ugnen på anlöpning ner till ca 44-45 hrc.

Anlöpta och avputsade!

Å sist så har jag blonerat dem!

Snitsigt va?

Wow, snyggt! Du har tillgång till en ganska fin verkstad va? 

Vad kör du för material, som fungerar att flamhärda?
Tack så mycket dar303 jo verkstan är min egen, är väl ganska skadad som lägger årslöner på maskiner och tillbehör men va fasen de e ju min hobby!
Säter dem är gjorda i ceax (1650 ifrån uddeholm) funkar inte att härdas enligt boken men funkar suveränt i verkliga livet!
Säter dem är gjorda i ceax (1650 ifrån uddeholm) funkar inte att härdas enligt boken men funkar suveränt i verkliga livet!
Ja det var det j***igaste jag sett, å då har jag renoverat ett antal spindlar.
När du beställer lager så var noga med att de kastar någorlunda lika mycket och att du monterar dem med kastmärkena i linje, annars kan man förstöra lagerna omedelbart, men det beror ju på vilken precision du beställer.
När du beställer lager så var noga med att de kastar någorlunda lika mycket och att du monterar dem med kastmärkena i linje, annars kan man förstöra lagerna omedelbart, men det beror ju på vilken precision du beställer.