Här i Sverige är det / var det högre krav på avgasutsläppen på =>10hp, därav alla 9,9hp som finns här, om jag fattat det rätt. Och tydligen skulle de här MAGNUM motorerna vara 14hp eller liknande, men de säljs som 10hp för att smita undan det. Har inte hittat någon tydlig information om det...

Gick ut nu och undersökte den, självklart tog jag *några* bilder

Det är en Mariner. (Den rostiga metallbiten ska bort sen när jag bygger eget styrsystem)

Mariner Magnum 10

IKEA!? WTF!! De säljer ju inte motorer...

Lossade skalet på den... 2-takt, 2-cylindrig.

Luftintaget på förgasaren. Inget luftfilter eller liknande alls.

Här ser man fastsättningen för gasvajern och växelspakens vajer (nere till vänster). Från gasvajern går ett stag fram som trycker på den vita delen som styr luftspjället.

Gasreglaget på tomgång.

Full gas...

Sen kan man dra gasvajern baklänges, då verkar det som om den stänger spjället helt, också flyttar den svarta plastbiten bakom den vita på sig, tror att den slår av tändningen. Resultatet blir ju då att motorn stängs av. Dock kan jag inte inse hur man skulle kunna göra det med gasreglaget...

Inuti motorn satt även en etikett.

Jag har sökt som en galning, men hittar ingen info alls om motorn... Någon som har lust att googla lite??

Hoppas jag hinner bygga på den imorrn, men sen ska jag bort igen i knappt 1 vecka..
Mvh. Danne
EDIT: Efter liiiite mera sökande hittade jag något inlägg på ett forum där nån sa att MAGNUM motorerna är "Arbetsmotorer" som inriktar sig mot yrkesbranchen. Alltså standardmotorer som var extrautrustade, tex, laddningen kan vara kraftigare, Rejäl cylindervolym, Mer rostfria komponenter. mm... (Alltså verkar de vara trimvänliga)