Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Ha! Jag känner mig som en riktig nybörjare nu igen, klart det är så.
Tänkte bara inte i dom banorna att det faktiskt är en led och inte bara en vanlig ingång.
Schemat börjar bli riktigt klart nu, måste bara bestämma mig hur jag ska göra med fläkten, sklle hellst vilja ha den på PWM också, så man kan köra långsamt under drift för att få lite cirkulation. Men då måste jag dela pinne med SPIn, och det har jag ingen lust med...
Edit: Vart tusan hittar ni 20mA?
Tänkte bara inte i dom banorna att det faktiskt är en led och inte bara en vanlig ingång.
Schemat börjar bli riktigt klart nu, måste bara bestämma mig hur jag ska göra med fläkten, sklle hellst vilja ha den på PWM också, så man kan köra långsamt under drift för att få lite cirkulation. Men då måste jag dela pinne med SPIn, och det har jag ingen lust med...
Edit: Vart tusan hittar ni 20mA?
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
(här kommer mitt inlägg - nu i rätt tråd):
Om du använder resetingången (pinne1) på AVR:en som ingång så kan du inte programmera om processorn. Om du ändå startar programmeraren så går reset låg och du kortsluter utgången på differentialförstärkaren.
Det är bättre du använder en pinne som inte används till något annat, t.ex. ADC2 (pinne 3) som ingång från sensorn och kopplar optotriacen till t.ex. PB3 istället och fläkt-transistorn till PB2. Att fläkt-transistorn delar pinne med sck gör inte så mycket eftersom du har ett basmotstånd där. Basmotstånd måste du ha där; t.ex. 4.7 kΩ, och en frihjulsdiod för fläkten (en vanlig diod kopplad "baklänges" över fläktens poler för att inte skapa kraftiga spänningsspikar som förstör transistorn, som tål samma ström som fläkten drar.)
Jag vet inte hur mycket ström din fläkt drar, men klarar den verkligen av att drivas av USB-uttaget? Du bör i alla fall ha en större kondensator mellan + och - (minst 10µF) för att ta bort störningar från fläkten. Ska du köra PWM även på fläkten, eller är det en "on/off"-funktion du ska ha där?
Om du använder resetingången (pinne1) på AVR:en som ingång så kan du inte programmera om processorn. Om du ändå startar programmeraren så går reset låg och du kortsluter utgången på differentialförstärkaren.
Det är bättre du använder en pinne som inte används till något annat, t.ex. ADC2 (pinne 3) som ingång från sensorn och kopplar optotriacen till t.ex. PB3 istället och fläkt-transistorn till PB2. Att fläkt-transistorn delar pinne med sck gör inte så mycket eftersom du har ett basmotstånd där. Basmotstånd måste du ha där; t.ex. 4.7 kΩ, och en frihjulsdiod för fläkten (en vanlig diod kopplad "baklänges" över fläktens poler för att inte skapa kraftiga spänningsspikar som förstör transistorn, som tål samma ström som fläkten drar.)
Jag vet inte hur mycket ström din fläkt drar, men klarar den verkligen av att drivas av USB-uttaget? Du bör i alla fall ha en större kondensator mellan + och - (minst 10µF) för att ta bort störningar från fläkten. Ska du köra PWM även på fläkten, eller är det en "on/off"-funktion du ska ha där?
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Först: Tack så jätte mycket alla för all hjälp! Man lär sig så länge man lever : )
Fläkten är bara på 1W, så det är inga problem, det har jag tänkt på.
Angående pinnarna så är grejen att jag tänker använda bussen även när jag kör ugnen för att föra över data till en PC med, därför kan jag inte koppla hur som helst. Kanske måste ge mig och fixa en större µC helt enkelt...
Edit:Angående fläkten så har jag inte hunnit fixa avkopplingar till den då jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra.
Fläkten är bara på 1W, så det är inga problem, det har jag tänkt på.
Angående pinnarna så är grejen att jag tänker använda bussen även när jag kör ugnen för att föra över data till en PC med, därför kan jag inte koppla hur som helst. Kanske måste ge mig och fixa en större µC helt enkelt...
Edit:Angående fläkten så har jag inte hunnit fixa avkopplingar till den då jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Så, nu har jag valt en lite större µC så jag har möjlighet att köra fläkten med PWM också.
Ser allt vettigt ut? Är dioden åt fel håll?
brodrostKontroller.png
--------------------
Ändrade bilden till en länk. Max 700 pixlar i bredd tack!
//Jimmy
--------------------
Ser allt vettigt ut? Är dioden åt fel håll?
brodrostKontroller.png
--------------------
Ändrade bilden till en länk. Max 700 pixlar i bredd tack!
//Jimmy
--------------------
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Lägg till en 10 µF elektrolyt på +5V ingången förutom den existerande 0,1 µF.
Skyddsdioden till fläkten är felvänd.
Skyddsdioden till fläkten är felvänd.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4750
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Om man nu skall vara lite grinig...
Kör man en brödbit i en brödrost så brukar det framträda ganska tydliga linjer av brunt på brödet där
just värmeelementet passerar.. Sen har man ljusare mellanrum. Du lär väl få en liknande värmespridning på
ditt kort? . D.v.s. vissa komponenter kan lodet precis smälta medans andra blir .. tja "rostade"
Har du kört en grillning och konstaterat att det funkar? alltså utan reglering.
Swech
Kör man en brödbit i en brödrost så brukar det framträda ganska tydliga linjer av brunt på brödet där
just värmeelementet passerar.. Sen har man ljusare mellanrum. Du lär väl få en liknande värmespridning på
ditt kort? . D.v.s. vissa komponenter kan lodet precis smälta medans andra blir .. tja "rostade"

Har du kört en grillning och konstaterat att det funkar? alltså utan reglering.
Swech
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Vet att flera andra har provat, jag tänker dessutom att min fläkt ska gå lite under "rostning" för att sprida värmen lite bättre iaf, men klart det kommer att bli lite ojämt. Men inget som stört andra vad jag vet.
blueint, har satt en konding på 5V vid fläkten. Ska vända på dioden.
Btw, vad för diod bör man ha? Räcker det med en vanlig eller ska man ha en schottky?
blueint, har satt en konding på 5V vid fläkten. Ska vända på dioden.
Btw, vad för diod bör man ha? Räcker det med en vanlig eller ska man ha en schottky?
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Konding vid matning till alltihop........
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Jo, men det är ju samma ledning, men du kanske menar att jag ska lägga till en till?
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Ja, en till.
Saknas fortfarande basmotstånd till transistorn. 1k < R < 10k
Personligen hade jag kanske valt 150 eller 180 ohm på R7 , men det funkar säkert bra ändå.
Nej, den är inte felvänd - den är bara ritad uppochner.blueint skrev:Lägg till en 10 µF elektrolyt på +5V ingången förutom den existerande 0,1 µF.
Skyddsdioden till fläkten är felvänd.

Saknas fortfarande basmotstånd till transistorn. 1k < R < 10k
Personligen hade jag kanske valt 150 eller 180 ohm på R7 , men det funkar säkert bra ändå.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Håller med, det blir betydligt enklare att läsa schemat när VDD-pilen dras uppåt, GND nedåt, samt när högre spänningar ligger successivt längre upp i förhållande till jord.
Personligen skulle jag nog kört med spänningsdelaren rakt in i ADC:n. Med 10-bit ADC blir den digitala upplösningen ca 2°C (bättre om man "översamplar"), och jag är tveksam till om den analoga noggrannheten blir bättre utan fyrtrådsmätning.
Personligen skulle jag nog kört med spänningsdelaren rakt in i ADC:n. Med 10-bit ADC blir den digitala upplösningen ca 2°C (bättre om man "översamplar"), och jag är tveksam till om den analoga noggrannheten blir bättre utan fyrtrådsmätning.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Ha! Så jag gjorde nått rätt iaf : p
Hmm, ADCn är ju faktiskt 10bitar, det har du rätt i, även om den sista biten inte är mycket att räkna med egentligen.
2 grader är ett absolut minimum i upplösning. Är lite osäker på huhr jag ska göra nu, men om du säger att det inte kommer att bli bättre att förstärka upp för att få ett bättre intervall får jag väl tro på det då : p
Hmm, ADCn är ju faktiskt 10bitar, det har du rätt i, även om den sista biten inte är mycket att räkna med egentligen.
2 grader är ett absolut minimum i upplösning. Är lite osäker på huhr jag ska göra nu, men om du säger att det inte kommer att bli bättre att förstärka upp för att få ett bättre intervall får jag väl tro på det då : p
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Hur bra precision på temperatursensorn behöver man i detta sammanhang egentligen?
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Bra fråga, gissar att 2 grader är dugligt, men om man inte kan lita på sista biten blir det ju lite annorlunda..
Men det blir ju billigare utan en instrumentförstärkare : )
Men det blir ju billigare utan en instrumentförstärkare : )
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Jag skrev ju vad jag personligen skulle gjort, baserat på min tro, vilken ju kan vara fel. Gör som du själv vill.
Jag resonerade såhär att operationsförstärkaren har flera motstånd kring sig, vilka har begränsad precision. Om t.ex. förstärkningsmotståndet ligger en bit ifrån angiven resistans kommer det resultera i ett procentuellt fel. Felet skapar liten absolut skillnad vid låga temperaturer, men större absolut skillnad vid höga temperaturer. Operationsförstärkaren är inte perfekt. Ledningar och kontakter har en okänd och varierande resistans. Omgivningstemperaturen får alla komponenter att ändra sig lite.
Ovanstående kan förmodligen kompenseras bort genom att kalibrera mot kända temperaturer. Så om den kalibreras blir förmodligen precisionen och upplösningen överlägsen att koppla direkt till ADC.
USB-spänningen som används som referens är inte 5V. Om USB-spänningen tas från datorns 5V kan den variera ganska mycket, typ över 0,1V. Fast eftersom spänningsdelaren till PT1000 använder samma spänning som ADC:n borde variationer påverka väldigt lite.
EDIT: Om du kollar databladen och räknar lite borde du kunna komma fram till hur bra precision den får utan kalibrering. Jag har inte räknat alls, utan bara gjort en grov bedömning.
Jag resonerade såhär att operationsförstärkaren har flera motstånd kring sig, vilka har begränsad precision. Om t.ex. förstärkningsmotståndet ligger en bit ifrån angiven resistans kommer det resultera i ett procentuellt fel. Felet skapar liten absolut skillnad vid låga temperaturer, men större absolut skillnad vid höga temperaturer. Operationsförstärkaren är inte perfekt. Ledningar och kontakter har en okänd och varierande resistans. Omgivningstemperaturen får alla komponenter att ändra sig lite.
Ovanstående kan förmodligen kompenseras bort genom att kalibrera mot kända temperaturer. Så om den kalibreras blir förmodligen precisionen och upplösningen överlägsen att koppla direkt till ADC.
USB-spänningen som används som referens är inte 5V. Om USB-spänningen tas från datorns 5V kan den variera ganska mycket, typ över 0,1V. Fast eftersom spänningsdelaren till PT1000 använder samma spänning som ADC:n borde variationer påverka väldigt lite.
EDIT: Om du kollar databladen och räknar lite borde du kunna komma fram till hur bra precision den får utan kalibrering. Jag har inte räknat alls, utan bara gjort en grov bedömning.