Bygga automatisk lucköppnare till hönshus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Bygga automatisk lucköppnare till hönshus?

Inlägg av prototypen »

Det tror jag inte fungerar, fjäder orkar inte dra tillbaka en motor med växellåda och vad skulle håll luckan öppen, ska motorn stå på hela tiden?

Protte
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Walle skrev:Min tanke var nog snarare att brytaren placeras i anslutning till luckan, därav mildras ju effekten av den extra rotationen som sagt av hela "sinus-effekten".
Ja det var ju ett slugt sätt. Det ger till och med en extra finess, om en höna får luckan i ryggen så påverkas inte brytaren för stängd position och motorn passerar bottenläget och lyfter luckan igen, hönan får det lättare att smita, motorn fortsätter snurra och luckan stänger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ibland är den simplaste lösningen den bästa :)
Limponen

Inlägg av Limponen »

Prototypen: Nej, det är inte så det fungerar.

Här är en länk till produktbeskrivningen av tänkta spjäll.
http://83.241.207.244/admin/sys/getBlob ... oID=100555

"Vid inkoppling av matningsspänningen går motorn mot sitt driftläge från förspänt läge. Samtidigt spänns återföringsfjädern.
Om matningsspänningen bryts utlöses den lagrade fjäderenergin som återför spjällmotorn till sitt säkerhetsläge"

Effektförbrukning:
– under öppning 6,5 W
– i driftläge 2,5 W

Vridmoment: 15 Nm
Vridvinkel: max 95 grader
Livslängd: ca 60 000 cykler (vilket om jag tänker rätt skulle innebära att jag måste byta den om ungefär 164 år)

Nackdel: Den kostar typ 2000:- :)
Senast redigerad av Limponen 25 maj 2010, 21:49:42, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den drar ju då i alla fall 2,5 W under hela tiden som dörren hålls öppen och det är ju inte så bra om det ska vara batteridrift.

Iden med torkarmotor och brytare är ju bra, om man istället för en arm på motorn har en rund skiva så kan ju den fungera som ett "programverk" och påverka brytaren på rätt ställe.
Limponen

Inlägg av Limponen »

Nä, spjällmotorn är ju bara ett alternativ om jag drar in ström i hönshuset. Men det vore ett väldigt enkelt sätt eftersom det enda som behövs är en timer så är det klart.

Torkarmotor verkar vara ett bra alternativ. Känns som att det leder just nu. :)
ekdahl

Inlägg av ekdahl »

Jag håller just på med ett likadant projekt och så här har jag tänkt lösa problemet:
http://docs.google.com/fileview?id=0B89 ... M2Q3&hl=sv
Spjällmotorn är 3-punkts och kan vrida 90 grader. Det krävs alltså spänning både för höjning och sänkning. I spänningslöst tillstånd stannar allt i tidigare läge. Gångtiden är 150 s.
Kopplingsuret är ett sånt här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =148859300
Sen tänkte jag ha momentana tryckknappar som kan överstyra tidkanalerna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i och för sig har jag en bunta av den sortens spjällmotorer liggandes

det funkar ju om du drar ut ström, men grundförutsättningen var ju batteridrift

det går med betydligt klenare motor bara den har högre utväxling, finns gott om dom på ebay
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du nu ändå vill göra eget, och använda nätkraft, varför inte använda en simpel stegmotor i enklaste fyrpolig unipolär drift.
Bara fyra st transistorer direktstyrt från CPU´n. Kör bara mot ändläget i topp och botten stäng sen av strömmen. Vill du reducera momentet ytterligare låt rörelsen styras av en lina som löper runt ett linhjul som bara har friktion mot linan.
Hållmomentet i motorn håller luckan kvar, uppe och nere, speciellt om luckan görs utbalanserad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Direktstyrt från CPU? Vilken CPU? Ska han börja blanda in mikrocontroller blir det ju ännu mer avancerat än bara timer, reläer, brytare och motor.

Protte har ju redan ritat schemat. Om timern nu inte har en växlande utgång så kan den växlande brytaren vara ett relä som timern drar (kommer då visserligen drar lite mer ström, men det finns ju reläer som är väldigt strömsnåla).

Och så som sagt var en rund skiva på motorn som filas/sågas så den får klackar på rätt ställen (klackarna kan ju göras ganska stora, i princip kan det ju vara en klack på ett halv varv). Eller så sätter man brytarna på luckan som sagt var (problemet är väl om luckan är för lätt för att aktivera den nedre brytaren).
ekdahl

Inlägg av ekdahl »

Så här blev mitt projekt: http://picasaweb.google.com/fekdahl/Hon ... directlink

Det är ett Siemens 3-punkts 230 V spjällställdon som lyfter luckan. I normkapslingen sitter ett tvåkanals tidur från Clas Ohlson som styr belysningen hos hönorna samt lucköppnaren.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man drar INTE tre kablar genom en tätning.

Protte
ekdahl

Inlägg av ekdahl »

Nu är ju den här inomhus i ett torrt & rent rum (ej i samma rum som hönsen), så det känns som att tätheten är av underordnad betydelse...

Men men, tack för påpekandet. Ska tänka på det nästa gång!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Luckan kan låsas med någon sprint som skruvas in eller skjuts in med elektromagnet. Eller roteras in med elmotor. Luckan kan också utföras så att den lyfts uppåt-utåt.

Motvikt minskar behövd motoreffekt.

En magnet på varsin sida och halleffektsensor kan användas för att detektera när luckan är i sina ändlägen. Med H-brygga kan man använda vanlig DC motor.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Ang. med att hålla katt och räv ute, här är en lucka med "racoon latch" som kanske kan vara nåt...

Skriv svar