Hans ord är lag... i alla trådar, med eller utan inblandning...Icecap skrev:Gör som sodjan visar, det är rätt sätt.prototypen skrev:Sodjan![]()
Flip-Flop krets
Re: Flip-Flop krets
- prototypen
bearing skrev:Borde inte allt som går till +12, utom relät, kopplas till VDD?
Jag tycker det verkar lämpligt att ha mer skydd innan 7808, t.ex. en spole, ett strömbegränsande motstånd och en zenerdiod.
Tycker jag också.
Fortfarande så är klockingången direkt utdragen till knappen (och kopplad till bilel 12V)
Protte
Nu visade sig det att den enda spänningsregulatorn jag har hemma är en Linear LT1083CP, vilket i säg inte är så dumt då den tycks ha alla möjliga skydd inbyggda...
Databladet
Den tycks också bara kräva en spänningsskillnad på 1,5 V, men eftersom det är en bubbla med klen generator så får det nog bli 8VDC för hela slanten.
Med ett 510ohms och ett 100 ohms motstånd får jag 7,7 V obelastat, vilket enligt mig duger. Skall omforma schemat lite...
Databladet
Den tycks också bara kräva en spänningsskillnad på 1,5 V, men eftersom det är en bubbla med klen generator så får det nog bli 8VDC för hela slanten.
Med ett 510ohms och ett 100 ohms motstånd får jag 7,7 V obelastat, vilket enligt mig duger. Skall omforma schemat lite...
Och fortfarande är prottes (ja, jav vet: inte sodjan, är trött) schema bättre på alla sätt och vis.
Tror det är bättre med din förra knappkoppling, fast utan R7/R8, koppla dem mot jord. Då kommer C1/C2 laddas ur direkt då knappen trycks in, sedan inte hinna laddas upp mellan studsarna.
C3/C4 är väl avkopplingskondensatorer till logikkretsen, de hjälper inte reläerna.
C3/C4 är väl avkopplingskondensatorer till logikkretsen, de hjälper inte reläerna.
Hm, skrev virrigt, menade att knappen ska kopplas över C1/C2 och en ledning från knappens övre ben till CLK.
Nu vet jag inte på vilken flank vippan triggas. Om den triggas på stigande flank verkar det lämpligare att vända på knappkopplingen, alltså GND - motstånd - kondensator parallellt med knapp - 8V.
Filtret mellan /Q och D verkar onödigt.
Nu vet jag inte på vilken flank vippan triggas. Om den triggas på stigande flank verkar det lämpligare att vända på knappkopplingen, alltså GND - motstånd - kondensator parallellt med knapp - 8V.
Filtret mellan /Q och D verkar onödigt.
Sådär ja, filtrena får sitta kvar, jag har redan komponenterna och är inte mycket mera jobb. 

- prototypen
Ja nog blev det virrigt, med din modifiering så slutade allt att fungera, försök att få bort direktledningen på klockingången. Det filter jag satt dit ÄR utprovat. Man kan minska till 100K-0,1uF men då vi inte vet vilken b
kvalitet det är på brytaren så är det bättre med 330k.
Både 4027 och 4013 är positvt flanktriggade. Orginalkopplingen har avstudsningen på länken från Q-icke till D men har inget skydd för störningar på knappledningen till klockingången.
RC joxet runt knappen är för att få till en kort puls, behövs inte på en flanktriggad vippa, däremot behövs den på en nivåtriggad pryl som t.ex. 555.
Gå tillbaka till ritning 5, fungerar, håller och är komponentsnål.
Regulatorn är helt OK.
Protte
Både 4027 och 4013 är positvt flanktriggade. Orginalkopplingen har avstudsningen på länken från Q-icke till D men har inget skydd för störningar på knappledningen till klockingången.
RC joxet runt knappen är för att få till en kort puls, behövs inte på en flanktriggad vippa, däremot behövs den på en nivåtriggad pryl som t.ex. 555.
Gå tillbaka till ritning 5, fungerar, håller och är komponentsnål.
Regulatorn är helt OK.
Protte
- prototypen
Men vad i hela det glödheta. Ingång direkt utdragen till trycknappen förtfarande.
Protte
Protte
Knappen är nån vandalsäker IP66 historia i rostfritt för cirkus 10€ st, tror att den ursprungligen är från Elfa, liknar iaf https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 507027.pdfprototypen skrev:Ja nog blev det virrigt, med din modifiering så slutade allt att fungera, försök att få bort direktledningen på klockingången. Det filter jag satt dit ÄR utprovat. Man kan minska till 100K-0,1uF men då vi inte vet vilken b
Protte
Om man gör banorna stora tillräckligt borde det gå ganska fint att löda loss och lägga in komponenter efterhand, så jag tror jag provar med 100k och 0.1uf om jag inte hittar 330k och 1 uF i gömmorna nånstans...
Återligen till min ursprungliga fråga, hur definierar jag bredden på ledare för ett net i eagle?