Trapetsskruv friktion?
Re: Trapetsskruv friktion?
Walle:
Jag är helt inne på din linje, Känns som det blir ett massivt projekt annars.
Kan du förklara PWM-krets, som sagt, jag är total elektronik neewbie.
Jag är helt inne på din linje, Känns som det blir ett massivt projekt annars.
Kan du förklara PWM-krets, som sagt, jag är total elektronik neewbie.
Re: Trapetsskruv friktion?
Walle: Problemet är ju just att han vill kunna röra sig över en hastigetsskala där högsta hastigheten är över 50ggr snabbare än den lägsta,
krävs en rätt fet dc-motor med snäckväxel för att orka även när den ska gå pwm-reglerat på 1/60 av sin högsta hastighet, detta slipper man med stegmotor.
Nackdelen med en fet DC-motor (förutom tyngden) är att den kommer ha massor av överskottskraft och käka batterier som chips när den ska röra sig i den snabbare delen av hastighetsskalan.
lika stor oavsett om kameran "hoppar" framåt i steg om 0.0075mm (det är alltså mindre än 1/100mm) eller om den rör sig konternuerligt samma sträcka.
Kan du däremot begränsa dig till en betydligt oflexiblare hastighetsskala, säg 30min till 1,5h eller 1-3h, alltså med en skala där högsta hastigheten är runt 3ggr högre
än den lägsta så är det betydligt rimligare att göra det med en växlad pwm-reglerad motor än om det är en faktor på 1:60 mellan högsta och lägsta hastighet.
I så fall så lär du få bygga med dubbla snäckväxlar för att få tillräckligt hög utväxling, dvs minst 1:1000 för att kunna få timmar på skalan med vanliga dc-motorer,
och något större än leksaksmotorer lär du få titta på bara för att övervinna motståndet i dom tre utväxlingarna (två snäckväxlar + gängstång)
Husse: PWM = Pulse Width Modulation, dvs man slår av och på motorn snabbt (tusentals gånger per sekund) för att reglera effekten på den,
nackdelen med borstade DC-motorer är som sagt att med lägre varvtal tappar man kraft. (dvs 1/60 av inspänningen = 1/60 av kraften.... enkelt sett)
Motorstyrning lär du få köpa färdigt i vilket fall om du inte vill ge dig in på ett rätt scysst elektronikprojekt, sen är en PWM-drivare enklare än en stegmotordrivare att bygga
krävs en rätt fet dc-motor med snäckväxel för att orka även när den ska gå pwm-reglerat på 1/60 av sin högsta hastighet, detta slipper man med stegmotor.
Nackdelen med en fet DC-motor (förutom tyngden) är att den kommer ha massor av överskottskraft och käka batterier som chips när den ska röra sig i den snabbare delen av hastighetsskalan.
Om du har byggt en jättevinglig konstruktion i skenan så att det blir vibrationer som orsakar oskärpa, javisst, annars så blir rörelseoskärpanHusse skrev:Jag tänker mig att ett steg sker snabbt från en position till nästa och det påverkar ev rörelseoskärpan.
lika stor oavsett om kameran "hoppar" framåt i steg om 0.0075mm (det är alltså mindre än 1/100mm) eller om den rör sig konternuerligt samma sträcka.
Kan du däremot begränsa dig till en betydligt oflexiblare hastighetsskala, säg 30min till 1,5h eller 1-3h, alltså med en skala där högsta hastigheten är runt 3ggr högre
än den lägsta så är det betydligt rimligare att göra det med en växlad pwm-reglerad motor än om det är en faktor på 1:60 mellan högsta och lägsta hastighet.
I så fall så lär du få bygga med dubbla snäckväxlar för att få tillräckligt hög utväxling, dvs minst 1:1000 för att kunna få timmar på skalan med vanliga dc-motorer,
och något större än leksaksmotorer lär du få titta på bara för att övervinna motståndet i dom tre utväxlingarna (två snäckväxlar + gängstång)
Husse: PWM = Pulse Width Modulation, dvs man slår av och på motorn snabbt (tusentals gånger per sekund) för att reglera effekten på den,
nackdelen med borstade DC-motorer är som sagt att med lägre varvtal tappar man kraft. (dvs 1/60 av inspänningen = 1/60 av kraften.... enkelt sett)
Motorstyrning lär du få köpa färdigt i vilket fall om du inte vill ge dig in på ett rätt scysst elektronikprojekt, sen är en PWM-drivare enklare än en stegmotordrivare att bygga
Re: Trapetsskruv friktion?
Meduza: Det har du ju faktiskt fullkomligt rätt i. Säger som en irriterande karaktär i en känd Svensk humorfilm med samma namn som en känd nattklubb i Sundbyberg, fast baklänges
"Tänkte inte på det..." 
Jag byggde en gång i tiden en superenkel stegmotordrivare baserad på några 555'or. Någon liknande, µCU-fri, lösning borde inte vara allt för komplicerad att svänga ihop. Problemet är väl att trådskaparen inte har kunskaperna att designa kretsen själv.
Jag byggde en gång i tiden en superenkel stegmotordrivare baserad på några 555'or. Någon liknande, µCU-fri, lösning borde inte vara allt för komplicerad att svänga ihop. Problemet är väl att trådskaparen inte har kunskaperna att designa kretsen själv.
Re: Trapetsskruv friktion?
Rätt ska vara rätt.Meduza skrev:... (en bipolär motor med unipolär kontroller fungerar visserligen, men...
En Bipolär kontroller fungerar med en Bipolär eller Unipolär motor. (Ej 5-trådsmotor.)
En Unipolär kontroller fungerar bara med en Unipolär motor.
Re: Trapetsskruv friktion?
De här problemen med att man skulle råka ta en bild precis när ett steg kommer borde väl vara ganska lättlösligt om man har en ingång för elektrisk fjärrutlösare på kameran. Då skulle det gå att styra allt med en mikrodator.
Positionera kameran (stega fram), vänta, fotografera (trigga fjärrutlösaren), positionera, vänta, fotta... ...
Eller är det viktigt att kameran rör sig under själva exponeringen men helst helt konstant (och det är därför stegvisa förflyttningar skulle bli ett problem)
Positionera kameran (stega fram), vänta, fotografera (trigga fjärrutlösaren), positionera, vänta, fotta... ...
Eller är det viktigt att kameran rör sig under själva exponeringen men helst helt konstant (och det är därför stegvisa förflyttningar skulle bli ett problem)
Re: Trapetsskruv friktion?
tlvb: eftersom kameran förflyttar sig så oerhört kort sträcka under tiden slutaren är öppen så spelar det ingen roll om den rör sig under exponeringen. Stativets vibrationer kommer ha betydligt större påverkan än den lilla linjära rörelsen, förutsatt att man inte använder ett riktigt stabilt stativ. Och då pratar jag inte om något Manfrotto 055 eller nåt i den stilen, utan nåt som kostar ett antal lusentappar.
Re: Trapetsskruv friktion?
Walle: Nej det är ju helt sant att det är lite svårt för trådskaparen att designa en sån själv, men det borde väl i sin enklaste form räcka med detta:
1st 200-stegs Stegmotor, tex denna från JB:
http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=20
(okej, klart overkill, men jag vet ingenstans i sverige man hittar billigare och såg inget lämpligt vid första titten på eBay som var billigare)
1st Stegmotordrivare, tex 350151610895 på eBay eller något bättre tex linistepper eller ett allegro-kort.
1st astabil vippa med en NE555 som man kombinerar med en räknarkrets så att man kan ställa olika "känslighetsintervall" beroende på om
man kopplar in en räknare eller inte, alternativt ett två tre stycken olika varianter med olika frekvensområden som man kopplar om mellan.
(alternativ två är rätt enkelt att bygga även för nybörjare, ett par 555or, lite motstånd, ett par kondingar och en flerpolig switch.)
1st 12v Blyacc från biltema
Vill man sen göra det riktigt snyggt bygger man en krets som bryter stegsignalen när intervalometern ger signal, väntar en kort stund
(1/10-dels sekund) och sen triggar kameran, men det kan ju vara steg två om man känner att man behöver det pga oskärpa (vilket jag inte tror)
Är man orolig för vibrationer och kör Unipolär motor är nog Linistepper ett bra alternativ med sin "infinite microstepping" som ska ge jämn gång även
på låga hastigheter, kör man bipolärt är väl en gecko G251 med en 24V blyacc det bästa man kan välja, men klart dyrare också... (69$+frakt för drivaren),
den har ju även den en riktigt fin microstepping. (och det är lättare att få en 555a att gå stabilt från 40hz och uppåt än från 4hz...)
Man kan ju ringa http://www.allmotion.se och kolla vad dom ska ha för deras 57STH41-motor som borde vara rätt bra i storlek här
Jojje: och likfan kallas ofta 8-tråds motorer på nätet för just bipolära motorer trots att dom är gjorda för att kopplas unipolärt men kan kopplas bipolärt
Och naturligtvis kommer en rörelse på 0.1mm under slutartiden inte spela någon roll, det ska till ett bra rejält stativ för att röra sig mindre än så...
1st 200-stegs Stegmotor, tex denna från JB:
http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=20
(okej, klart overkill, men jag vet ingenstans i sverige man hittar billigare och såg inget lämpligt vid första titten på eBay som var billigare)
1st Stegmotordrivare, tex 350151610895 på eBay eller något bättre tex linistepper eller ett allegro-kort.
1st astabil vippa med en NE555 som man kombinerar med en räknarkrets så att man kan ställa olika "känslighetsintervall" beroende på om
man kopplar in en räknare eller inte, alternativt ett två tre stycken olika varianter med olika frekvensområden som man kopplar om mellan.
(alternativ två är rätt enkelt att bygga även för nybörjare, ett par 555or, lite motstånd, ett par kondingar och en flerpolig switch.)
1st 12v Blyacc från biltema
Vill man sen göra det riktigt snyggt bygger man en krets som bryter stegsignalen när intervalometern ger signal, väntar en kort stund
(1/10-dels sekund) och sen triggar kameran, men det kan ju vara steg två om man känner att man behöver det pga oskärpa (vilket jag inte tror)
Är man orolig för vibrationer och kör Unipolär motor är nog Linistepper ett bra alternativ med sin "infinite microstepping" som ska ge jämn gång även
på låga hastigheter, kör man bipolärt är väl en gecko G251 med en 24V blyacc det bästa man kan välja, men klart dyrare också... (69$+frakt för drivaren),
den har ju även den en riktigt fin microstepping. (och det är lättare att få en 555a att gå stabilt från 40hz och uppåt än från 4hz...)
Man kan ju ringa http://www.allmotion.se och kolla vad dom ska ha för deras 57STH41-motor som borde vara rätt bra i storlek här
Jojje: och likfan kallas ofta 8-tråds motorer på nätet för just bipolära motorer trots att dom är gjorda för att kopplas unipolärt men kan kopplas bipolärt
Och naturligtvis kommer en rörelse på 0.1mm under slutartiden inte spela någon roll, det ska till ett bra rejält stativ för att röra sig mindre än så...
Re: Trapetsskruv friktion?
Tack för alla tips!
Angående tiden så behöver det inte röra sig om 10 min till 10 timmar. Jag skrev i början av tråden att det snarare rörde sig om ca 10min till ett par timmar.
Jag har som sagt en separat intervallometer som är kopplad till kamerans fjärringång.
Tanken är att jag dels ska montera tingesten på mitt stativ och kunna lägga den direkt på marken så jag hade tänkt köra med en "stängd" konstruktion för att minimera att skit ska hamna i mekaniken.
En annan sak är det måste gå att reversera drivningen så att man kan köra åt båda hållen med släden.
Angående tiden så behöver det inte röra sig om 10 min till 10 timmar. Jag skrev i början av tråden att det snarare rörde sig om ca 10min till ett par timmar.
Jag har som sagt en separat intervallometer som är kopplad till kamerans fjärringång.
Tanken är att jag dels ska montera tingesten på mitt stativ och kunna lägga den direkt på marken så jag hade tänkt köra med en "stängd" konstruktion för att minimera att skit ska hamna i mekaniken.
En annan sak är det måste gå att reversera drivningen så att man kan köra åt båda hållen med släden.
