Klocka med Nixierör - hört det förut?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Norpan

Re: Klocka med Nixierör - hört det förut?

Inlägg av Norpan »

Två 4508:or borde göra vad du vill, om man bara kan fixa till dina mux-signaler så de bara är en puls, helst mitt i bcd-signalerna.
Eller några 4514 eller 4515 och många MPSA42 om du inte vill krångla med drivkretsarna.

Det verkar vara en separat klockingång till multiplexningen i klockkretsen så man borde kunna få till en klockkoppling med en extrapuls mellan muxklockningarna och ha den till att klocka latcharna med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

4508 använde jag i min Cosmac ELF, vill jag minnas. Hade den(kan jag kolla själv) separata strobingångar till respektive nibble? :humm:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dual 4-bit, såg det när jag lade en sådan i BHIABs kundkorg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tänk bara på att K155ID1 är en standard TTL. 4508 kan sänka (enligt Texas datablad) garanterat 0.5mA och typiskt 1mA vid 5V Vdd och 0.4V ut. Det kommer antagligen att fungera, men skall man vara riktigt noga är det inte OK.

Är Du medveten om att den gamla fossilen Du tänker bygga kring är en PMOS-krets? Har Du kollat upp om den är kompatibel med övrigt utan behov av nivåskift? Vill minnas att det inte är en 5V-krets, men är osäker. Hur som helst, bäst att kolla.

Edit: Kollade databladet. Drivspänningen är 11 till 19V. Står inget om utnivåer, bara strömmar. Tänk också på att det är Vss som är den positiva spänningen och samtidigt referensnivå. Vdd är minus. Visst är det väl härligt med gammal PMOS...

Det enkla alternativet till allt detta elände är t.ex. en 28-pin PIC och 6 x K155ID1. Du behöver 20 utgångar för att driva dessa när det är en klocka och Du accepterar att endast kunna visa de erfoderliga siffrorna i respektive positon. Tror det blir enklare att tänka om och dessutom lära sig något nytt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror jag (nästan) är medveten om detta eländes elände ... När projektet väl kommer igång får jag titta på alla dessa snaskiga detaljer och kanske i värsta (bästa?) fall multiplexa rören.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett tips är väl att kolla att klockkretsen har 24-timmars-läge. Visst, 12-timmarsvisning kan väl vara okej men jag skulle nog valt nån annan lösning för att slippa 12-timmars-visning...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tror den har det .. kanske.
Skriv svar