Kraftiga LED-lampor för E27, hur svårt kan det vara?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
blueint
Kontakt:

Re: Kraftiga LED-lampor för E27, hur svårt kan det vara?

Inlägg av blueint »

Under 50V slipper man behörighetskraven. Försäkringsbolagen kräver dock "fackmannamässigt utfört".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

lgrfbs: Det är ungefär så jag har tänkt. :)
Hittade inga mått på den sajten, men de ser mindre ut än mina som kommer bli ca 1,2m långa och ca 6cm breda. Sedan har jag tänkt montera in servon så att man enkelt kan ändra ljusbilden beroende på vad man gör. Det hela kommer anslutas till mitt lågspänningsnät.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jimmy, Vad är det för lågspänningsnät du satt ihop? *nyfiken* :)
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Varför finns det inte lyspulverfria urladdningslampor för hemmabruk? Det finns ju Xenonlampor utan kvicksilver. Verkningsgraden ligger väl närmare 100 lumen/watt (drivenhet ej medräknat) för dem? De verkar ganska vanliga i offentlig belysning såsom butiker. Kostar väl pengar :roll:
xxargs

Inlägg av xxargs »

HF och switchande krafter stör radio så mycket att frekvenser under 300 MHz är i stort sett oanvändbart numera i storstäder om man inte gödslar på med jätteeffekt som 1 MW ERP för FM-radio mm - handapparater som fungerade i 2-3 mils räckvidd förut fungerar bara några km numera... mycket tack vare alla lågenergilampor med HF-don sittande precis överallt och stör mottagarna.

En en switchad apparat kan sända upp till 60 dBµV/m på en meters avstånd och fortfarande vara laglig enligt EN 55022 class A (gammalt papper jag tittade på - kan ha ändrats) och går man med en comradio i närheten så blir den mottagaren komplett blockerad av störningen så länge basstationen utifrån inte läcker in med minst 10 dB starkare signal än störningen.

detta var inte så stort problem en gång i tiden när switchade aggregat var relativt få och blockering avtog till omärklig nivå på 20 - 100 meters avstånd från apparaten på några speciella platser - men nu sitter en energisparlampa, dator, microkontroller etc. med switchad omvandlare någonstans inom några meter var man än går någonstans - RF-mässigt är det rena lutzendimman nu det är därför man nu måste gå intill bilen innan fjärrlåset reagerar i städerna - medans ute på landet kan man styra från 30 meter avstånd etc.

En lysrör med drosselballast stör inte radio. punkt, en transformatorströmförsörjning med linjär reglering stör heller inte radio. switchade aggregat kan också byggas för att vara störningsfria men det är dyrt - en 50:- aggregat kostar kanske 500:- istället och blir tung av alla ferritfilter och skärmningar som måste in överallt. så konsekvensen av detta är att för att kunna sälja billiga strömförsörjningar så 'smutsar' man hela RF-spekrat från närmast likström till i allafall tydligt märkbart en bit över 300 MHz för att det inte syns direkt - men märks som funktionsfel då och då i trådlös utrustning och man ser inte att det har att göra med energispalampan för 19.90:- hos jula, clas i sjön, biltema och all livs och fackhandel mm. - utvält i miljoner exemplar och monterat precis överallt, som är orsak till detta...

Att gå över till LED från lysrör kommer inte att förändra situationen då man fortfarande kommer att montera in den billigaste möjliga switcande omvandlare som sprider RF-skräp - nu dessutom sladdarna till själva LED som antenner...

och LED kan drivas av drossel-transformator-lösning på precis samma sätt som dom gamla lysrören om det är kvicksilvret man vill ha bort ur cirkulationen - det behöver inte alltid vara switchat...

Jag har inte något emot switchat som sådan - utan hur dessa implementeras i miljarder exemplar idag tack vare ur radiomässig synpunkt alldeles för slapphänta EMC-regler där man tex tillåter spreadspectrum på oscillatorn till switcharen och istället för att störa på några radiofrekvenser och man tvingas toppa in några filter för att ta bort dessa, så kör man med spreadspekrum - skippar filtren då nivå hamnar precis under gränsen och så dödar man hela radioband istället... .
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej, drossel/transformatorlösning är inte en framkomlig väg för LED som ersättare till lysrör, tro mig jag har jobbat mer än heltid med det problemet det senaste halvåret...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

limpan4all, Vad är problemställningen du ska lösa?
xxargs

Inlägg av xxargs »

i vilket avseende - i energieffektivitet så håller jag med - men om det blockerar radion för räddninsstyrkorna vid en olycka så är läget annorlunda... i tåg och vägtrafiktunnlar så görs sådana val och även praktiska prover ibland mellan HF-don och drosslad belysning för att radiosystemen garanterat skall fungera när det gäller... alltid till gräl på dom som vill ha lysrör med längre utbytestider med HF-don - tills någon förklarar att om inte räddningsmyndigheterna har en fungerande radio i tunneln så öppnas inte tunneln alls och om den inte kan öppnas så behöver man inte bygga tunneln alls - räddningsmyndigheter har alltid vetorätt i sista hand.

spelar ingen roll hur bra radioutrusting man använder om det fylls massa störningar och skit på dess antenningångar från lysrör och annan utrustning.

Det går att göra tystare switchade omvandlare för LED-drift - har själv mätt på en sådan sällsynt fågel för tågbruk och 110 Volt DC-drift - problemet är att dessa är i väldig minoritet i jämförelse med lägsta möjliga prisskräp som trycks ut till massorna

---

Lyrörsdrossel till ikeas golvlampa drar 0.37 Ampere - tar man bort lysröret och ersätter med LED så kanske man måste koppla en sådan till drossel i serie för att kompensera 80 Volt spänningsfallet som röret ger och minskar dessutom strömmen lite - kortslutningsströmmen hamnar då ca 350 mA uppskattninsvis - slänger man in några i serie antiparallellkopplade vita lysdioder (eller mata dioderna via likritarbrygga) i serie så ändrar sig strömmen knappt alls genom drosseln - och så sätter man en faskompenseringskonding på ingången för att nullifiera induktansen mot nätet sett och strömmen kommer att sjunka mycket till att motsvara lampans effektförbrukning. - alternativt sätter man har likriktarbrygga och 20-25 vita dioder i serie i en lysröratrapp och använder i befintlig lysrörsamatur som det är och finns miljoner redan installerade av.

det tråkiga med en sådan lösning är att drosseln har förluster - ganska mycket sådana och kan stå för mer än 25% av lysrörets energiförbrukning.
Senast redigerad av xxargs 24 december 2009, 01:00:28, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

blueint: Ersätta lysrör med LED-rör, trodde det var uppenbart vid det här laget.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

blueint:
"Vad är det för lågspänningsnät du satt ihop? *nyfiken* :)"

Än så länge är det bara en betaversion där jag kör med 2st parallella 12V-ledningar, 5V och 2st separata 1wire-nät. Orsaken till att jag har dubbelt är för att det inte ska bli totalt mörkt och informationslöst om någon av dem (12V eller 1wire-nät) får problem. Den ena 12V-ledningen ska få batteribackup (med bl.a solcell-laddning) och den andra ska eventuellt ökas till 24V. På enheterna jag ansluter har jag bl.a polvändningskydd och överspänningskydd. Spänningsförsörjningen ska även få kortslutningskydd så småningom.
Det är kort sagt kablar överallt i huset. :)

Lite offtopic, men det känns ändå som att LED-belysning, lågspänningsnät och hemautomation hör ihop:
Ett tips är att bygga i etapper. Dvs så att man inte måste ha alla delar klara innan man kan använda systemet. 1wire (ej parasit-matat), någon lämplig spänning och vanligt nätverk är en bra början. Efter planeringen kan det vara bra att dra alla kablar. Sedan kan man bygga en modul i taget när man får lust.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

:jimmy:: Kan hålla med dig om att det ville vara kanon att ha ett sånt hemmanetverk, jag siktar på att skapa ett sånt men med 3 våningar blir det ganska besvärligt, det ska dock bli av.

Jag vill, så småningom, ha möjlighet att styra via nätet, då kan jag slå på utebelysningen, motorvärmer på bilen osv., dels via mobilt bredband och dels via mitt lokala WLAN, allt via min PPC och/eller mina datorer.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

limpan4all, Tänkte på "drossel/transformatorlösning" eller övh strömförsörjningen.

JimmyAndersson, Hur ansluter du enheterna mekaniskt till ledningen?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vill förstås inte gå in på detaljer om exakt vad som är problemen eller hur man går runt dom.
Men lite hintar kan jag nog ge (om man är insatt så är detta självklart och ingen "give away" men kan vara informativt för er andra).
I en lysrörsprofil (26mm ytterdiameter på röret) är det omöjligt att få in en 20W transformator vid 50Hz.
Drosseln (reaktorn i armaturen) är på ca 700mH och har taskig DCR och går rätt lätt i mättnad.
Det finns en specialkrets som är ganska lämplig, Supertex HV9910B eller någon av dess kloner.
Sen är det rätt mycket dimensioneringsproblem kvar, men detta är vad som gäller i stora drag.
Det finns t.ex inga standarddrosslar med "rätt" värden så det blir full-custom.
Just nu så gäller separat drivkort i 1mm FR4, 24st lysdioder på MCB, 120 grader sidvinkel, min 50kh till L70 och ca 20W totalt per 1200mm rör.
Tillverkningsverktyg framtagna för polykarbonatprofil, aluminiumtop och ändstycken (några hundra kSEK i verktyg (inte helt rätt första gången, samt förbättringar)).
Det är trångt att få till dubbelisoleringen men jag tror att jag har lyckats.
Tanken är väl att allt som krävs för CE skall vara klart under jan-2010 så att produktion kan smyga igång så smått.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Några nyckeldata om lgrfbs tips:
Line Input Voltage: 100-290 V AC, North American or European Currents
Color Temperatures: Warm White or Pure Daylight White
Harmonic Factor: Current; 16% Max. Voltage; 19.1% Max.
Ambient Operating Temperature: -35°C to +45°C
Lamp Shell: Polycarbonate Lens/Aluminum Body
Dimensions: Length 1198 mm × Diameter Ø 30 mm
Weight: 0.588 kg
These LED tube lights are currently not dimmable
Lamp warranty: 3 years
Operating life:: White LED 50 000+ hours
Solid construction: UV-Stabilized plastic lens, Aluminum body

LED48T8-288-TPW-001W
4FT 7R
Energy Used: 16.1 W typical, 19.0 W max.
Current: 0,135 A
Efficiency: 83,3 lm/W
Total Lumens: 1342 lm
Total end foot candles: 429 cd
Power factor: > 0,987
CRI: 75
Color temperature: 5000 K
LED Emitting color: Pure white
Full viewing angle: (2\u03b8œ): 110 °

LED48T8-288-SIW-001W
Color temperature: 3000 K

HV9910B is an open loop, current mode, control LED driver
AN-H48 Application Note Buck-based LED Drivers Using the HV9910B

Högfrekvens SMPS är nog vettigt för att lösa den effekten på det utrymmet.
Skriv svar