Budgetportalfräsen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frallzor

Re: Budgetportalfräsen

Inlägg av frallzor »

Och nu var maskinen klar och körduglig, fick fulfixa lite för att få igång, en del ska bytas ut sen mot en i alu bara. :)

En lite film där kressen går i 17k rpm med 2300mm/min matning i plexi
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Och givetvis en liten film där man ser lite mer av maskinen köra 3D-test i EMC2 :)

Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

grattis ser fint ut.. Dock inte budget iaf inte i amatörsammanhang :). Skulle jag bygga ny maskin nu skulle jag också köpa kulbussningar till alla axlar, förenklar något enormt, blir mycket pill med kullager.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Gildebrand skrev:Vill du berätta vad den nissen heter? 8)

EDIT: Hittade han :)
Du får gärna dela med dig av det du hittar till oss andra :?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

http://stores.shop.ebay.co.uk/Marchant-Dice-Ltd

Bra kille, snabb och bra frakt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Otroligt snygg och stilren portalfräs du har byggt, men jag undrar lite vad den har kostat totalt att bygga.. ? Så man kan avgöra om det är budget eller inte..

Nästa maskin jag ska bygga tror jag att jag ska testa i aluminiumprofil faktiskt, tar jag ju ev motorer och elektronik från den jag bygger nu..

// Perkla
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tja budgetnamnet är ju mest menat som hålla kostnaderna nere :P
Hade det inte varit budget hade det varit dyrare mekanik och liknande.

Men allt som allt nu; 7-8000kr
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Riktigt nice och förhållandevis billig maskin!

Ny på forumet (har suttit och smygläst ett bra tag) och planerar att börja bygga snart. Jag tänkte bara kolla vad du kör med för skruvar. Är det 12x3 trapetsgängade på alla axlar? I såna fall; hur snabbt kan du köra maskinen innan de börjar skaka?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

12x3 yes

Kör 2400mm/min skakfritt, en axel är lite på gränsen ibland dock (1 av 2 1m axlar)
men det är för att jag inte justerat in den lika precist som den andra. Mest pga att det är svårt där den står nu, men ska fixas sen :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ollesv:Välkommen till forumet! Dags att bygga en egen nu ;)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Nu när jag fixat lite med glappet upptäckte jag att det är som mest 0.1mm felmarginal, det får räknas som dugligt för en sådan maskin med vald mekanik :)
Kan garanterat få ännu mindre om jag petar lite mer, men känns som om man spänner nylonmuttrarna ännu mer kan det bli ännu mer slitage än det är nu.

Ännu mer nöjd när jag inte direkt försökt bli av med glappet ordentlig heller :D
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Ok, jo det är ju rätt hyfsat snabbt och låter ju som du får en helt okej felmarginal med de muttrarna. Du använder nylonmuttrarna från JB eller?

Som det ser ut nu kommer jag nog köra på en maskin rätt likt din fast med helt stödda axlar. Sitter och funderar på vad jag ska använda för skruvar. Ballscrews verkar ju vara det bästa, men kostar ju en del både att köpa och frakta även från Kina. Ifall jag kör med trapetsgängade från t.ex. wiberger ligger det ju här i Gbg (där jag bor) så då slipper jag både frakt och de kostar inte heller speciellt mycket.
Jag kommer dock köra med en lite längre x-axel än du, då jag behöver minst 100cm fräsyta för det jag ska använda den till. Är det ett bättre alternativ att köra på 14x4-stång istället för att minska chansen för "whip" och vilken sorts mutter är i sådana fall bäst?

Hmm det blev lite trådkapning nu känner jag, ber om ursäkt. Kommer starta min egen tråd så fort jag börjar bygga.

Vad är det för kullagerbitar du har för skruven? Är de egentillverkade?

Edit: Tack förresten för välkomnandet v-g. :)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Svarar på det jag kan svara på :)

Nylonmuttrarna ifrån JB ja, körde på det då jag fick veta att billiga kulskruvar säkerligen är lika bra/dåliga som en bra justerad trapetsskruv. Skulle ju köra budget så då fick det bli detta :)

Grövre borde ju borga för mindre vobbel, men inget jag kan svara på direkt, och jepp, kullagerhållarna är tillverkade i min lilla konverterade proxxonfräs =) (jepp har en liten mini cnc-fräs med)

Nu när jag har lite monnäj funderar jag dock på att skaffa lite rödgodsmuttrar istället :)
Skriv svar