Mobil Klass-D/T party-förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Mobil Klass-D/T party-förstärkare

Inlägg av orvar-e »

Jo precis det såg lite giftigt ut med den där XLR-kontakten. Men å andra sidan så behöver man inte fippla med den om man har tillgång till ett vägguttag. Borde iaf har en säkring och en likriktar diod i serie, utifall att olyckan är framme.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Borre skrev:Det bör väl vara flera gånger bättre att ha kondensatorerna på samma kabel, mellan nätagg och förstärkare, och inte som nu på en egen "gren" som sticker iväg väldigt långt.
Med lite bättre placering från början har du kunnat minskat på kabellängden och fått kondensatorerna på "rätt" sida och kabel.

Men annars ser det ju bra ut. :)
Jag har övervägt placeringen fram och tillbaks flera gånger och detta blev det mest monteringsvänliga för tillfället. Men när jag får nya nätagget (200mm x 100mm x 38mm) så kommer jag försöka lista ut någon bättre placering av kondensatorerna med, så nära förstärkaren som möjligt. Detta kommer bli tajt, men det ska gå. :p

Ska konstruera någon form av LM317T baserad fläktkontroller sen med.
orvar-e skrev:Jo precis det såg lite giftigt ut med den där XLR-kontakten. Men å andra sidan så behöver man inte fippla med den om man har tillgång till ett vägguttag. Borde iaf har en säkring och en likriktar diod i serie, utifall att olyckan är framme.
Tror risken att där kommer åt något och kortsluter är ytterst liten, dock är felpolarisering lite värre eftersom jag kopplar in mig direkt på Vcc på kortet :shock: Har funderat på en diod, men det känns kass att sänka den såfall redan låga batterispänningen ytterligare 0,7V :humm:

---

Gjorde lite mätningar med 4,7R effektmonstånd innan, körde upp volymen ordentligt vad det gick (utan att höja gain-nivån på DIP-switcharna) och jag lyckades mäta upp 1.8A (mellan nätagg och förstärkare+kondensatorer) ström när basen var som kraftigast. Tog inte lång stund innan mina 10W effektmotstånd börja lukta för varma. Som jag sa innan så verkar värmeutvecklingen den samma hela tiden :? (idle ström ligger på 180mA)
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Vill du ha lägre spänningsfall kan du ju köra med en schottkydiod. Ett annat alternativ med 0V spänningsfall är ett relä i serie med matningen med spolen kopplad över ingången via en diod + spänningsregulator. Nackdelen med den lösningen är en aning högre strömförbrukning.

Trevligt bygge förresten! :tumupp:
Användarvisningsbild
LABBOT

Inlägg av LABBOT »

Hur går det med bygget maDa? Jag köpte med en på Ebay den kommer i veckan :)
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Jag fick köpt en i förra veckan jag med :vissla: jag hoppas ni förstår att det nu blir en inofficiell kamp om vem som gör coolast inbyggnad! Vad ska man med all prylar till egentligen.... :roll:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hur köper ni? Är det från länken i första posten?
Nån som vill sälja till en som är nervös för utlandspostorder..?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag säljer dom på Blocket, dom är inte lika billiga (men det är det ju sällan när ett företag säljer vidare) men i gengäld har du den dagen efter beställning/betalning 8) Annons på Blocket
Användarvisningsbild
LABBOT

Inlägg av LABBOT »

De kostar runt 400 med frakt om du budar på Ebay.
Betalade 24$ och 15$ i frakt på min...
Billig på blocket :mrgreen:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med tanke på att han förutom att hantera och skicka ut varan ska sköta reklamationer i tre år så är det billigt.
Vill man däremot som många (jag inkluderat) chansa och räkna med att den håller så blir det ju billigare med ebay.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har kanske missat detta, men vad sitter det för chip under kylaren?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tripath TP 2050.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

2 av dem för att vara rätt

Har fått volympott nu (100k lin + 15k) och det verkar fungera bra, dock är jag fundersam om nivån in inte har blivit något lägre nu :humm: Men annars fungerar det bra. Saknar just nu bara en 7812 för fläkten, trodde jag hade så jag glömde beställa :doh: LM317T har jag, men de har 3V drop så kommer gå lite sisådär vid batteridrift.

Annars väntar jag på nya nätagget (24V/6A) innan jag fortsätter.
Mathias@Åland skrev:Vill du ha lägre spänningsfall kan du ju köra med en schottkydiod. Ett annat alternativ med 0V spänningsfall är ett relä i serie med matningen med spolen kopplad över ingången via en diod + spänningsregulator. Nackdelen med den lösningen är en aning högre strömförbrukning.

Trevligt bygge förresten! :tumupp:
Tack! schottkydiod får det bli då :)
Senast redigerad av maDa 19 juni 2009, 12:14:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Bra att du sätter dit ett skydd mot fel polaritet. :tumupp:
kifkroker skrev: Jag hoppas ni förstår att det nu blir en inofficiell kamp om vem som gör coolast inbyggnad!
It´s a beef ........ visst jag är med :) . Måste bara vänta på att MrMister ska kånka hem en låda åt mig från Kina. :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

maDa skrev: Tror risken att där kommer åt något och kortsluter är ytterst liten, dock är felpolarisering lite värre eftersom jag kopplar in mig direkt på Vcc på kortet :shock: Har funderat på en diod, men det känns kass att sänka den såfall redan låga batterispänningen ytterligare 0,7V :humm:
Då kan du istället sätta en diod antiparallellt med matningen efter säkringen, så att vid felpolarisering så leder den och blåser säkringen och hindrar att förstärkaren skadas.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Läste på ebay att det här kortet går att styra med en mikroprocessor. Nån som vet mer om det?

Edit: Antar att dom menar att mute-funktionen går att aktivera med en µC...
Hur bygger man en mikrokontrollerstyrd bas/diskant/volym-kontroll billigt? :)

Edit2: Svarar mig själv igen! LM1036 verkar fixa biffen. http://www.national.com/mpf/LM/LM1036.html
Då är frågan ifall man kan styra den med RC-filtrerad PWM från en simpel µC eller om man bör använda extern D/A-omvandlare?
Skriv svar