rh-givare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: rh-givare?

Inlägg av AndersG »

Tror nog att en givare i ett hålrum kommer att ge en bra indikation av fuktkvoten i det omkringliggande materialet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det beror på material, problemet är att vid relativt små fuktkvoter kan man nå 100% rH i ett litet uttrymme, även vid fullständigt normala och oskadliga fuktkvoter.

Om man vill mäta fuktkvot i byggnadsmaterial, behöver man dels veta vilken fuktkvot som är normal för materialet i fråga, därefter får man välja mätmetod.
Enklaste givartypen är två dubbar som trycks i materialet, exakt vilken mätmetod, resistans, kapacitans etc, får man nog leta reda på, lämpligen genom att studera befintliga instrument.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Det visste jag ej. I mitt tänkta fall (bastu) så skulle det dock vara ett större utrymme.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då är det ju ett rum.

Nåväl, problemet är att luftens förmåga att adsorbera vattenånga är starkt temperaturberoende.
Vad som händer när man till exempel borrar ett hål i ett betonggolv, och sätter en rH-givare i hålet och pluggar igen är att ånga kommer att vandra från byggnadsmaterialet till luften (eller vice versa) till dess att ett jämnviktstillstånd råder, detta jämnviktstillstånd är extremt temperaturberoende, vilket får till följd att samma fuktkvot kan ge helt olika mätningar beroende på temperaturen i hålet.
Om man kan kompensera för detta, dels genom att mäta temperaturen och har tabeller över vattenångans diffusion vid olika temperaturer osv för det berörda byggnadsmaterialet, då kan man mäta rH och räkna fram fuktkvoten.

I trämaterial till exempel är det lättaste sättet att mäta fuktkvot genom att mäta resistansen mellan två punkter, då denna följer fuktkvoten nästan linjärt, det samma gäller i princip också betong mm, ofta använder man växelspänning för att undvika migration/polarisering.
En annan variant är att låta materialet vara en del i en svängningskrets, då kapacitans mm ändrar sig vid olika fuktkvoter.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

AndersG skrev:
HIH4000 går ända till 0% Rh hyffsat linjärt medans många billiga kapacitiva Rh mätare är både olinjära inom sitt aktiva område och många av dessa bottnar vid Rh under 15 - 20% Rh
Jo, den temp/Rh mätare vi har på kontoret lägger av vid 20% RH på vintern.
Vad är problemet med att mäta rh inom extremområden? Mina trådlösa RH-givare från CO mäter inte över 95 % och har även en undre gräns som jag inte minns för tillfället. (När den sänder 96 % rh visar mottagarenheten 'HI'

Vad gäller kalibrering hävdar min favorit-ingenjör på jobbet (Per-Olof Larsson, Hörselkliniken på Huddinge sjukhus) att de hårhygrometrar vi har där kan kalibreras på 100 %-nivån genom att vira in dem i en blöt handduk och låta dem ligga där <en lämplig tidsperiod som jag inte minns>.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att jag skrev just så på förra sidan angående hårhygrometrar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jadler skrev:
AndersG skrev:
HIH4000 går ända till 0% Rh hyffsat linjärt medans många billiga kapacitiva Rh mätare är både olinjära inom sitt aktiva område och många av dessa bottnar vid Rh under 15 - 20% Rh
Jo, den temp/Rh mätare vi har på kontoret lägger av vid 20% RH på vintern.
1: Vad är problemet med att mäta rh inom extremområden? Mina trådlösa RH-givare från CO mäter inte över 95 % och har även en undre gräns som jag inte minns för tillfället. (När den sänder 96 % rh visar mottagarenheten 'HI'

2: Vad gäller kalibrering hävdar min favorit-ingenjör på jobbet (Per-Olof Larsson, Hörselkliniken på Huddinge sjukhus) att de hårhygrometrar vi har där kan kalibreras på 100 %-nivån genom att vira in dem i en blöt handduk och låta dem ligga där <en lämplig tidsperiod som jag inte minns>.

1: det beror dels på själva givarens konstruktion och använd metod om den kan mäta noga i 'ändlägena', dels i ditt fall så verkar den ha gått i ändan på använd AD-omvandlare, bottnar och kan inte visa spänningen utanför dess inområde helt enkelt - eller så har man en mjukvarugräns även här för att sensorn börja bli för onoggrann.

2: Beror på önskad nogranhet man vill ha på sina 100% Rh - när man ligger så nära 100% Rh så räcker det med delar av någon grad skillnad i testkammaren (handuken) på olika ställen (pga. olika stark avdunstning på olika delar av handduken och därmed olika temperaturer) + egenuppvärmningen av sensor om den är av elektrisk modell för att den verkliga Rh värdet sjunker till 99 - 98% och därför säger man aldrig 100% fuktighet när man 'kalibrerar' i fuktig trasa/handuk.

Det har också att göra med fukt som är uppsugen i handuk inte är 100% 'vått' om den inte är rinnande blöt med fri, saltfri vattenspegel mellan texturfiberna.

salt-kalibrering arbetar med att göra 'vattenytan' i den fuktade saltet torrare genom att saltet i sig tar plats i vätskan och därmed lägre ångtryck på vattenytan och Rh-faktorn är väldigt konstant för ämnet även om temperaturen åker upp eller ner ett antal grader.

Skall man få till 100% Rh och utan kondens på sensorelementet så krävs det närmast labratorieutrustning och kanske kalibreringsuppkopplingen (handuken) i en termos med kontrollerad temperatur i alla delar.

men nöjer man sig med noggranheten som handukskalibrering ger för '100% Rh' så bör man åtminstone ha (den väl uppblötta) handuken med sensorn stoppad in i plastpåse, knytas till och låta ligga i några timmar på dragfri plats - får man kondens på insidan påsen även efter temperaturutjämning så har man problem med ojämn temperatur med olika fukthalter på olika nivåer i påsen eftersom man får destillation...
Skriv svar