Rörstegs bygge. Hjälp!!
Re: Rörstegs bygge. Hjälp!!
förlåt men jag är ute på djup vatten. hoppas du orkar med min korkade frågor. jag är som sagt väldigt ny på de här med rör.
jag tar o beskriver hur varje pinne på el84 är kopplad. jag kan tyvärr inte själv avgöra om den är kopplad som triod/pentod/UL
pin1: nc
pin2: signal ingång
pin3: till jord via 270ohm
pin4: glöd
pin5: glöd
pin6: nc
pin7: till 256V via utgång trafons primär
pin8: nc
pin9: nc
Nedan klipper jag in anvisningen om hur man skall koppla men jag har nog inte förstått helt. Min önskan är att köra steget i triod
The input Signal is routed via the Potentiometer to the Gate of the Preamp-Tube. You can use C13/14 approximately 100pF optionally in case of RF instability.
A Double Triode ECC88/6DJ8 or ECC82 aplifies the input Signal and feeds it via C7/C8 to the Main Tubes.
depending on your Input Stage you must set the Jumper Wires on the PCB for correct heating Voltage, as some Tubes (ECC82) must have their Filaments in Parallel.
Suggested Cathode Resistors for EL84/6BQ5:
-Pentode Circuit Screen Grid at B+ Potential Ua=Ug2=250V Output Transformer 5.2kOhm
Kathode Resistor 135Ohm
Idle Current 48mA
-Ultralinear Screen Grid connected to UL tap of Output Transformer Output Transformer with UL-Tap required
-Triode Screen Grid connected to Plate Ua=250V Output Transformer 3.5kOhm Cathode Resistor 270Ohm
Idle Current 34mA
Selecting different modes of operation:
Triode Mode:
For Pseudo-Triode Mode the Screen grid is connected to the Plate, often through a 100-1000 Ohm resistor. The PCB allows for this Mode by means of soldering in jumper wires to the Pads left of the Tube Sockets.
The Cathode resistor for this Mode has to be 270 Ohms, the output Transformer is connected to X5/3 (plate Voltage) and X5/2 (Plate/Anode) resp. X6/3 and X6/2 for the second channel
X5/1 and X6/1 is left unconnected.
jag tar o beskriver hur varje pinne på el84 är kopplad. jag kan tyvärr inte själv avgöra om den är kopplad som triod/pentod/UL
pin1: nc
pin2: signal ingång
pin3: till jord via 270ohm
pin4: glöd
pin5: glöd
pin6: nc
pin7: till 256V via utgång trafons primär
pin8: nc
pin9: nc
Nedan klipper jag in anvisningen om hur man skall koppla men jag har nog inte förstått helt. Min önskan är att köra steget i triod
The input Signal is routed via the Potentiometer to the Gate of the Preamp-Tube. You can use C13/14 approximately 100pF optionally in case of RF instability.
A Double Triode ECC88/6DJ8 or ECC82 aplifies the input Signal and feeds it via C7/C8 to the Main Tubes.
depending on your Input Stage you must set the Jumper Wires on the PCB for correct heating Voltage, as some Tubes (ECC82) must have their Filaments in Parallel.
Suggested Cathode Resistors for EL84/6BQ5:
-Pentode Circuit Screen Grid at B+ Potential Ua=Ug2=250V Output Transformer 5.2kOhm
Kathode Resistor 135Ohm
Idle Current 48mA
-Ultralinear Screen Grid connected to UL tap of Output Transformer Output Transformer with UL-Tap required
-Triode Screen Grid connected to Plate Ua=250V Output Transformer 3.5kOhm Cathode Resistor 270Ohm
Idle Current 34mA
Selecting different modes of operation:
Triode Mode:
For Pseudo-Triode Mode the Screen grid is connected to the Plate, often through a 100-1000 Ohm resistor. The PCB allows for this Mode by means of soldering in jumper wires to the Pads left of the Tube Sockets.
The Cathode resistor for this Mode has to be 270 Ohms, the output Transformer is connected to X5/3 (plate Voltage) and X5/2 (Plate/Anode) resp. X6/3 and X6/2 for the second channel
X5/1 and X6/1 is left unconnected.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Skärmgallret, pin 9, måste anslutas någonstans. Antingen lägger du upp den till anoden och då får du ett triodkopplat slutsteg med lägre effekt men "bättre" ljud, eller kopplar du den (via motstånd på 100 Ohm) till B+ (matningsspänningen) och får ett pentodsteg med högre effekt, eller lägger du det till skärmgalleruttaget på trafon - UltraLinjär och får en kompromiss - hög effekt, låg distortion.
Notera att anvisningarna meanr på att diu ska ändra katodmotståndet också.
Notera att anvisningarna meanr på att diu ska ändra katodmotståndet också.
alright nu börjar det klarna lite. ska prova under eftermiddagen. Ultralinjär kan jag inte använda eftersom man måste väl ha ett mittuttag på trafon och det har jag inte.
Så triod väljer jag i såfall. Då ska jag i princip bara koppla ihop pinne 9 med 7, direkt utan ngn resistor?
Så triod väljer jag i såfall. Då ska jag i princip bara koppla ihop pinne 9 med 7, direkt utan ngn resistor?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Triod är trevligt.
Vad som händer med gallret oanslutet är att det plockar åt sig elektroner och till slut har du så stor laddning att elektronströmmen mot anoden bromsas och du får ingen ström att gå igenom.
Vad som händer med gallret oanslutet är att det plockar åt sig elektroner och till slut har du så stor laddning att elektronströmmen mot anoden bromsas och du får ingen ström att gå igenom.
Ahh fick liv i den till slut, ljuvligt. Fick koppla om den till pentod då den gav för lite effekt helt enkelt. Kommer i framtiden ha en switch så att jag kan koppla om mellan triod/pentod.
Nästa problem jag måste ta tag i är att ena kanalen verkar ge ca dubbla förstärkningen på högre volym. Jävligt skumt då jag har "identiska" komponenenter.
Provade sätta in en extra potentiometer precis efter volým poten på den kanalen som jag trodde förstärkte mer. Nu kunde jag dämpa den kanalen som redan var lägre. Sätter poten på den andra kanalen och fortfarande är det den lägre kanalen som dämpas. Mycket märkligt men jag får kolla efter mer noga. hhmmmm skumt iaf.
Vad kan orsaken vara att förstärkningen är så olik. Ljudet är för bra och inget som klipper det är bara Vpp nivån som skiljer sig mellan kanalerna.
Nästa problem jag måste ta tag i är att ena kanalen verkar ge ca dubbla förstärkningen på högre volym. Jävligt skumt då jag har "identiska" komponenenter.
Provade sätta in en extra potentiometer precis efter volým poten på den kanalen som jag trodde förstärkte mer. Nu kunde jag dämpa den kanalen som redan var lägre. Sätter poten på den andra kanalen och fortfarande är det den lägre kanalen som dämpas. Mycket märkligt men jag får kolla efter mer noga. hhmmmm skumt iaf.
Vad kan orsaken vara att förstärkningen är så olik. Ljudet är för bra och inget som klipper det är bara Vpp nivån som skiljer sig mellan kanalerna.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kanonbra! hade du haft ett par trafar med UL-uttag hade du haft en trevägsswitch och kunnat utröna hur UL fungerar.Ahh fick liv i den till slut, ljuvligt. Fick koppla om den till pentod då den gav för lite effekt helt enkelt. Kommer i framtiden ha en switch så att jag kan koppla om mellan triod/pentod.
Varifrån kommer trafarna? Vill du testa något annat kan du beställa ett par enkla SE-trafar med UL-tapp och bygga något annat kul med de har.
Så här ser, förresten triodkoppling ut med skärmgallret kopplat till anoden.

Pentodkopplingen har skärmgallret kopplat till B+.

Och UL-koppling har skärmgallret kopplat till ett UL-uttag på trafon.

Haha då har jag ändå lyckats koppla fel. Jag har kopplat som pentod men jag har lagt 100ohm i serie....
trafona är från ebay och är ngn noname kina skit.De är nog inte av bästa kvaliten. OM jag höjer ljudet utan att ansluta högtalare så känner jag att det kittlar i fingrarna om jag tar på trafonas metallhölje.
De är nog inte helt perfekt isolerade....
En fråga til ang den ojämna förstärkningen. är det katodmotståndet på EL84an som bestämmer förstärkningen.
trafona är från ebay och är ngn noname kina skit.De är nog inte av bästa kvaliten. OM jag höjer ljudet utan att ansluta högtalare så känner jag att det kittlar i fingrarna om jag tar på trafonas metallhölje.
De är nog inte helt perfekt isolerade....
En fråga til ang den ojämna förstärkningen. är det katodmotståndet på EL84an som bestämmer förstärkningen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nejfan, det är rätt!!! Låt motståndet sitta, det sparar röret - se bara till att det är lite effektivt - 1..2W.Jag har kopplat som pentod men jag har lagt 100ohm i serie
Det var inkopplingen av skärmgallret jag ville visa.
Så nu har jag haft lite mer tid över att kolla på steget. Den funkar bra förutom att enda kanalen som sagt förstärker mer. Har kollat med scopet och det verkar som att det är i försteget som förstärkingen är olika. Det är inte dubbla amplituden utan snarare ca 20-30%. Det verkar även vara lite olinjärt. OM jag ställer volympoten ca 10-20% av max så låter det lika mycket i båda högtalarna. Har jag MAX ljudvolym så låter det oxå lika. Annars är som sagt ena kanalen mer förstärkt.
Har mätt upp alla motstånded som sitter runt försteget och det är nästnintill lika. Har även mätt upp dc spänningarna men där skiljer det sig lite. Kan detta vara orsaken till ojämn förstärkning. Men varför får jag olika späninngar/förstärkningar när motstånden är lika. Har även bytat förstegs röret med samma resultat.
länken nedan visar uppmätta DC spänningar runt försteget.
http://www.ladda-upp.com/bilder/30196/r-C3-B6rsteg
Har mätt upp alla motstånded som sitter runt försteget och det är nästnintill lika. Har även mätt upp dc spänningarna men där skiljer det sig lite. Kan detta vara orsaken till ojämn förstärkning. Men varför får jag olika späninngar/förstärkningar när motstånden är lika. Har även bytat förstegs röret med samma resultat.
länken nedan visar uppmätta DC spänningar runt försteget.
http://www.ladda-upp.com/bilder/30196/r-C3-B6rsteg
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Har du butt/växlat allt som går att byta/växla utan att ta fram lödkolven igen?
tyvärr ja... alla rör, ingångssignaler samt även provat att koppla en extra pot på den kanalen som förstärker mest men inte det hjälpte vilket gör mig total konfunderad
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tycker att ECC82 verkar ha lite snålt om anodspänning. Skulle kunna vara så att de rören ligger i en tokig arbetspunkt, jag misstänker på gränsen av det undre "knät". Du skulle kunna experimentera litet med anodmotstånden och katodmotstånden och se om det blir bättre. Jag skulle nog vilja ha i allafall det dubbla på anoden, kring 100volt. Kolla vad som händer om du halverar anodmotstånden och dubblar katomotstånden.
Det verkar ju som om du kollat värden på motstånd och i allmänhet gått igenom bygget och letat efter eventuella felkopplingar, då får man nog börja tänka i banorna att konstruktionen i sig kan vara fel.
/Oskar
Det verkar ju som om du kollat värden på motstånd och i allmänhet gått igenom bygget och letat efter eventuella felkopplingar, då får man nog börja tänka i banorna att konstruktionen i sig kan vara fel.
/Oskar