zenerdiod ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ds77

Re: zenerdiod ?

Inlägg av ds77 »

Då är det ju än viktigare med mycket energi/gram, vilket de är mycket dåliga på....

Dessutom är kanske en pulsbreddsmodulerad lösning bättre för att inte bränna upp effekt i onödan.
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Jaha...pulsbreddmodulering är i den högre skolan för mig dessvärre... :roll:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

SKa det sitta på något som flyger kommer du verkligen inte långt med ett niovoltsbatteri. En LiPo-ack med samma vikt som ett vanligt alkaliskt niovoltsbatteri lär ha betydligt högre energiinnehåll.

Transistorn som ska styras av LDR'en bör nog vara av darlingtontyp, men det är en ren spontan gissning från min sida.
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Ja helt rätt att ett annat batteri behövs för längre flygning. Men tänkte använda ett vanligt 9v tills elektroniken är justerad.
vad gäller transistorvalet så är en darlington nog i rätt tankeriktning då det behövs en stor förstärkning.

Om man bortser från att vi talar om ett dåligt batteri så kvarstår samma frågeställning. 7 volt som ökas till 9 volt via en LDR och utan allt förmycket strömbegränsning.
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Hej igen på er allihopa och speciellt dom som besvarat mina frågor. Man brukar säga att dom genialaste lösningar är
dom enklaste, just därför att man gärna krånglar till saker, så som jag gjort. Förslaget jag fick att sätta dioder i serie fungerar
perfekt! nu kan jag välja och vraka volt/ström jag behöver. Massor med tack till er alla! :bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Jag måste få låna tråden och iom detta riskera att bli idiotförklarad med det får jag ta,
eller som någon smart sa.
Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum...

Men jag är väll trög antar jag...
Men zenerdiod på 5V, leder den upp till 5V eller från 5V i backriktningen? :roll:
Jag har fattat som att de leder upp till spänningen men detta är antagligen helt fel. :oops:
ds77

Inlägg av ds77 »

I backriktningen blockerar den ström tills spänningen överstiger zenerspänningen(i detta fall 5v) då den börjar leda ström. I framriktningen beter den sig som en vanlig diod.
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Fick så bra hjälp här sist så jag tänkte skjuta iväg en fråga till. Någon som har förslag på hur man succsessivt ökar strömmen/spänningen till en elmotor? konding eller transistor eller kanske bägge? från 0 upp till 9v.
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Glömde tillägga att det skall ske automatiskt med typ 1 v/sek
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

kör du en ny tråd istället.
Annars riskerar du att folk missar frågeställningen

Swech
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det blir en stooooor konding om spänningen ska öka med 1 V/s och du ändå ska få lite kräm ur den.

Det låter som om du verkligen borde satsa på pulsbreddsmodulering. Det finns två huvudvägar att gå: 555 eller µCU. 555 har lägst inlärningströskel, µCU är mest flexibelt.

555 är alltså den klassiska timer-kretsen som går att konfigurera på många olika sätt. Bland annat för att pulsbreddsmodulera.

µCU står för Micro Controller Unit, i praktiken finns det två stora familjer, PIC och AVR.
Skriv svar