Jag har nu även kollat upp ScanGas (Svetsteknik i Småland AB, Växjö) och Yara Praxair (Werners Maskin AB, Jönköping).
Prisskillnaderna för fyllning är inte astronomiska men pengar är pengar. Det skiljer dock lite mer på flaskhyrorna.
ScanGas skall ha 20L och 50L flaskor med regulatorpaket att hyra också, men agenten jag frågade hade ej dessa priser.
Som synes, tar Yara inte mer i hyra för flaskor med regulatorpaket, däremot lägger de på lite vid fyllningen istället.
Yara har en intressant 30L flaska som fylles till 300 Bar mot 200 Bar i övriga flaskor. Detta gör att denna flaska nästan rymmer lika mycket som 50L flaskan men väger 25% mindre och är bara 1,07m hög. 30L flaskan finns bara som "Integra"-variant, alltså inklusive regulatorpaket med snabbkoppling.
Vad skall man ge för en schysst svetshjälm? Kollade idag och Migatronics kostade 2.900, Parweld 1.400 och någon plastig billig variant, som trots detta skall vara bra, för 795 (+moms för alla)
Lika för vattenkylda slangpaket. Varierar från ca 1.200 till 2.100 (+moms).
Telwin's pedal går på ca 2.000 + moms, men då måste kontakten bytas så att den passar till min svets.