CNC-stans
Re: CNC-stans
Man måste dock ha lite tyngd i svänghjulet och effekt i motorn för att orka med.
- Krille Krokodil
Skall du göra rörvärmeväxlare?
Gör man också återföraren styrbar också så går det att stansa varje varv.
Rejält svänghjul och motor är att rekommendera, det skall man säkert överdimensionera med en 10 ggr stanseffektbehovet.
Skall du upp i 10 slag/s gäller det att ha minska rörelserna. Skall du stansa 0.5 mm plåt gör du avståndet mellan dyna och avdragare i storleksordningen 0.7 mm. Hur djupt stansen måste gå ner i dynan är svårt att avgöra, man kan börja på 0.1 mm men vara beredd på att detta kanske måste ökas pga att skrotet följer med upp.
Mycket av detta kan tillverkas hemma i garaget men hålen till stans och dyna skall helst trådgnistas för maximal precision.
Gör man också återföraren styrbar också så går det att stansa varje varv.
Rejält svänghjul och motor är att rekommendera, det skall man säkert överdimensionera med en 10 ggr stanseffektbehovet.
Skall du upp i 10 slag/s gäller det att ha minska rörelserna. Skall du stansa 0.5 mm plåt gör du avståndet mellan dyna och avdragare i storleksordningen 0.7 mm. Hur djupt stansen måste gå ner i dynan är svårt att avgöra, man kan börja på 0.1 mm men vara beredd på att detta kanske måste ökas pga att skrotet följer med upp.
Mycket av detta kan tillverkas hemma i garaget men hålen till stans och dyna skall helst trådgnistas för maximal precision.
#Skall du göra rörvärmeväxlare?#
Inga rör, utan bara stackade plåtar.
#Gör man också återföraren styrbar också så går det att stansa varje varv.#
Smart. Det hade varit önskvärt då jag har motorer/växellådor med utg. varvtal 850r/m.
#Skall du stansa 0.5 mm plåt gör du avståndet mellan dyna och avdragare i storleksordningen 0.7 mm#
Vad är avdragare? Jag hade tänkt mig ca. 1mm mellan dyna/stans i toppläge.
#man kan börja på 0.1 mm men vara beredd på att detta kanske måste ökas pga att skrotet följer med upp#
Ok, jag trodde det behövdes mer, kanske 0.5mm. Men det är kanske onödigt mycket. Här gäller det att snåla på tiondelarna.
#hålen till stans och dyna skall helst trådgnistas#
Menar du hålet i dynan eller?
Lägena för dyna/stansstyrning borde man väl kunna åstadkomma?
Ev. funderar jag på att ha den ena lite justerbar, för perfekt centrering stans/dyna.
Tror du man behöver ha någon form av nedhållare?
Eller duger det om man har ex.vis 2st plast-inledare som plåten löper mellan?
Inga rör, utan bara stackade plåtar.
#Gör man också återföraren styrbar också så går det att stansa varje varv.#
Smart. Det hade varit önskvärt då jag har motorer/växellådor med utg. varvtal 850r/m.
#Skall du stansa 0.5 mm plåt gör du avståndet mellan dyna och avdragare i storleksordningen 0.7 mm#
Vad är avdragare? Jag hade tänkt mig ca. 1mm mellan dyna/stans i toppläge.
#man kan börja på 0.1 mm men vara beredd på att detta kanske måste ökas pga att skrotet följer med upp#
Ok, jag trodde det behövdes mer, kanske 0.5mm. Men det är kanske onödigt mycket. Här gäller det att snåla på tiondelarna.
#hålen till stans och dyna skall helst trådgnistas#
Menar du hålet i dynan eller?
Lägena för dyna/stansstyrning borde man väl kunna åstadkomma?
Ev. funderar jag på att ha den ena lite justerbar, för perfekt centrering stans/dyna.
Tror du man behöver ha någon form av nedhållare?
Eller duger det om man har ex.vis 2st plast-inledare som plåten löper mellan?
- Krille Krokodil
Avdragare är något som håller ner plåten när stansen dras ur, en fast metallbit med ett hål något större än stansen i sin enklaste form.
Hur mycket du måste gå ner i dynan handlar helt om skrotkontroll. 0,5 mm är inte fel att satsa på då du får lite mer marginal.
Du har en stans på 0.75 mm och till detta är en dyna på 0.80 mm lämpligt. Hur och med vad tänkte du tillverka hålen som dess skall passa i och hur får du dessas centrum att sammanfalla?
Hur mycket du måste gå ner i dynan handlar helt om skrotkontroll. 0,5 mm är inte fel att satsa på då du får lite mer marginal.
Du har en stans på 0.75 mm och till detta är en dyna på 0.80 mm lämpligt. Hur och med vad tänkte du tillverka hålen som dess skall passa i och hur får du dessas centrum att sammanfalla?
#en fast metallbit med ett hål något större än stansen i sin enklaste form#
Ok, den behöver alltså inte pressa plåten mot dynan, utan det duger bara den sitter lägre än stansens högsta punkt.
Dvs. funktionen är att säkerställa att plåten inte följer med stansen upp.
0.05mm spel stans/dyna hade jag tänkt mig.
Hade tänkt en konstruktion med en C-formad stansbygel, i ett stycke.
Ska man köra utan justering, hade jag tänkt använda borrbussningar som stans-styrning, med samma YD som dynan.
Då borde man kunna arborra alt. brotcha lägena.
Om kan hålla sig till samma diameter för stans-styrning/dyna, kan man avsluta med att line-hona tandemhålet.
En lösning jag tror är bättre är att t.ex. läget för dynan tillverkas i en separat hållare som skruvas fast med några skruvar.
Då kan man ha ett visst "justeringsglapp" i infästningen av hållaren.
Hur centreringen ska gå till vet jag inte riktigt.
Men jag antar att om man väljer en stans 0.79mm och dyna 0.80mm, borde centreringen bli så det duger.
Efter injustering får man givetvis byta till stans 0.75mm.
Krille, kul att du orkar diskutera stansproblem med mig.
Jobbar du som "stansingenjör" eller?
Ok, den behöver alltså inte pressa plåten mot dynan, utan det duger bara den sitter lägre än stansens högsta punkt.
Dvs. funktionen är att säkerställa att plåten inte följer med stansen upp.
0.05mm spel stans/dyna hade jag tänkt mig.
Hade tänkt en konstruktion med en C-formad stansbygel, i ett stycke.
Ska man köra utan justering, hade jag tänkt använda borrbussningar som stans-styrning, med samma YD som dynan.
Då borde man kunna arborra alt. brotcha lägena.
Om kan hålla sig till samma diameter för stans-styrning/dyna, kan man avsluta med att line-hona tandemhålet.
En lösning jag tror är bättre är att t.ex. läget för dynan tillverkas i en separat hållare som skruvas fast med några skruvar.
Då kan man ha ett visst "justeringsglapp" i infästningen av hållaren.
Hur centreringen ska gå till vet jag inte riktigt.
Men jag antar att om man väljer en stans 0.79mm och dyna 0.80mm, borde centreringen bli så det duger.
Efter injustering får man givetvis byta till stans 0.75mm.
Krille, kul att du orkar diskutera stansproblem med mig.

Jobbar du som "stansingenjör" eller?

- Krille Krokodil
Vinner du något i åtkomlighet med C-bygeln? Kör en sluten O-bygel annars. Länge sedan jag gjorde balkberäkningar men intuitionen säger att du vinner mer än 2 gånger i styvhet vid stansen.
Satsa på att träffa rätt från början, stifta ihop bygelbitarna och brotcha eller arborra igenom båda och hona de sista tusendelarna.
Härdad bussning till stansen låter utmärkt.
Satsa på att träffa rätt från början, stifta ihop bygelbitarna och brotcha eller arborra igenom båda och hona de sista tusendelarna.
Härdad bussning till stansen låter utmärkt.
Att köra med en sluten O-bygel vore ju optimalt för stabiliteten.
Nu har jag tänkt kunna stalla flera stansenheter bredvid varandra, för olika stansdiametrar.
Då tror jag man måste ha C-bygel för åtkomligheten. Får ta till och göra den grov i "ryggen".
Däremot tror jag på att skippa stiftning+skruvning, göra bygeln i ett stycke i stället.
Jag har befintliga DCmotorer+planetväxlar, kan det vara en god idé att sätta kopplingen på motorns utgående axel, före växellådan?
Å andra sidan, använder jag koppling, finns inget behov av att starta och stoppa kontrollerat.
Då borde man kunna ta en vanlig 220v borstad allströmsmotor.
Nu har jag tänkt kunna stalla flera stansenheter bredvid varandra, för olika stansdiametrar.
Då tror jag man måste ha C-bygel för åtkomligheten. Får ta till och göra den grov i "ryggen".
Däremot tror jag på att skippa stiftning+skruvning, göra bygeln i ett stycke i stället.
Jag har befintliga DCmotorer+planetväxlar, kan det vara en god idé att sätta kopplingen på motorns utgående axel, före växellådan?
Å andra sidan, använder jag koppling, finns inget behov av att starta och stoppa kontrollerat.
Då borde man kunna ta en vanlig 220v borstad allströmsmotor.
- Krille Krokodil
Motor->Remväxel->Svänghjul->Koppling->Vevaxel. Mycket massa och tröghet innan kopplingen och lite efter.