Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Inlägg av CNC Viking »

Går väl fint att forsla hem i 945'an, öppna garageporten och tippa ner den direkt på TIG'ens flaskhylla?

OBS i mitt fall skall jag bara göra sporadiska AC-svetsjobb som hobby och ev. mindre jobb åt andra. Är det ingen som har samma användningsfrekvens som kan uttala sig om hur stor flaska man behöver egentligen?

Lånade lite av AGA's tekniska PDF så att vi alla kan se flaskdata. Skulle tro att Air Liquide's flaskor har liknande data.

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I så fall räcker de mindre flaskorna ganska länge, tror de stora räcker nästan ett år och den används här åtminstone fyra-fem dagar i veckan för allsköns mindre prylar. annat blir det kanske om man tex behöver svetsa mycket plåt och annat med mycket fogyta tror jag. Femliters kommer man bra långt med för sådana sammanhang..

Däremt gas svetsning kan dra en heldel, särskillt om man arbetar med skärbrännare men nu var det kanske inte det saken gällde. :)

Edit: Jag vet inte vad det skall vara till denna, men för tex MIG är det bara onödigt att ha över 20-21 bar(Edit :*host* minutliter...) (har det inte i skallen nu...) i vanliga sammanhang och då har vi ändå fläktar på.

Edit2: Någon annan här kanske får hjälpa till med korrekt tryck, (mitt huvud medger det inte just nu... :( )
Senast redigerad av Mizzarrogh 7 maj 2009, 19:52:07, redigerad totalt 2 gånger.
ds77

Inlägg av ds77 »

Du kan ju börja med en 5 liters och se hur länge den räcker. Även om du kommer fram till att den är för liten kan den vara bra att ha om du vill åka iväg någonstans och svetsa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fem liter flaska och 200Bar är 1000l gas vid normaltryck vid 10 liter/minut är det 200 minuter svets, vid 20 liter/minut är det 100 minuter.
Själv anser jag att 5 liters flaskor är för små för MAG svetsning och använder CO2 istället, mycket billigare per minut svetstid.
Men jag har förstås även en 5 liters MISON AR för MIG och TIG jobb (har endast en DC TIG) och en 5liters MISON 18 för kritisk inomhussvetsning.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

ds77 skrev:Du kan ju börja med en 5 liters och se hur länge den räcker. Även om du kommer fram till att den är för liten kan den vara bra att ha om du vill åka iväg någonstans och svetsa.
Skulle inte tro det, då får nog objektet komma hit istället. TIG'en väger 135kg utan kylaggregat.

Vad kostar en fylld 5-litare då? Är det klockor och allt på den också som på de stora? Sen är dom väl svindyra att fylla, per liter räknat?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vi har nog alla gamla uppgifter, vi som redan har skaffade våra tuber för många år sen och då var det betydligt billigare än nu.
Jag föreslår att du gör en egen lite utredning om vad som gäller just nu.
Typ ring din närmaste AGA/Linde depå samt närmaste Air Liquide depå och kolla, det är ju ändå där du kommer att handla i fortsättningen.
Personligen tycker jag att det är ett satans skitsätt att man inte kan hitta dessa priser på nätet.
Återkom gärna med vad du har kommit fram till.

EDIT: Nej det normala är att det inte sitter klockor på tuberna så det tillkommer mellan 500:- och 2400:- beroende på ny/beg inköpsställe/kvalitet/finesser.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Ja, självklart skall jag ut och kolla upp alla grejor jag behöver till detta. Ev. redan denna vecka (åtminstone gasleverantörerna). Kommer att dela med mig av de priser jag får. :shock:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Minns jag inte fel så körde vi 14 l/minut när vi TIG:ade RF. Fast gasen kom från en slang på väggen så jag vet ju inte hur mycket som gick åt ;)

Skulle kört på en 5liters alla gånger. Svetsar man inte dagligen så är hyran dyr.

AGA finns säkert på din lokala järnaffär också men det kan faktist vara värt att ringa runt lite då priserna varierar ganska mycket.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Har hyrt en AGA tub 20 liter nu sedan 1981. Vill minnas första 5 års hyran 777kr. Då skulle det svetsa mycket på den tiden. Nu mera repareras det bara något då o då . men har fortfarande den kvar och vill minnas att
det nu kostar bortåt 5-6000 i 5 år. Sedan är det inte gratis att fylla den när den är tom.
När räkningarna kommer så sällan att det hinner svida över
ds77

Inlägg av ds77 »

CNC Viking skrev: Skulle inte tro det, då får nog objektet komma hit istället. TIG'en väger 135kg utan kylaggregat.
Man kan aldrig ha för stor svets heter det ju :) men jag förstår om du inte orkar släpa runt på den. Kan tänka mig att köpa en ny 5L tub och ett par fyllningar går på ungefär samma pengar som att hyra en stor tub i ett år så hyr du en stor flaska och svetsa så mycket du orkar så kan du nog ha en rätt bra uppfattning om hur mycket du kommer att använda svetsen i framtiden.
ds77

Inlägg av ds77 »

Såg en ny(för mig) gasleverantör igår: http://www.yarapraxair.se/ fd hydro. Har inte en aning om vilka återförsäljare eller priser/tubstorlekar dom har men kan nog vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Hämtade hem min Migatronic i Onsdags. Den var fin och har en del inställningsmöjligheter, 4-kantsvåg och, som tur var, en multikontakt för inkoppling av remote control-tillbehör såsom pedal mm. Den är tillverkad i slutet av 1990.
Bild

Samma dag åkte jag också till Beijers (AGA) och TOOLS, Sohlbergs (Air Liquide) i Värnamo och kollade upp situationen på gasfronten. Ni kan se min redovisning nedan.
Bild
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Pedal underlättar väldigt mycket vid aluminiumsvetsning.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Verkar som man måste svetsa på ganska braför att det ska löna sig med annat än 5L flaskor :humm:

Bra sammanställning dock :tumupp:

Ang regulator: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80688
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jag har nu även kollat upp ScanGas (Svetsteknik i Småland AB, Växjö) och Yara Praxair (Werners Maskin AB, Jönköping).

Prisskillnaderna för fyllning är inte astronomiska men pengar är pengar. Det skiljer dock lite mer på flaskhyrorna. :humm:

ScanGas skall ha 20L och 50L flaskor med regulatorpaket att hyra också, men agenten jag frågade hade ej dessa priser.

Som synes, tar Yara inte mer i hyra för flaskor med regulatorpaket, däremot lägger de på lite vid fyllningen istället.

Yara har en intressant 30L flaska som fylles till 300 Bar mot 200 Bar i övriga flaskor. Detta gör att denna flaska nästan rymmer lika mycket som 50L flaskan men väger 25% mindre och är bara 1,07m hög. 30L flaskan finns bara som "Integra"-variant, alltså inklusive regulatorpaket med snabbkoppling.

Bild

Vad skall man ge för en schysst svetshjälm? Kollade idag och Migatronics kostade 2.900, Parweld 1.400 och någon plastig billig variant, som trots detta skall vara bra, för 795 (+moms för alla)

Lika för vattenkylda slangpaket. Varierar från ca 1.200 till 2.100 (+moms).

Telwin's pedal går på ca 2.000 + moms, men då måste kontakten bytas så att den passar till min svets.
Skriv svar