Ljudeffektbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekss

Re: Ljudeffektbox

Inlägg av ekss »

Aha! Hade sett den men trodde att den länkade som ett svar till första inlägget.. :oops: Nu vet jag bättre. :tumupp:

Jag har en fundering, när jag slår av strömmen till 3561 delen (med SW1) så dör inte ljudet på en gång, det liksom tonar ut och sprakar till lite på slutet. Är det någon kondensator som släpper ifrån sig då? Eller vad kan det vara? Skulle det gå att flytta SW1 kanske till direkt innan ljud ut, eller kommer man ändå inte ifrån det? Förslag på var jag kan sätta den för att få ett snyggt dödande av signalen?

testad lite med olika resistans till p2 / p3 igår och fick bra resultat, ska testa mer ikväll och löda om.
märkte också att jag råkat köpa fel pottar, några är log, så den mesta effekten kommer på slutet av varvet, har beställt linjära nu.

nu har jag börjat designa frontpanel, lägger upp lite bilder/ljud snart. =)

/erik
ekss

Inlägg av ekss »

Hej!

Kom på en grej som jag eventuellt vill implementera om det är så enkelt som jag föreställer mig.

Bild

Jag skulle vilja, om det är möjligt, kunna välja vågform på den extra 555an, och gjorde en liten skiss på hur jag tänker att det kanske går att koppla in en switch för ändamålet. Skulle det fungera om man gör som på bilden, eller behöver man signal från pinne 2, som på 555an ovanför? (se tidigare ritning)

Jag provade lite olika motstånd igår och fick upp både hastighet och effektpåverkan, det låter bra! (som jag tänkt mig)
Testade en bunt olika (har inte kollat värdena, lyssnade bara hur det lät) men jag antar att det är svagare motstånd än 4k7 som satt innan. Frågan är; är det risk att 555orna smälter eller pajjar? Det funkade bra hela tiden när jag provade igår och jag misstänker att man kanske märker sådant rätt fort?

Lödde om ett ben på switchen och nu är spraket borta.

Har lurat efter olika sätt att designa panelen och står nu mellan lasergravyr eller tansparent dekal som faktikt blir snyggt. Eventuellt träsidor på lådan också, retrostilen. 8)

Såhär ser apparaten ut i dagsläget:
Bild

Och såhär låter det:
http://unityunion.com/ekss/snippets/ekssbox_samples.zip

Protte; TUSEN TACK för all vägledning och hjälp! Jag är grymt tacksam. :tumupp: :bravo:
ekss

Inlägg av ekss »

Hej!

Så här blev det:
Bild

Här kommer video som visar lite vad den kan göra:

Tack för all hjälp med ritningarna!!!

/Erik
Skriv svar