Aha. det funkar på det viset.
Korkad fråga, men måste inte datorn putta ut en puls för varje microsteg?
Elektronik till CNC.. vad köpa.. ?
Re: Elektronik till CNC.. vad köpa.. ?
Ja, parallellporten måste pytsa ut en signal för varje mikrosteg. Därför kan äldre datorer bli långsamma med Mach3 och Geckodrive. 2000 pulser/varv för Geckodrive, vilket kan bli en hel del om man vill upp i hastigheter med en M12 gänga.
Jag såg nu att Boris redan räknat men 1/10 microsteg. Han skriver 2000Hz för 360grader,
men han menar kanske 2000 pulser för 360 grader.
men han menar kanske 2000 pulser för 360 grader.
Du får ursäkta, men jag tvivlar starkt på att du är producent av kontrollerkort. Och skulle du vara det, så använder du nog iaf inga kretsar man kan sätta i sockel. Får hoppas det iaf.janbjorn skrev:Jojje: Eftersom jag tydligen inte räknas med i "alla" så får du gärna förklara varför man inte ska sätta drivkretsen i en hållare.

Annars är det helt rätt det Fräsen skriver. Står tom i app.notes från Allegro.
Du har helt rätt i att jag inte producerar några kontrollerkort
Jag va bara intresserad av varför. Råkade dessutom ha just ett sånt kontrollerkort så det va intressant att veta av den anledningen oxå. Belastar inte mitt kort särskilt mycket så det är förmodligen därför jag klarat mig utan problem i drygt ett år.

Jag va bara intresserad av varför. Råkade dessutom ha just ett sånt kontrollerkort så det va intressant att veta av den anledningen oxå. Belastar inte mitt kort särskilt mycket så det är förmodligen därför jag klarat mig utan problem i drygt ett år.