Fräs på Blocket

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boris

Re: Fräs på Blocket

Inlägg av boris »

På den här videon X axeln den korta axeln är på dublla stänger och på så sätt ska jag göra också y axeln 80 cm långa.Jag ser verkligen inga problem alls.
Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Rent teoretiskt ser jag inte några problem med din lösning med dubbla axlar på var sida om Y. Men i praktiken kommer några hundradelar streta hit och dit vilken kan göra att hela Y rörelsen hänger på två stänger, inom glappområdet på kulbussningarna, istället för på fyra. En konstruktion med en axel på var sida är mer förlåtande mot fel eftersom de inte tar upp några moment (runt Y-axeln).

Om du vill ha väldigt bra tolleranser så borde du skaffa dig en tjockare, eller uppstadgad, bottenplatta. Vidare behöver den bearbetas också, åtminstone på fästpunkterna för axlarna.

Varför inte använda uppstadgade rör/axlar (suported rails)?
boris

Inlägg av boris »

Varför det inte händer på video ovanför med x axeln som är också på dublla axlar.
Jag måste nu använda alla delar jag har köpt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Därför att det är just dubbla (2st) och inte quatro (4st). :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

boris skrev:Varför det inte händer på video ovanför med x axeln som är också på dublla axlar.
Jag måste nu använda alla delar jag har köpt.
Det är inte någon annan axel som kan motverka ett eventuellt (och troligt) vinkelfel som du har på x-axeln. I den aktuella X-axeln har du bara ett mått som är kritiskt, inom rimliga gränser, och det är avståndet mellan axelcentrumen. Sen kan Z-vagen åka som en skruv, från positivt till negativt vinkelfel kontra Y-axeln, detta utan att det påverkar något annat än fräsresultatet.

Det är ju inte någon katastrof bara för att du gör en sådan konstruktion, men en lösning med två grövre axlar, typ 28mm, eller två 15-20mm stödda lager, istället för fyra 20mm hade blivit både billigare och enklare. I all välmening.
declint

Inlägg av declint »

Skulle inte en sådan här konstruktion med dubbla axlar kunna ta bort lite av eventuellt "skruvande" som Fräsen pratar om. Okej att det skulle gå aningens trögare på sina ställen om axlarna är krokiga. Nu handlar det ju dock om så väldigt lite krokiga. Eftersom slaget på linjärenheten är så stort borde dessutom inte kraften från krokigheten på axeln bli alltför stor.

Joe har ju i sin hybrid 4x4 i princip två axlar på varje sida. Visserligen använder han vinkelkontaktlager men han borde ju ha samma problem med skjuvningar. Att han gick över till vinkelkontaktlager var väl att det blev enklare och billigare.

Jag håller dock med om att öppna kulbussningar med stagade axlar vore att föredra. Men nu när boris ändå har två stänger till varje sida, blir det verkligen sämre än med en? Förutsatt då förstås att han bygger allting rakt och fint. Borde inte precisionen bli bättre men att det kan gå lite trögare på sina ställen. Går det trögt lär man ju märka det och kan fixa det.
boris

Inlägg av boris »

Jag tackar alla er för de goda råden och varningar. Hälften av mina delar är nu gjorda
och när allt är färdigt kommer jag lägga upp några videor så ni får se.

En Ide-Pic microcontroller:
Mina tankar för mig till användadet av sensorer som jag skulle vilja ha med i det nya projektet.
Sensorer skulle ersätta mycrobrytare (estop, axes limits eller liknande).
Detta nya projekt ser jag som en hobby där jag testar mig fram och experimenterar.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

boris skrev:En Ide-Pic microcontroller:
Mina tankar för mig till användadet av sensorer som jag skulle vilja ha med i det nya projektet.
Sensorer skulle ersätta mycrobrytare (estop, axes limits eller liknande).
Vad menar du med sensorer, typ induktiva givare istället för mikrobrytare? Sådana kan användas utan inblandning av mikrokontroller.

Begränsningen ligger i hur ditt styrsystem (EMC2?) kan hantera de signaler som kommer in. Finns det options där så finns det ju fördelar med mikrokontroller på så vis att fler än de ynka fyra (fem?) ingångar som finns på LPT porten kan utnyttjas; eller att man kan få ut mer analoga värden, genom tex PWM på portens ingångar.
boris

Inlägg av boris »

Jag har några stycken avståndssensorer (analåga och digitala).
boris

Inlägg av boris »

Bild
boris

Inlägg av boris »

Bild
Bild
Bild

Video
x axel:

z axel:

alla axlar: x och y 10-11m/min

bara test:
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ser bra ut tycker jag. Lite fart är det i den också =) Vad ska du ha för den?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra fart, men klarar den att bearbeta lite hårdare material än MDF och plexi?
boris

Inlägg av boris »

Ja den har en bra fart.

Min förra CNC var ”sämre” och hade gängade stänger, den klarade av att fräsa i hårdare material som aluminium utan några problem. Denna maskin som jag byggt nu är på flera sätt bättre och har till exempel kulskruvar, jag ser ingen anledning till varför inte min nybyggda CNC kan fräsa i hårdare material.

Dock har jag inte testat om den kan fräsa i hårdare material, men jag planerar att testa så fort jag färdigbygger CNC-maskinen.

Det som återstår att bygga på CNC-maskinen är tex: bottenplatta, aggregat (360W, 36 volt).

På de videor ni ser på min nya CNC använder jag en aggregat på 70W och 32 volt.

En video där Min förra CNC fräser i aluminium:

och
Skriv svar