Som jag ser det kan ja väl dela upp styrningen i två delar:
1. Sekvens-styrningen (vad händer när)
2. Temperaturstyrningen (att förändra och hålla temperaturerna)
Till 2:an är väl en PID-regulator kanske vettigt, men kanske inte nödvändigt. Det går nog med enklare regulator. Däremot måste man ju räkna på effekten på elementen och sånt för att veta att man får rimlig svarstid. Fast det måste man å andra sidan göra även om man kör det hela manuellt.
Ölbryggningsmaskin
Re: Ölbryggningsmaskin
Ska försöka förklara bättre nu, Jag har hittat det bryggprogrammet som jag länkade till i mitt förra inlägg, och fått en länk av en tysk på detta reläkort: http://shop.strato.de/epages/61125483.s ... 0-05USB.V1 han som jag fick länken av sa att det kortet redan var integrerat i programmet. Min fråga blir då, måste man integrera olika kort eller brukar det vara plugandplay mellan olika reläkort, nu menar jag mellan olika USB-kort ?
Salle
Salle
Nu har jag fått igång reläkortet till datorns parallellport och det fungerar med bryggprogrammet, jag har dock för små relän på reläkortet för att kunna styra elpatronen, så jag funderar på att köpa ett fjärrströmbrytarset från Classe: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161423247 och öppna fjärrkontrollen och lägga brytaren över ett relä så att varje reläswichning blir ett knapptryck.
Min fråga blir då: hur pålitliga är dessa fjärrströmbrytare ?, om den tappar en puls så kommer ju hela bryggningen att spårar ur.
Det är tänkt att datorn ska stå i samma rum som jag brygger i, eller rummet bredvid.
Salle
Min fråga blir då: hur pålitliga är dessa fjärrströmbrytare ?, om den tappar en puls så kommer ju hela bryggningen att spårar ur.
Det är tänkt att datorn ska stå i samma rum som jag brygger i, eller rummet bredvid.
Salle
Fjärrströmbrytare är inte så himla tillförlitliga, använd de små reläerna för att styra ett större eller ett halvledarrelä (SSR).
Trodde nästan att jag skulle få det svaret.
Visst hade det varit häftigt att ha allt trådlöst, jag har några gamla reläer liggande, så det får bli den lösningen på problemet.
Salle
Ändrat pga telefonen och jag inte använder samma sätt att se på orden, jag ser till betydelsen och telefonen till vad den tycker man ska skriva......

Salle
Ändrat pga telefonen och jag inte använder samma sätt att se på orden, jag ser till betydelsen och telefonen till vad den tycker man ska skriva......
Salle, kolla med Sodjan. Han har halvledarreläer, minns inte exakt men jag tror styrspänningen låg på 5-32V.
Dessutom har jag för mig att det var nollvolts detektering på dom . Då slipper du att höra, iofs hemtrevligt men i längden irriterande, ständigt klapprande.
Dessutom har jag för mig att det var nollvolts detektering på dom . Då slipper du att höra, iofs hemtrevligt men i längden irriterande, ständigt klapprande.