ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: ROV

Inlägg av Meduza »

Tja denna var ju rätt brutal:
http://www.supermagnete.de/eng/Q-51-51-25-N

Man vill nog inte ha handen mellan två såna som smäller ihop...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hehe, Där fanns en del att välja på! Priserna är ju helt okej också.

Det är 40 x 10 x 5 mm du har va? typ 20kr stycket, helt okej. Vad går frakten på då?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag köpte nyligen en hel drös magneter därifrån genom jobbet och de är enormt snabba med leverans och bra kommunikation. Så jag rekommenderar er att köpa därifrån.
larsmeijer

Inlägg av larsmeijer »

Jag kommer inte ihåg vad frakten kostade men det var inga stora summor. Snabb leverans också. Dom har en som dom kallar dödsmagneten. Den krossar handen på dig om du får handen mellan den och metall...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Köpte magneter därifrån idag. Frakten var på 9 euro. Inte alls farligt. Och priserna på magneterna var klart godkända. Och paypal tog de också. :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Samköp nån? :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste ha resten av ROVen först... :D

Men, annars, en spontan fundering, någon mer här som funderat närmare kring detta outrunner koncept med yttre statorlindningar i ringar runt propellrar?
Måste erkännas jag blev väldigt nyfiken på om detta skulle vara något man mäktade med att göra själv med samma (eller jämförbart) resultat som en industritillverkad lösning?

Edit: Jag tror starkt på detta ROV koncept som visas i skissen (om den nu verkligen får en tendens att fastna i omgivningen kan man ju i nödfall förse den med en glasfiberkåpa, något som är mycket vanligt på komersiella ROVs (som då fortfarande kan behålla konceptet med en flexibel plattform under höljet ), skall bli mycket intressant att följa upp detta.
Men var tog bilderna vägen? :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det största problemet är väl att få till lagringen av proppellern, det blir ju väldigt stora lagerytor om de ska ligga i periferin.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Man kanske kan lägga ett framför och ett bakom (om den ändå ligger i en trumma) eller multippla lager i bakkantens axel?
(om man minskar ned axeldiametern hos rotorn så behöver ju inte lagren vara särskillt avancerade Edit: Huvudsaken rotoraxeln ligger stabilt så spelar ju diametern för densamma ingen större roll menar jag (resten kan ju vara utfyllnad av nylon eller liknande).)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Precis: man lagrar inte i periferin utan i mitten som vanligt. Det lagret måste förstås klara vattenmiljön, men det behöver inte stå emot vattentrycket.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Går det inte att använda samma princip som såna här stödlager för propelleraxel på båtar? Vad jag förstått bygger de på att vattnet fungerar som en slags smörjmedel.

Fast å andra sidan är väl inte centreringen lagrets viktigaste funktion, den viktigaste är väl att överföra drivkraften (sätter man propellern löst kommer den ju att åka iväg från motorn...)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

lars: Hur har du kopplat in oljetrycksgivaren? Tänkt använda samma i min ROV men hittar inte så mycket info om själva givaren.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Har ni sett dom här (antagligen, men iallafall) små rov'arna? Kolla in Baby Gnom, något i den storleken vore himla smidigt. En sådan liten rackare kan ju alltid ligga och skräpa i båten. Klart inspirerade.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vore trevligt med en liten länk också :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PeterH: Första träffen på google. http://www.gnom-rov.com/products/gnom-baby/
Skriv svar