Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor
VFD=Frekvensomriktare, du måste ha en VFD/Frekvensomriktare som kan hantera CT-drift, om du nu behöver det.
Driftsfallen kan förklaras så här:
Normal drift (fan vet vad de kallar det för): Momentet följer varvtalet, dvs lågt varvtal = lågt moment, vanligt för fläktar och pumpar, eftersom dess momentbehov följer varvtalet.
CT-Drift dvs Konstant vridoment, frekvensomriktaren styr motorn så att motorns vridmoment är konstant utmed hela varvtalet, vanligt vid drift av kompressorer mm.
Tredje driftfallet är Konstant effekt, omriktaren styr motorn så att axeleffekten är konstant utmed varvtalet, vilket innebär högt moment vid låga varvtal och lågt moment vid högt varvtal .
Ju dyrare omriktaren är, desto mer klarar den av.
Driftsfallen kan förklaras så här:
Normal drift (fan vet vad de kallar det för): Momentet följer varvtalet, dvs lågt varvtal = lågt moment, vanligt för fläktar och pumpar, eftersom dess momentbehov följer varvtalet.
CT-Drift dvs Konstant vridoment, frekvensomriktaren styr motorn så att motorns vridmoment är konstant utmed hela varvtalet, vanligt vid drift av kompressorer mm.
Tredje driftfallet är Konstant effekt, omriktaren styr motorn så att axeleffekten är konstant utmed varvtalet, vilket innebär högt moment vid låga varvtal och lågt moment vid högt varvtal .
Ju dyrare omriktaren är, desto mer klarar den av.
Nix bara OEM-priser på de två tre modeller jag använder.tecno skrev:Har du någon prisbild på en VFX48-008?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, ska se vad jag kan hitta i denna djungel av utbudet på VFD:er
Vad tror du om de danfossare jag har liggande?
Dock klarar den lilla inte CT, när är det dags?
Dock klarar den lilla inte CT, när är det dags?
- tecno
- Kontakt:
Nu på stuberten höll jag på att säga.
Den stora du har är lite väl tilltagen även till min svarv med 5hp motor
Den stora du har är lite väl tilltagen även till min svarv med 5hp motor
He He, ska det va så ska det, ju större/tyngre desto bättre ( ialla fall när det gäller bilar, men det gäller väl allt här i livet, eller?)
Jo det är det, vad är du villig att betala? ( den var ruskigt dyr när jag köpte den en gång för 8 år sedan typ).
- tecno
- Kontakt:
Den är fysiskt för stor också så jag tror att jag passar den om den inte lossnar ruskigt billigt.
- tecno
- Kontakt:
Har nu fått tag på en lämplig storlek på frekvensstyrningen. En 3,7kW Mitsubishi A-500 ska få göra jobbet.
Antar att det sättet jag beskrivit nedan gällande inkopplingen bör vara korrekt.
Motorn kommer att stå i 'högvarvs' läget för det mesta men möjligheten finns ju att 'lågvarvs' koppla om så skulle behövas.
Antar att det sättet jag beskrivit nedan gällande inkopplingen bör vara korrekt.
Motorn kommer att stå i 'högvarvs' läget för det mesta men möjligheten finns ju att 'lågvarvs' koppla om så skulle behövas.
- tecno
- Kontakt:
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Dagens jobb
bytte 2st fläktar till servo förstärkarna

Monterade ett service uttag

Monterat EMI filter + Frekvensomriktare

Efter att allt monterat och klart slog jag på strömmen och allt OK, VFD:s display var det liv i så jag slog av huvudströmbrytaren och PANG så löste jordfelsbrytaren.
OK, nytt försök men se då räckte det med att slå på huvuströmbrytaren så löste jordfelsbrytaren
Avaktiverade Q1 vs huvud kontaktorn till motor kretsen och allt OK så felet måste ligga efter dvs endera EMI filtret eller VFD:n.
Någon som kan sia om vad som skulle kunna ställa till detta?
bytte 2st fläktar till servo förstärkarna

Monterade ett service uttag

Monterat EMI filter + Frekvensomriktare

Efter att allt monterat och klart slog jag på strömmen och allt OK, VFD:s display var det liv i så jag slog av huvudströmbrytaren och PANG så löste jordfelsbrytaren.

OK, nytt försök men se då räckte det med att slå på huvuströmbrytaren så löste jordfelsbrytaren

Avaktiverade Q1 vs huvud kontaktorn till motor kretsen och allt OK så felet måste ligga efter dvs endera EMI filtret eller VFD:n.
Någon som kan sia om vad som skulle kunna ställa till detta?
Du kan inte ha jordfelsbrytare ihop med en omformare, för höga läckströmmar.
- tecno
- Kontakt:
Inga problem i min svarv med en VFD modell Ä
Men du sa ju att JFB'n löste ut, det beror på höga läckageströmmar i omformarens RFI-filter, vilket man inte kan göra nånting åt, bara att acceptera.