Idéer till styrfunktion i krets
-
Re: Idéer till styrfunktion i krets
I ditt senaste upplagda schema så har du ritat en N-MOSFET samt även angivit vilken och båda är N-MOSFETar därav min försiktiga korrigering.
Jag tror jag förstår vad du menar, du menade mitt första schema jag la upp. Ja det innehåller en N-ch FET för då så tänkte jag inte efter, utan tänkte bara på komponenterna runt omkring som va "mysteriet" för mig. 
Ontopic igen så har jag en fundering kring basströmmen på transistorerna.
Hur vet man hur mycket man ska kräma på? Enligt diagram ska transistorn leda ish 0.8A med min basström, vilket ska räcka så det blir över, men om jag vill dra ner strömmen till transistorerna, hur ska jag då tänka?
För, hur snabbt jag kan "tömma" FETen är väldigt viktigt, då den (efter lite omdesign) ska switcha med ca 70kHz.
Jag vill dra ner strömmen då spänningsregulatorn får bränna bort ganska mycket just nu (ca 1.5W), så skulle vilja sänka det lite granna.

Ontopic igen så har jag en fundering kring basströmmen på transistorerna.
Hur vet man hur mycket man ska kräma på? Enligt diagram ska transistorn leda ish 0.8A med min basström, vilket ska räcka så det blir över, men om jag vill dra ner strömmen till transistorerna, hur ska jag då tänka?
För, hur snabbt jag kan "tömma" FETen är väldigt viktigt, då den (efter lite omdesign) ska switcha med ca 70kHz.
Jag vill dra ner strömmen då spänningsregulatorn får bränna bort ganska mycket just nu (ca 1.5W), så skulle vilja sänka det lite granna.
-
Du tömmer FET´en med pulluppmoståndet, samt startar FET´en via transistorn om du räknar på gate kapacitansen så kan du räkna ut stig och falltiderna.
Tackar för idén! 
Bestämde mig dock för att behålla basströmmen på 10mA. Det jag eventuellt skulle vinna i effektförluster skulle har varit ganska små och jag håller mig hellre på den säkra sidan.
Jag CADade en kretskortsdesign också.
Tanken bakom den var att bygga laddkretsen som en del och logiken som en del.
Då jag är lite osäker hur komponenterna påverkas av magnetfält och liknande så ville jag ha en lite glipa mellan de två delarna.
Inte min snyggaste design, men funktionell.
Kommentarer, tankar och kritik är välkomna!

Bestämde mig dock för att behålla basströmmen på 10mA. Det jag eventuellt skulle vinna i effektförluster skulle har varit ganska små och jag håller mig hellre på den säkra sidan.
Jag CADade en kretskortsdesign också.
Tanken bakom den var att bygga laddkretsen som en del och logiken som en del.
Då jag är lite osäker hur komponenterna påverkas av magnetfält och liknande så ville jag ha en lite glipa mellan de två delarna.
Inte min snyggaste design, men funktionell.

Kommentarer, tankar och kritik är välkomna!

-
Om du vänder på IC3 LM341T så får du lättare dit en kylfläns om du skulle behöva en...
Skjut Q1 till vänster så kan du få dit en kylfläns om du behöver.
Flytta kristallen närmare sina CPU pinnar, ju kortare desto bättre.
Lägg all ledig kortyta till GND samt sprid ut en del viahål i GND ytorna.
Skjut Q1 till vänster så kan du få dit en kylfläns om du behöver.
Flytta kristallen närmare sina CPU pinnar, ju kortare desto bättre.
Lägg all ledig kortyta till GND samt sprid ut en del viahål i GND ytorna.
Tackar!
Jag ändrade det som rekommenderades, men behöll IC3s position, då kylflänsen jag har till den sticker ut åt rätt håll då.
Mer kommentarer, tankar eller kritik? Allt är välkommet!
Bild
Edit 1: Lite uppdaterad layout med all text och liknande för silkscreen: Bild
Edit 2: Hittade ett fel som nu är fixat. Samt uppdaterad silkscreen: Bild
Edit 3: Mindre estetisk uppdatering: Bild
Jag ändrade det som rekommenderades, men behöll IC3s position, då kylflänsen jag har till den sticker ut åt rätt håll då.
Mer kommentarer, tankar eller kritik? Allt är välkommet!
Bild
Edit 1: Lite uppdaterad layout med all text och liknande för silkscreen: Bild
Edit 2: Hittade ett fel som nu är fixat. Samt uppdaterad silkscreen: Bild
Edit 3: Mindre estetisk uppdatering: Bild
Okej, jag funderat mer i detta och har lite idéer om hur regleringen av PWMen bör fungera.
Idé 1:
Det första som slog mig var att det borde bara vara att minska/öka D (Duty) på PWMen med konstant derivata tills man når önskad nivå.
Men problemet med att göra så är att kondensatorerna inte hinner med att jämna ut spänningen, så när ADCn känner rätt nivå så kommer kondensatorerna fortfarande jämna ut spänningen och man kommer kommer få en "overshot"-effekt.
alt. 
Så denna idé blir nog inte någon bra lösning för kontrollen av PWMen.
Idé 2:
Min andra idé var att hålla koll på derivatan av D. Låta den först vara konstant, men när man har kommit till en gräns, säg 5% ifrån den sökta spänningen, så minskar man storleken på derivatan så den jämnar ut sig och kondensatorerna hinner komma ikapp.
Detta borde ge en mycket mer jämn spänning i slutändan, men får man dock en "overshot"-effekt så kommer den hela tiden minskas pga att man minskar derivatan av D, vilket borde ge en dämpningseffekt.
alt. 
Detta tycks varar en mycket bättre idé för styrningen av PWMen, dels för att den borde ge en mycket bättre kontroll och förhoppningsvis ge en relativt stabil utspänning.
Vad tycks? Fler idéer om hur man ska kontrollera detta? Kritik? Allt välkommet!
Jag är dock lite osäker på hur jag implementerar detta på en µC än, men de fixar sig.
Idé 1:
Det första som slog mig var att det borde bara vara att minska/öka D (Duty) på PWMen med konstant derivata tills man når önskad nivå.
Men problemet med att göra så är att kondensatorerna inte hinner med att jämna ut spänningen, så när ADCn känner rätt nivå så kommer kondensatorerna fortfarande jämna ut spänningen och man kommer kommer få en "overshot"-effekt.

Så denna idé blir nog inte någon bra lösning för kontrollen av PWMen.
Idé 2:
Min andra idé var att hålla koll på derivatan av D. Låta den först vara konstant, men när man har kommit till en gräns, säg 5% ifrån den sökta spänningen, så minskar man storleken på derivatan så den jämnar ut sig och kondensatorerna hinner komma ikapp.
Detta borde ge en mycket mer jämn spänning i slutändan, men får man dock en "overshot"-effekt så kommer den hela tiden minskas pga att man minskar derivatan av D, vilket borde ge en dämpningseffekt.

Detta tycks varar en mycket bättre idé för styrningen av PWMen, dels för att den borde ge en mycket bättre kontroll och förhoppningsvis ge en relativt stabil utspänning.
Vad tycks? Fler idéer om hur man ska kontrollera detta? Kritik? Allt välkommet!

Jag är dock lite osäker på hur jag implementerar detta på en µC än, men de fixar sig.