RobertT´s CNC
Re: RobertT´s CNC
Hmm, om det inte ändrades med att du ändrade active low/high på DIR-pinnen, då är något knasigt. Då kan inte ändringen ha fått någon effekt. På STEP kan det däremot funka i stort sett lika oavsett vilket man valt.
EDIT : Tvåa, igen...
EDIT : Tvåa, igen...
Jag ändrade på både x och y, z axeln ändrade jag inte. Skillnaden blev bara åt vilket håll som den bearbetade ämnet. Vad händer om jag endast ändrar på en av axlarna då? Ja då borde det bli rätt va? eller tänker jag fel? 
edit: jag menade att jag ändrar endast x axeln och låter övriga vara.

edit: jag menade att jag ändrar endast x axeln och låter övriga vara.
ja precis, byter du på båda blir det ju som att vända arbetsytan 180grader, men koordinatsystemet blir ju detsamma mellan axlarna.
Dir har inget med det att göra.
Annars kan du bara byta om ledningarna till den ena spolen på motorn.
Annars kan du bara byta om ledningarna till den ena spolen på motorn.
jojje>>> Jag menade att om man byter DIR high/low på båda axlar kommer de ju vid en förflyttning röra sig likadant i relation till varandra, Ys positiva riktning kommer att ha X positiva riktning på samma sida som innan. Men om man däremot bara byter X HIGH/LOW så kommer ju X positiva sida att ha flyttat till andra sidan om Y-axeln i ett tänkt koordinatsystem. Var jag tillräckligt tydlig nu?
jo men jojje, blir det inte rätt om jag bara byter på x? Nu när jag körde första gången så nollade jag maskinen och den började längst ner i vänster hörn och gick ifrån mig och till höger på ämnet. När jag bytte active low på både x och y blev det precis tvärtom, alltså längst upp till höger, mot mig och till vänster! Byter jag nu enbart på x-axeln borde maskinen starta längst upp till vänster, mot mig och till höger på ämnet.
blev det obegripligt?

Och sen tror jag att du för enkelhetens skull skall konfa maskinen så att du ser det så här når du står framför maskinen:
Det blir lite lättare att visualisera och spänna upp jobb tycker i alla fall jag.
Kod: Markera allt
Y+
|
|
|
|
|
0------------X+
Har faktiskt ingen aning om vad ni menar med X och Y. Det blev lite väl
nu.
Varför inte bara byta ledarna på/till motorn, så funkar allt som det ska.

Varför inte bara byta ledarna på/till motorn, så funkar allt som det ska.
Jag har fått nått oljud i min Kress när jag startar Kressen, I kanske 2 sek. Vad kan det vara? Slut?