Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]

Inlägg av squiz3r »

Jo, Det stämmer att de brukar vara samma motorblock (och det andra också) och sen stryper de motorerna och säljer de ostrypta dyrare :?.

Här i Sverige är det / var det högre krav på avgasutsläppen på =>10hp, därav alla 9,9hp som finns här, om jag fattat det rätt. Och tydligen skulle de här MAGNUM motorerna vara 14hp eller liknande, men de säljs som 10hp för att smita undan det. Har inte hittat någon tydlig information om det... :(

Gick ut nu och undersökte den, självklart tog jag *några* bilder :D.

Det är en Mariner. (Den rostiga metallbiten ska bort sen när jag bygger eget styrsystem)
Bild

Mariner Magnum 10
Bild

IKEA!? WTF!! De säljer ju inte motorer... :? :shock:
Bild

Lossade skalet på den... 2-takt, 2-cylindrig.
Bild

Luftintaget på förgasaren. Inget luftfilter eller liknande alls.
Bild

Här ser man fastsättningen för gasvajern och växelspakens vajer (nere till vänster). Från gasvajern går ett stag fram som trycker på den vita delen som styr luftspjället.
Bild

Gasreglaget på tomgång.
Bild

Full gas...
Bild

Sen kan man dra gasvajern baklänges, då verkar det som om den stänger spjället helt, också flyttar den svarta plastbiten bakom den vita på sig, tror att den slår av tändningen. Resultatet blir ju då att motorn stängs av. Dock kan jag inte inse hur man skulle kunna göra det med gasreglaget... :?:
Bild

Inuti motorn satt även en etikett.
Bild

Jag har sökt som en galning, men hittar ingen info alls om motorn... Någon som har lust att googla lite?? :)

Hoppas jag hinner bygga på den imorrn, men sen ska jag bort igen i knappt 1 vecka..

Mvh. Danne

EDIT: Efter liiiite mera sökande hittade jag något inlägg på ett forum där nån sa att MAGNUM motorerna är "Arbetsmotorer" som inriktar sig mot yrkesbranchen. Alltså standardmotorer som var extrautrustade, tex, laddningen kan vara kraftigare, Rejäl cylindervolym, Mer rostfria komponenter. mm... (Alltså verkar de vara trimvänliga)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Håller på att bygga ihop styrningen nu, mycket nitande! Men jag har en fråga:
Kan man ta smörjolja på plast? Eller är det risk att den blir upplöst/spröd? Den plast som jag har just nu är skärbrädor, har faktiskt ingen aning om vad det är för plast.... :/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En heldel plaster gillar inte olja.

En annan fråga. När du har superduper tät färg på insidan. Var ska skrovet torka?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tanken va att skrovet inte skulle torka, eftersom det aldrig skulle bli blött pga den superduper täta färgen.. :) Dock blev det inte så nu, eftersom den röda på insidan är vanlig 1-komp. Så nu får det bli blött när det regnar, och tort när det är sol :)

Det finns inget fett/olja alls som plast tycker om? Tex sånt här LITIUMFETT MED TEFLON??
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Lithiumfett borde inte vara något problem med dom flesta plastsorter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Troligen är skärbrädorna gjorda av etenplast. Vet iallafall att IKEA's består av det
och jag kan inte se någon skillnad mellan dem och våra andra skärbrädor (från olika inköpställen).

IKEA's stora skärbrädor är väldigt bra och billiga för diverse projekt. :)
Sedan ser det riktigt trevligt ut om man väljer dessa.

edit 090914: Länken fungerar inte längre. Den gick till IKEA's svarta skärbrädor (nr 201.142.13)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

23-Juni 2009 Styrningen..

Igår flyttade jag på båten så att jag slipper duvorna ( = ingen presenning) också plastade jag fast däcksbalkarna med epoxi.
Bild

Sen tyckte jag inte de gamla bubbliga aluminiumlisterna (som var målade i diverse olika färger) som satt i motorbrunen som stänkskydd va så fina, så jag sågade ut några nya aluprofiler och klippte till två bitar gummi matta.
Bild

Sen tog jag bort de gamla, slipade bort färg och alla andra bubblor som var under de gamla, och skruvade fast dessa. (Anledningen till att hålen är så ojämna är att jag tyvärr tänkte att det va bättre att använda de gamla skruvhålen som redan fanns)
Bild

Sen började jag på styrningen! Så här ser det ut idag, inte så fint!
Bild

Jag började med att fräsa ut några plastdetaljer...
Bild

..i svart skärbräde plast.
Bild

Detta blev en av sakerna. Ett glidlager.
Bild

Ett plattjärn i aluminium går precis in i hålet, där det ganska lätt kan glida fram och tillbaks.
Bild

Ett annat glidlager är detta som är till för L-profil. Den glider också lätt fram och tillbaks.
Bild

Jag gjorde också en plastbit för att hålla fast ett kullager, hålet i plasten är 0,1mm smalare än kullagret.
Bild
Bild

Sen började jag kapa aluminiumlister, och nitade sedan fast ett av glidlagerna i en L-profil (I aluminium såklart, det väger lite, det rostar inte, det är snyggt, och enkelt att arbeta med)
Bild

Nitade på en till bit L-profil vid den andra så att det blev som en U-profil just här.
Bild

I den satte jag sedan mitt andra glidlager, så att jag har två stycken mitt emot varandra.
Bild

Nu kan plattjärnet (i aluminium) lätt åka fram och tillbaks över L-profilen, men det kan inte vinklas åt sidorna!
Bild

Nästa steg är att göra så att L-profilen kan dras åt höger och vänster (av vajrarna från ratten). Så jag skruvade fast mina två glidlager i en annan L-profil.
Bild

Så nu kan jag skruva fast den ena L-profilen i skrovet, och då kan den andra glida höger och vänster. Här är den i centrerat läge:
Bild

Och fullt utslag till vänster:
Bild

För att förstärka det ytligare skruvade jag fast en bit plattjärn på andra sidan av glidlagerna också. Vid den här tidpunkten kan ni nog gissa att även denna är i aluminium :)
Bild
Bild

Sen skruvade jag fast kullagret i änden utav plattjärnet som åker fram och tillbaks i de små glidlagerna.
Bild

Så här blev hela styrningen. Nu ska den bara sättas fast i båten, i vajrarna och i motorn.
Bild

Eftersom det var plastat skivor framför hålen på sidorna av motorbrunnen fick jag ta fram dremeln :madmodder:
Bild

Sen byggde jag om trailern lite så att jag kunde sätta fast motorn på båten.
Bild

Ett fäste för att sätta fast styrningen i motorn tillverkade jag utav två ihopnitade L-profiler...
Bild

Så här blev det. Det fungerade helt utmärkt!
Bild

Nu skulle jag ju bara sätta fast det hela i skrovet, tänkte böja till två plattjärn och bulta fast den i. MEN, då, efter två dagars hårt arbetande, kom jag ju på en liten detalj; motorn ska gå att fälla upp... Med min styrning fungerar ju inte det, även om jag lossar motorn från styrstaget så är hela styrsystemet i vägen för motorn när den hissas upp... :) Ett litet problem, eller rättare sagt ett ganska stort problem som jag ännu inte kommit på någon lösning på...
Bild

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tanken var ju god iallafall. Dessutom blev det väldigt snyggt! :)

Antar att hela styrpaketet skulle behöva flyttas neråt när motorn ska upp?
Hm.. det går inte att sätta någon form av lister/expansionsbeslag på insidan av båten, där styrpaketet skulle sitta?

edit: Såg att det blev lite otydligt, men tanken var att man sedan skulle sätta styrpaketet i listerna/expansionsbeslagen så att styrningen följer med motorn neråt i båten.

Aluminium och skärbrädor is the shit, som det så vackert heter. :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den vanliga lösningen med vajerstyrning är väl att fästa vajrarna direkt på motorn. Eller snarare något som sticker ut från motorn. Jag har svårt att tro att det där skulle funka särskilt bra, även om man bortser från uppfällnings problematiken.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är på semester nu, så jag har inte tillgång till dator hela tiden, men nu har jag :).

Jimmy: Jo, man kanske skulle kunna bygga den så att den åker med ner, alternativt så den åker frammåt. Dock är problemet i så fall vajrarna som den sitter fast i.. Antagligen behöver man lossa dem.

danei: Vad possitiv du va då.. :) Jag höll fast den ena skenan med näven, sen drog jag den andra fram och tillbaks; allt fungerade fin fint, och motorn svängde precis som den skulle. Möjligen va det lite trögt, men det blir nog lätt fixat med teflon/litiumfett. Så bara jag lyckas lösa upphissningen tror jag den kommer fungera perfekt!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spontant känns det som att momenten på dina lagringar kommer att bli ganska högt. Jag tror inte att det kommer att hålla.
Men jag håller med om att det var snyggt genomfört.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Momentet i den led som går frammåt/bakåt är ju ganska högt, detta medför att det är den leden som är trögast. Men det verkar inte vara några problem med att den inte skulle hålla, det är i så fall om plasten blir utsliten och börjar glappa efter för lång tid i känst, men då får jag göra nya i något annat materiel. Bortsett från friktionen verkar inte det momentet medföra några problem över huvud taget.

Hoppas att jag hinner svänga in om Clas Ohlsson någon gång och köpa en flaska litiumfett.:)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får väl hoppas på att jag har fel då. Det märks när du kommer i sjön.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nope, det märks när jag har fått fast den och testat :). Du syftar på ett det blir trögare att vrida den i skön eftersom det blir en jävla kraft från propellern, eller?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Huvudsaken är att det inte kärvar under belastning.

Snygg, om än litet alternativ lösning.
Skriv svar