Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av Uttis »

Nu kanske jag har förstått dig fel men om du har ett yttermått som är 1meter så går det ju inte åt 1meter gängstång. Det åtgår så mycket som du vill att fräsen ska kunna flytta sig + lite extra för lagringar mm. Bygger du efter dina nya mått 90cm blir inte arbetsmåttet 90cm utan ungefär 90cm - längden på portalen samt frässpindeln.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Uttis--->

Jag har räknat med att arbetsmåttet kommer att bli mindre än yttermåttet givitvis, behöver säkert inte vara så,, men jag tror att det blir så.

Jag bygger den ganska kompakt tror jag.. men endå så den passar bra för mina ändamål, har endå tänkt bygga en större sen jag byggt denna o lärt mig en massa om detta, flyttar jag bara elektroniken o motorerna från denna till den större.. förutsatt att jag har tillräckligt kraftiga grejer vill säga..

Lägger upp lite bilder på vad jag gjort nu ikväll..

// Perkla

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Den andra halvan av skivan har jag kvar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

PTC skrev:En bra länk där man kan köpa gängstänger på 2000mm (2meter)
http://www.swebolt.se/pris/INDUSTRI-SWEBOLT.pdf
Tack, det där verkar vara en välsorterad firma. Notera att dom har gängstång i 12.9 kvalitet också.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tror att mitt bygge kommer att bli bra.. och att jag kommer att lära mig grymt mycket åxå, men det är fortfarande några grejer jag klurar på.. ska åka iväg imorgon o köpa några borrar som jag upptäckte att jag inte har.. samt lite andra småprylar.

Detta blir ju att jag har själva ritningen i skallen och sen bygger jag utifrån det..

Beställde 40 kullager av modell 608 idag åxå, får se om dom duger bra, hoppas det då jag expimenterat lite under dagen med just modell 608.

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Vart kan man köpa axiallager som har en innerdiameter på 12mm, om jag inte hittar några sånna lär jag bli tvungen att gå ner från M12 till M8 på gängstängerna till drivningen, ganska stor skillnad det.. har ingen aning om hur stabilt det blir.. men verkar ju som lillasyrran funkar bra med M8..?

Nån som har nåt förslag på detta.. ?

// Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lillsyrran har 10mm. Då blir det mycket lättare med lager också.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje--->

Ja men då kanske jag ska gå ner till M10 och beställa det från samma ställe jag beställde dom 40 lager som jag ska ha till skenorna..

Då antar jag att dom lager som dom har som är 10mm invändigt och 18mm utvändigt samt 5mm tjocka passar bra till mitt fräsbygge då.. ?? vad tror du jojje, som är en inbiten och mycket erfaren CNC människa.. ? Lika bra jag tar lärdom av sånna som vet vad dom snackar om.. :razz:

// Perkla
whynot

Inlägg av whynot »

Muttern kan Du slitsa en bitpå och dra åt med en slangklämma t.ex så glappet försviner eller ha 2 st muttrar som Du justerar mot varann. Har ett par tusen 608 lager om Du behöver flera. Tror jag har en 12 x 4mm kulskruv också på ett par meter är skf kulmutter till dom.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Whynot---->

Vad ska du ha för 40-50 sånna 608 lager.. ?? är dom helt nya? Sånna kan jag vara grymt intresserad av.. :)

Vad ska du ha för kulskruven då.. med tillhörande grejer.. ?

Skicka mig ett pm med priserna i..

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har jag varit och köpt ytterligare lite grejer, bla M8 bult 40mm, samt buttrar och låsmuttrar och en svindyr träborr.. ska ut nu o börja sätta igång med bygget, lägger upp lite byggbilder senare ikväll samt spec på exakt vad jag köpt.

Självklart sparar jag alla kvitton för att få nån koll på vad detta kommer att kosta mig i slutändan, skulle tro att jag är uppe i 1800:- redan.. :razz:

Återkommer senare

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har det hänt ganska mycket, en hel del tänkande och räknande samt en del byggande, tror jag har fått en inblick i hur jag vill ha den nu iaf, kommer nog att gå undan ganska bra med grundstommen tror jag..

Här kommer några bilder på vad jag hittills har gjort idag, ska fortsätta senare ikväll, ska laga lite mat o sånt skit nu..

Notera att portalen kommer komma upp 6-7cm efter att kullagren sitter på plats osv..

Kolla på bilderna och kommentera gärna..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu ikväll blev det lite gjort på bygget åxå, måttade lite och gjorde stoppklossarna till rundstängerna, var lite trixigt att borra på tvären i MDF, men det löste sig fint med pelarbormaskinen, borrade 6mm och gängade 8mm, gick bra det. Säker inte så där jättehållbart men kanske man får byta till klossar i Acetalplast eller nåt liknande senare.

Hoppas lagren kommer imorgon så jag kan börja med det åxå..

Här kommer ett fåtal bilder på det jag gjort ikväll..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommentera gärna mitt bygge.

// Perkla
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Ser riktigt snyggt ut än så länge! Dock verkar det inte vara särskilt mycket gods runtom stängerna på portalen?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Bonehead--->

Stämmer bra att det ser ganska bra ut än så länge, men mycket är kvar än och vad som helst kan hända.. men med tungan rätt i munnen så tror jag att det kan bli ganska bra i slutändan, man lär sig ju mycket åxå under byggets gång, detta är ju min första CNC fräs jag bygger.

Ja det är lite lite gods runt stängerna på portalen, men jag tror inte att det kommer att göra nåt eftersom jag förmodligen kommer att sätta en 10mm kompleterade bit på bägge portalsidorna.. får se hur jag gör, jag hoppas ju att det blir så stabilt som möjligt.

Ska köpa Avgasklammer imorgon och hoppas att lagren jag köpte från en kille här på forumet kommer imorgon, så man kan bygga o trixa i helgen åxå.. :)

Så snart jag har själva stommen kvar ska jag kolla på vart jag kan få tag på billig och bra elektronik, utifrån det kan jag avgöra om budgeten kommer att hålla.

Tror jag är uppe i runt 1800:- nu.. eller nåt sånt.. ska räkna mer noggrant när stommen är klar.

Kan gärna ta lite tips på elektronik, kompletta som bara är att bygga in i låda och köra eller nåt hopplock..

// Perkla
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har du gänga justerskruvarna direkt i mdf:en?
Läs den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=39
Skriv svar